Xbox-hoofden reageren op Unreal Engine 5
PU.nl
Nieuws

Xbox-hoofden reageren op Unreal Engine 5

Xbox-hoofden Phil Spencer en Aaron Greenberg hebben gereageerd op de aankondigen van Unreal Engine 5. De engine werd gisteren door Epic Games onthuld.

Afgelopen woensdag toonde Epic Games een eerste voorproefje van de Unreal Engine 5. En hoewel het een techdemo was van een niet bestaande game, is er wel een voorproefje gegeven van de mogelijkheden van next-gen. Nu hebben twee medewerkers van Xbox ook gereageerd op de demo en hebben niets dan lof voor de software die Epic Games heeft getoond. Unreal Engine 5 draait namelijk ook op Xbox Series X.

"Ongelofelijk werk van Epic Games", liet Phil Spencer weten (hoofd van Xbox). Daarnaast stipte hij aan dat veel van de Xbox Game Studios gebruikmaken van Unreal om hun games te ontwikkelen zoals bijvoorbeeld Ninja Theory dat onder andere Senua's Saga: Hellblade 2 maakt. Of de studio daadwerkelijk al Unreal 5 tot hun beschikking heeft, liet hij dan weer niet los. Maar het moge duidelijk zijn dat hij enthousiast is over de technologie en hij 'niet kan wachten om de Unreal Engine 5-innovaties tot leven te wekken op Xbox Series X'.

Ook marketingbaas Aaron Greenberg was te spreken over Unreal 5. "Super indrukwekkend!", zo stelde hij in een tweet. "Kan niet wachten om het te zien draaien op 's werelds meest krachtige console.

De demo, met de naam Lumen in the Land of Nanite, is dus geen échte game, maar wel speelbaar op de hardware van de aankomende consoles. Desalniettemin moeten studio's toch nog even wachten tot ze gebruik kunnen maken ven de engine: Epic brengt deze pas in 2021 uit.

48 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
DarkraverX
16 mei 2020 - 01:47

@niqomipa Je hebt schijnbaar ervaring met de slachtoffer rol. 😀

Lavandou
15 mei 2020 - 13:53

@niqomipa Mijn punt? Leuk dat je het vraagt, maar die heb ik niet. Zag dat je aandacht tekort kwam met je reactie dus die geef ik je.

Ik zie dat je het leuk vind om te schelden, dit gebeurd wanneer de persoon in een hoek wordt gedreven en om van zich af te bijten als laatste verdediging.

En dan mij beschuldigen dat ik zoek naar aandacht, zo triest.. kennenlijk is de zaak omdraaien nog het enige wat je kan doen om jezelf nog een beetje slim te doen overkomen.

Fijn dat je aangeeft dat je stopt met reageren, mijn taak zit erop. Tot de volgende keer, adios.

Lavandou
15 mei 2020 - 13:34

@niqomipa Lees even weer mijn comment, zoals ik al zei begrijp je gewoon niet wat er tegen je gezegd wordt. Had al uitgelegd dat ik weet wat je bedoeld en waarom ik zo reageer op jouw comment.

En dan eindigen over intelligentie.

Lavandou
15 mei 2020 - 13:08

@niqomipa Jij gaat er gewoon domweg vanuit dat ik niet doorheb dat je het hebt over exclusives? Wow, en dan je vingertje wijzen naar de community, zo laag, zo vol van zichzelf. Ik ga niet al jouw comments door de “dit moet je weten” vertaler halen om zo achter te komen wat jij echt wilt communiceren met jou troll comments, ik lees jouw comment precies zoals jij hem hebt bedoeld, anders had je wel je vingertjes iets meer over je toetsenbordje heen gehaald om exclusives te typen.

Maargoed, dit is precies wat je wilt. Een reactie op je comment die nergens op slaat en hier heb je hem, jouw aandacht die je vroeg.

Doe je kroontje op en mantel aan en zwaai de scepter van de trollkoning, daar ben je goed in.

Lavandou
15 mei 2020 - 12:26

@niqomipa Quote : “Die games hebben ze niet”

Je eigen comment of mijn comment lezen is te moeilijk voor je neem ik aan, laat staan dat je het zelfs kan begrijpen.

Waar hebben we het over wie de meeste exclusives heeft? Ik zie het niet, jij wel?

Je moet wel erg wanhopig zijn om woorden te gaan verdraaien zodat het lijkt alsof je slim bent en je comment ergens op slaat.

Fijn dat je in iedergeval sorry zegt, geeft mij al aan dat je deels door hebt hoe idioot je reactie was. Nu nog kijken of je het “Xbox heeft geen games” standpunt kunt verdedigen, ik wens je in iedergeval succes.

wazp
15 mei 2020 - 08:14

@niqomipa ben ik het helemaal mee eens. Misschien dat ik het wat ongelukkig verwoord had maar zoals jij het zegt heb ik het wel bedoeld.

Uiteindelijk hebben beide consoles hun plus en minpunten. En het is aan ieder individu welke punten het zwaarste wegen om een keuze te maken. Of je haalt ze lekker allebei 😉

Shinjite
14 mei 2020 - 19:17

Beide consoles lijken me wel wat. Maakt me niet uit welk console de beter specs heeft. Ik denk dat het voor mij de PS5 word uiteindelijk vanwege de games.

Als bloodborne 2 een launch game is dan word het een preorder, zo niet dan zie ik het wel wanneer ik dat ding aanschaf. Hopelijk in een leuke bundel.

Aquemini
14 mei 2020 - 17:28

Ja, zo doe je dat Microsoft. Wat een slimme zet van Sony zeg, kan niet anders zeggen. Van deze UE5 demo wordt je toch als gamer warm van 🙂

PSXbox
14 mei 2020 - 16:34

Ik heb niet veel verstand van specs maar de Xbox Series X heeft toch de betere specs dan de PS5 wat ik begrepen heb? Op één uitzondering na, de SSD. Maar ik zie hier mensen alleen maar over de SSD praten. Alle andere onderdelen doen er niet meer toe dan?

tyberium
14 mei 2020 - 16:48
Antwoord aan  PSXbox

@PSXbox De enige 2 USP’s van de PS5 zijn de SSD (dubbele I/O) en de geluidchip. Rara wat hoorde je in deze Sony..euh..Epic presentatie? Waarom werd er absoluut niet over andere console of over de PC gepraat, terwijl die ook gewoon deze techniek kunnen draaien? You guessed it: marketing.

wazp
14 mei 2020 - 16:52
Antwoord aan  PSXbox

@PSXbox er zullen vast games zijn die beter geoptimaliseerd zijn voor de ps5 die gebruik zullen maken van de snelle ssd. Maar als we alle specs van de ps5 en xsx naast elkaar leggen dan komt de XSX gewoon beter uit de verf. En dat gaat de snelle ssd van de PS5 niet recht trekken. Ik zal nu wel als fanboy aangemerkt worden, maar laten we eerlijk wezen, de cijfers liegen er niet om.

Uiteindelijk zullen alle games prima draaien op beide consoles en zullen velen het verschil waarschijnlijk nauwelijks merken.

tyberium
14 mei 2020 - 17:02
Antwoord aan  wazp

@wazp Ik weet het zo net nog niet of de ene nou écht beter is dan de andere. Volgens mij doen ze elkaar niet veel onder.

Ga je die 1,5 teraflop en die 0,4GHz extra nou écht merken op de Xbox ivm de PS5?

cronic (gebruiker is geblokkeerd)
14 mei 2020 - 17:19
Antwoord aan  wazp

Deze gebruiker is verwijderd

cronic (gebruiker is geblokkeerd)
14 mei 2020 - 17:19
Antwoord aan  PSXbox

Deze gebruiker is verwijderd

wazp
14 mei 2020 - 17:47

@Cronic niet alleen meer tflops, ook ruim 40% meer compute units. Maar goed ga geen heel technisch verhaal hier ophangen. Type in Google ps5 vs XSX en je zult zien dat mijn verhaal bevestigd wordt.

Maar nogmaals, we zullen het eerst moeten testen zodra beide consoles uit zijn. Vooralsnog heeft de xsx wbt ruwe grafische kracht op papier een streepje voor. Gaan ze alleen daarmee de oorlog winnen? Nee tuurlijk niet.

PSXbox
14 mei 2020 - 19:21

@CroniC Ja maar wat ik heb begrepen zijn de Tflops nou juist een manier om dat te meten… Het is een combo van o.a. de cores/kloksnelheden etc en dan onder aan de streep zeg maar krijg je de Tflops… Tja, we gaan het zien. Zal ook erg van game tot game variëren denk ik. De ene game die goed gebruik maakt van de snelle SSD van de PS5 en de andere game die goed gebruikt maakt van de kracht van de XSX. En ja, multiplatform titels zullen ongeveer vergelijkbaar zijn op beide consoles over het algemeen denk ik.

Molotov89
14 mei 2020 - 15:58

Het lijkt omdat het bij Epic vandaan komt niet gebiasd, maar daar geloof ik weinig van. Het is niet voor niets dat de accenten gelegd worden waar de PS5 beter scoort dan de series x, ofwel de snellere SSD. Het is het enige waar de PS5 beter scoort en dat weet sony heel goed. Slim om geen games te tonen maar wel tech demo gerenderd op een PS5, daarmee heb je echt alles in de hand. Xbox heeft dit onhandig gedaan en legde daarmee de rode loper zelfs neer voor sony. Toch heb ik veel sympathie voor Xbox gekregen, met phil spencer aan het stuur. Hij heeft me ondanks dat mn pc krachtiger is dan mn xbox one x toch meer op mn xbox gekregen dan mn pc dankzij game pass. Ik speel allemaal games die ik nooit zou spelen en ik vind het leuk om over games te kunnen praten omdat ik ze heb gespeeld. Geen exclusives? Dat is lekker makkelijk roepen. Playstation is de grootste, en heeft veel fans. Ja, ze hebben goeie first party games. Ze zijn daarmee echter ook arrogant en zijn bekend om hun dwars liggen tov bijv cross play. Het zou zonde zijn om blind te worden voor wat xbox game studios maakt. Ori 1 en 2 zijn fantastisch, gears 5 is super, hellblade is super, forza horizon 4, sea of thieves, en als de geruchten kloppen komen er nog een nieuwe open wereld Fable en nog een aantal grote AAA RPG’s.. Allemaal in game pass.

wazp
14 mei 2020 - 16:41
Antwoord aan  Molotov89

@Molotov89 helemaal mee eens. Dat xbox geen exclusive games heeft, is een argument wat echt veel te kort door de bocht is. Ze zijn ijzersterk bezig op dit moment. In juli zullen er een aantal first party games onthuld worden en daar gaan echt wel vette games tussen zitten! Ik heb het al eerder gezegd, als Microsoft nog met 1 of 2 goeie exclusives komt(bovenop wat al aangekondigd is) en de prijs weet te drukken ten opzichte van de ps5 dan gaan ze 100% terrein winnen op Sony.

cronic (gebruiker is geblokkeerd)
14 mei 2020 - 17:17
Antwoord aan  Molotov89

Deze gebruiker is verwijderd

oropher
14 mei 2020 - 19:31

@CroniC Tering wat kort door de bocht.
Natuurlijk maken meer cores wel verschil, ze moeten alleen benut worden, en dat is technisch iets moeilijker, wat dezelfde reden is waarom NVIDIA meestal relatief beter scoort dan AMD behalve als de game DX12/Vulkan is en/of goed geoptimaliseerd.

Exalian-1
14 mei 2020 - 19:40
Antwoord aan  Molotov89

@Molotov89 Twee daarvan zijn niet eens console exclusive en de rest ook op pc te spelen…

Molotov89
14 mei 2020 - 22:35
Antwoord aan  Exalian-1

@Exalian-1 Met alle respect, xbox is ook pc. Windows = xbox = microsoft. Wil je xbox exclusives? Windows 10, xcloud of xbox console.

tyberium
14 mei 2020 - 14:59

De eliminatie van de LOD popin heeft niets te maken met de SSD. In het verleden werden normal maps gebruikt, maar nu kunnen ze gewoon de HQ Zbrushes gebruiken. Het enige dat hdd gerelateerd is, is dat de games hierdoor straks nóg meer HDD ruimte nodig hebben.

Kijk anders even op DF, die het zonder de Sony marketing uitlegt https://www.youtube.com/watch?v=IIdn6yNdHMY.

cronic (gebruiker is geblokkeerd)
14 mei 2020 - 15:15
Antwoord aan  tyberium

Deze gebruiker is verwijderd

El Ninjo
14 mei 2020 - 14:35

Uiteindelijk wordt prijs de beslissende factor, gevolgd door wel of niet hebben van backwards compatibility, dan de grafische kracht en daarna exclusieve games.

Ik heb altijd een Playstation console gehad, nooit een Microsoft console maar laten we maar gewoon eerlijk zijn waarom de Sony het deze generatie beter gedaan heeft dan de Microsoft en dat is omdat de PS4 $ 100,- goedkoper was bij launch dan de Xbox One.

Daarom wacht Microsoft de aankondiging af van de prijs van de PS5, alle analisten voorspellen hetzelfde.

Zut
14 mei 2020 - 14:48
Antwoord aan  El Ninjo

@El Ninjo Eh, natuurlijk helpt het mee als een console goedkoper is maar ik denk toch echt dat de exclusives van Sony de reden zijn waardoor de PS4 het beter doet. Het is ook niet dat €100 zo’n gigantisch verschil is. Als straks de PS5 €100 duurder is dan de nieuwe Xbox dan ga ik gewoon voor de PS5, puur alleen vanwege de games. Zelfs al zou de PS5 €200 duurder zijn zou ik die nog kiezen want ikzelf kan echt niks met de exclusives van Xbox.

-it-
14 mei 2020 - 14:18

@niqomipa en dit is een game? Techdemo is ook geen game, de xbox toonde tenminste nog iets 😉 100% meer dan Sony doet op het moment, behalve deze techdemo die ook op mijn telefoon draait, welliswaar met wat minder detail maar toch.

Bteqq
14 mei 2020 - 16:13
Antwoord aan  -it-

@-it-

Zucht. In zijn volgende post zegt ie dat we nog niks hebben gezien, maar xbox laat nu al 100% meer zien. Probeer toch eens wat objectiever te zijn.

Lavandou
14 mei 2020 - 14:12

@niqomipa Haha Xbox heeft geen games, geef me aandacht… please.

MoodyBanter
14 mei 2020 - 13:59

De kans dat er een duidelijk verschil gaat zitten tussen de consoles is zeer klein. PS5 zal wss sneller laden, iets betere textures en de Xbox Series X net een iets stabielere framerate. Grafisch verschil tussen de consoles is altijd al miniem geweest.

-it-
14 mei 2020 - 14:19
Antwoord aan  MoodyBanter

@MoodyBanter zeker, mensen die denken dat de ps5 vele maler mooier of sneller gaat worden dan de xbox (of andersom) die hebben geen idee. Niemand trouwens, want van beide consoles hebben we nog niks gezien 😉

fonsrutte
14 mei 2020 - 15:50
Antwoord aan  -it-

@-it- Exact

Bteqq
14 mei 2020 - 16:14
Antwoord aan  -it-

@-it-

Zie je vorige post….zucht

Exalian-1
14 mei 2020 - 13:39

Vreselijk die marketing bs van die Aaron, met zijn “Super impressive and can only imagine what the new Unreal 5 Engine will look like on the world’s most powerful console”.
Gaat dit WEER hun grote marketing trick zijn? Want als MS denkt dat “most powerfull console” de verkopen gaat opschroeven, dan zal ik ze willen verwijzen naar het volgende: Nu XOne X platform! Die is ook “most powerfull”, maaaaaaar…verkoopt voor geen drol en werd in korte tijd ingehaald door…de Switch!!! XD
GAMES GAMES GAMES!!!! Daar draait het allemaal om!

ali3n8tor
14 mei 2020 - 13:47
Antwoord aan  Exalian-1

@Exalian-1 zet deze uitspraken van ms naast hun “gameplay”reveal van vorige week en dan dit filmpje, welke een tech demo is, blaast alles weg wat daar getoond werd. en het is niet eens een echte game 🙂

Castus
14 mei 2020 - 13:15

Deze versie draaide ook ‘maar’ op 1440p en 30 FPS op de PS5. Het is absoluut waar dat de SSD 2x zo snel lijkt op de PS5 als op de Xbox Series X. Dus hier gaan ze hele goede dingen mee doen. Ik weet alleen niet of ik die speed erg verschil zou maken in die techdemo. Grafisch zou de game op de Xbox One Series X mooier kunnen zijn omdat die weer 20% krachtiger is. De tijd zal het leren.

tyberium
14 mei 2020 - 12:37

Je schrijft 4K 30fps verkeerd.

Aces-82
14 mei 2020 - 12:38
Antwoord aan  tyberium

@tyberium haha die vind ik dan wel weer grappig

DarkraverX
14 mei 2020 - 12:44
Antwoord aan  tyberium

@tyberium 🙂

Maar goed dan zien we dus games op de PS5 met upscaled 4K en 30fps.

Bteqq
14 mei 2020 - 16:12
Antwoord aan  DarkraverX

@DarkraverX

Want dat weet je al? Jeetje wat gaat gamer.nl achteruit zeg. Lekker onderbouwd.

Whitewolf1988
14 mei 2020 - 12:15

Dit gaat er op de Xbox Series X natuurlijk nog mooier uitzien aangezien die het kan draaien op 4k 60fps met Ray Tracing…

Quintex
14 mei 2020 - 12:42
Antwoord aan  Whitewolf1988

@Whitewolf1988 8k 120 fps he, niet de xbox series x nu onderschatten

ali3n8tor
14 mei 2020 - 13:07
Antwoord aan  Whitewolf1988

@Whitewolf1988 Nee want zoals in de techdemo door Tim van Epic zelf al uitgelegd wordt: het level of detail wat je ziet in die demo op de ps5 is alleen mogelijk met de snelheid van de ps5 ssd – wat niet betekend dat het niet draait op een xbx of een pc – maar deze kunnen het alleen weer geven met vele malen lagere detail omdat simpelweg hun ssd niet snel genoeg is. En dat zijn Tims woorden niet de mijne.

Whitewolf1988
14 mei 2020 - 13:42
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Mijn opmerking was ook sarcastisch bedoeld 😉

hulstpower
14 mei 2020 - 13:49
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor een ssd heeft niks te maken met grafische kracht alleen laat tijden. Ik heb pc staan en speelde altijd zonder ssd en game was net zo mooi alleen nu zelfde game alleen laat veel sneller. Verder deze tech demo draaide op 1440p en 30 fps dus dat zou dan beteken dan ps5 geen 4k aan nee.

fonsrutte
14 mei 2020 - 13:52
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Goed maar inmiddels weten we ook dat die video nogal gesponsord werd door Sony, je moet dat dus wel met een korrel zout nemen.

TommyVercetti
14 mei 2020 - 14:06
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor 🤔

Arrahant
14 mei 2020 - 14:23
Antwoord aan  Whitewolf1988

@Whitewolf1988 Uiteraard 😉