Zij zonder PlayStation 5 groeten u
Gamer.nl
Nieuws

Zij zonder PlayStation 5 groeten u

Wat was hij toch zeker van zichzelf, de Erik Nusselder uit april van dit jaar. Vol arrogantie schreef hij de column ‘href="https://gamer.nl/artikelen/column/waarom-ik-de-nieuwe-consoles-al-heb-voorbesteld/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Waarom ik de nieuwe consoles al heb voorbesteld</a>’ op deze website. En toch staat diezelfde Erik Nusselder nu met lege handen voor u. Zijn arrogantie is genadeloos afgestraft.

Ik wist zo zeker dat ik slim was geweest. Wauw, in april al een pre-order voor de volgende generatie consoles! Let wel: dat was nog voordat ze überhaupt onthuld waren en we wisten hoe duur ze zouden worden. Een pre-pre-order noemde ik het zelfs in die column. Nu blijkt dat ik natuurlijk lang niet de enige was met dat idee. Of in ieder geval dat de lokale Nedgame meer klanten op hun vroege pre-orderlijstje heeft geschreven dan de hoeveelheid consoles die ze ontvingen op lancering.

Zo kwam hoogmoed voor de val en ben ik op moment van schrijven alsnog niet in het bezit van een PlayStation 5. Gelukkig ben ik lang niet de enige die dit lot is beschoren. Zo ongeveer heel Nederland greep naast die nieuwe console, vooral doordat plotseling iedereen hem wilde hebben. Een dergelijke hype rondom een nieuwe console heb ik nog niet vaak gezien.

Natuurlijk, eerder verschenen consoles waren ook uitverkocht en lange tijd moeilijk verkrijgbaar, met de Wii als een bekend voorbeeld. Maar de enorme vloedgolf aan klanten die nu op elk beschikbare apparaat afkomt, is ongekend. Coolbue hield een soort loting om te bepalen welke gelukkige klanten een PlayStation 5 mochten kopen (wat mij betreft het nieuwe toppunt van kapitalisme). Ze hadden 180 beschikbare consoles en er kwamen 80.000 mensen opdagen. 80.000! Voor 180 consoles! Dat is *pakt rekenmachine* een kans van minder dan een kwart procent!

©GMRimport

Opboksen tegen Xbox

Ik mag trouwens niet teveel zeuren, want ik heb wel gewoon een Xbox Series X gekocht. Die is inmiddels ook populair, maar in april wilde echt nog helemaal niemand die hebben. Dat was nog voordat Microsoft Bethesda overnam, of überhaupt games had laten zien. Het was ook voordat de PlayStation 5 zo ontzettend uitverkocht was, dat mensen uit wanhoop maar een Xbox kochten.

Hoewel de Series X een mooi apparaat is, valt er alleen nog niet zoveel op te spelen. Ik start daarom vooral oudere games op, die nu beter en sneller draaien. Dat is leuk en aardig, maar iedereen om mij heen geniet nu van de hype van Astro’s Playroom, Spider-Man: Miles Morales en Demon’s Souls. Dus ondanks dat de gamewinkel mij verzekert dat ik in de tweede lading van begin december zit, besloot ik om toch een poging te wagen een PlayStation 5 op de kop te tikken. Ik heb volgende week immers een weekje vrij (ja, expres genomen voor de PlayStation 5 - ik verwijs graag terug naar eerder genoemde arrogantie).

Zodra je er met wat afstand naar kijkt, zie je dat het al die uren moeite niet waard is voor die minuscule kans dat je ergens doorheen komt.

-

BCC verkoopt kennelijk games

Ik voegde mij daardoor bij een enorme meute fanatiek F5’ende gamers, die het minste of geringste sprankje hoop aanklampten om vervolgens uren achter hun beeldscherm te zitten. Zo zou BCC ”ergens op 18 november” zijn handjevol consoles in de verkoop doen. Ik had geen idee dat de BCC games verkocht, maar goed. In tientallen tweets zei de klantenservice dat zij ook niet wisten hoe laat de verkoop zou starten en dat dat ook niet zou worden aangekondigd. In één tweet werd gezegd dat het ”vanaf middernacht” zou kunnen zijn, waarmee ze bedoelden dat het op elk moment op 18 november kon gebeuren, tussen 00:00 en 23:59 uur.

Voor de meute betekende die tweet dat ze dus om middernacht live gingen. Om kwart voor 12 lag de website van BCC eruit door het drukke internetverkeer. Sommigen bleven de hele nacht wakker, rammend op hun F5-toets, in de veronderstelling dat iemand bij de BCC misschien om 5 uur ‘s nachts de verkoop aan zou slingeren. Nee, het gebeurde gewoon om kwart voor 9 ‘s ochtends. Zoals verwacht knalde de site eruit en waren de consoles vijf minuten later uitverkocht, waardoor de meute verbouwereerd achterbleef. “Hoe kan dat nou, ik heb helemaal geen PS5 voorbij zien komen??!”, tweetten zij. Nou, dat is dus wat er gebeurt wanneer er 80.000 mensen op een handjevol consoles duiken, beste Twitteraar. Dan was die kapitalistische loting van Coolblue toch zo gek nog niet. Daarvoor heb je immers niet een hele nacht overgeslagen en je F5-toets vermorzeld.

De meute en ik namen het daarbij niet alleen op tegen elkaar, maar ook tegen mensen die hun pre-order vervolgens voor het dubbele bedrag op Marktplaats zetten. Wat een ongelooflijk asociale zet is dat, een fluim recht in het gezicht van normale mensen die gewoon een console willen kopen voor zichzelf. Je overtreedt er geen wet mee, maar als je het doet vind ik je wel een ongelooflijke eikel. Daar moet je dan maar mee leven.

Ik heb het pre-orderen daarom al vrij snel opgegeven. Zodra je er met wat afstand naar kijkt, zie je dat het al die uren moeite niet waard is voor die minuscule kans dat je ergens doorheen komt. Het afstruinen van alle geruchten - de Wehkamp heeft ze morgen! O, nee, de Wehkamp krijgt ze toch helemaal niet - is niet bepaald goed voor je gemoedstoestand.

Watch on YouTube

Van pre-order naar post-chaos

Zelfs de gelukkigen die wel net op tijd de PlayStation in hun digitale winkelmandje wisten te schuiven, waren nog niet helemaal veilig. Want waar president Trump zijn vrees uitsprak voor verkiezingsfraude door postbezorging, bleek vooral het afleveren van nieuwe consoles gevaar te lopen. PostNL raakte blijkbaar een pallet Xbox-consoles kwijt, waardoor een trouwe luisteraar van onze podcast dagenlang moest worstelen met de klantenservice van beide bedrijven.

Maar ook waar alles normaal verliep, bleek de postdienst niet opgewassen tegen de enorme aantallen consoles die de deur uit moesten. Veel PlayStation 5-consoles kwamen pas na de officiële release bij klanten aan, tot groot verdriet van mensen die soms expres een dag vrij hadden genomen om hem in ontvangst te nemen. Die mensen moesten vervolgens toekijken hoe hun vrienden Astro’s Playroom inmiddels al twee keer hadden uitgespeeld. Geen onvertogen woord over de postbezorgers en -sorteerders overigens, die er ook niet zoveel aan kunnen doen dat ze met te weinig zijn om die stapels pakketten allemaal op tijd rond te brengen.

Beste PlayStation 5-bezitters, wij zonder PS5 groeten u. Geniet van jullie Spider-Mans, Astrobots en Demon’s Souls. Ik gun het jullie van harte. Maar houd een beetje rekening met jullie F5’ende medemens en steek ons de ogen niet ál te hard uit. Heel fijn dat de DualSense zo’n makkelijke Share-knop heeft, maar gebruik hem nog even met mate. Of heet die nu de Create-knop? Ik weet het niet, ik heb geen PS5!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!