Wat betekende Dan Houser voor Rockstar Games?
PU.nl
Nieuws

Wat betekende Dan Houser voor Rockstar Games?

Dan Houser en zijn broer Sam hebben samen het bekende Rockstar Games opgericht. Samen droegen zij verantwoordelijkheid voor games als Grand Theft Auto, Red Dead Redemption en Bully. Nu Dan Houser Rockstar verlaat, werpen we nog een blik op zijn omvangrijke carrière.

De gebroeders Houser groeiden op in London. Sam is vanaf zijn tiende jaar al erg geïnteresseerd in videogames, maar Dan is meer geïnteresseerd in boeken. Toch overtuigt Sam zijn broer om mee te spelen met zijn games. In de studiejaren van de broers verleggen ze hun focus van games naar muziek, en dan vooral hiphop- en rockmuziek. Voor Sam’s achttiende verjaardag nam zijn vader hem mee naar New York en daar gaat Sam helemaal los. “Vanaf die dag was ik chronisch verliefd op die stad”, vertelt Sam in het boek Jacked.

Als student heeft Sam een parttime-baan bij BGM, hier werkt hij vooral aan videoclips voor popartiesten. In 1994 stroomt hij door naar de nieuwe afdeling: BGM Interactive. Eigenlijk was deze afdeling bedoelt om interactieve cd-roms te maken voor popartiesten, maar Sam wilde het label voor iets anders gaan gebruiken, namelijk het uitgeven van videogames. In de eerste jaren is dit niet een enorm succes, totdat BGM een deal sluit met DMA Design, het bedrijf dat in 1991 een enorme hit scoorde met Lemmings. Tijdens de samenwerking komt DMA met Race 'n Chase. "Toen we het mogelijk maakten om in de game politiemannen te doden, wisten we dat we iets bijzonders in handen hadden," zegt Sam. DMA wilt dit deel van het spel eigenlijk verborgen houden, maar Sam dacht daar anders over en noemt het spel Grand Theft Auto.

©GMRimport

Op 21 oktober 1997 komt de eerste Grand Theft Auto op de markt. Doordat de media negatief reageert op deze criminele en gewelddadige titel, wordt de game een megahit. Een jaar later wordt BGM interactive verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Take Two interactive. Om GTA aan de Amerikaanse markt te verkopen neemt Sam zijn broer Dan en een aantal vrienden mee naar New York. Niet lang na de Amerikaanse release van Grand Theft Auto denken de broers en hun vrienden al na over een vervolg. Daarbij komt ook de vraag hoe ze zichzelf willen neerzetten als gamebedrijf. Hieruit ontstaat uiteindelijk de naam die we nu allemaal kennen: Rockstar Games.

Vervolgens komen er nog vier GTA-games uit en is het nu afwachten op GTA 6. In 2012 (voor de release van GTA 5) spraken we met Dan Houser over het geheim van Grand Theft Auto. Volgens hem was het vrij simpel. “Het geheim is het team. Dit team is erg ambitieus,” Dan Houser vertelt dat het team groter is geworden, maar dat een groot deel van de belangrijkste werknemers hetzelfde is gebleven sinds GTA 3.

©GMRimport

Over zijn eigen invloed in de game-serie is Dan erg bescheiden. “Ik zie mezelf als de zwakste schakel in dit team, ik mag me verstoppen achter extreem getalenteerde mensen.” Tijdens zijn werk aan GTA 5 vertelde Dan Houser dat hij en de rest van Rockstar Games veel uren maken.

“Het geheime ingrediënt, als zoiets bestaat, is het talent van de mensen. Onze skill als managers ligt niet in individuele kwaliteiten, maar in het vinden van het juiste talent, om dat vervolgens ruimte te geven.”

-

Tijdens zijn tijd bij Rockstar zie je dat Dan Houser’s liefde voor boeken en verhalen weer terugkeert in zijn carrière. Dan was een belangrijke schakel in het creëren, schrijven en de promotie van Grand Theft Auto en Red Dead Redemption. Bij GTA 5 en Red Dead Redemption 2 had hij de taak van hoofdschrijver. Daarnaast was hij producent en schrijver bij Bully en Max Payne 3.

Wat de exacte invloed is geweest van Dan Houser op de Rockstar-games is erg lastig in te schatten, zeker omdat Rockstar altijd erg mysterieus is over wie ze zijn en wat ze doen. “We maken entertainment, we hebben er ideeën over en een van de dingen die we belangrijk achten in entertainment is dat mysterie een grote rol speelt. Hoe meer je weet over wie we zijn, wat we doen en hoe we het doen, hoe meer de magie van het mysterie verloren gaat.”

De kans is groot dat het vertrek van Dan Houser een grote impact gaat hebben op Rockstar Games. Een vervanger vinden voor de hoofdschrijver van een aantal van de populairste games ooit, is geen gemakkelijke opdracht. In hoeverre zijn vertrek invloed heeft op de ontwikkeling van GTA 6, is nog onbekend. Mogelijk heeft hij al veel werk verricht aan de game, maar dit blijft giswerk.

Gezien Dan Houser eigenlijk al vanaf het voorjaar van 2019 niet meer werkte bij Rockstar, is het ook goed mogelijk dat er inmiddels al veel werk zonder hem is gedaan. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat Dan Houser een cruciaal aandeel in het succes van Rockstar heeft geleverd en dat zijn vertrek ongetwijfeld wordt gevoeld bij broer Sam en de overige werknemers van de ontwikkelaar.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!