AMD-hobbyprogrammeur kondigt Radeon Monster Profile aan
PU.nl
Nieuws

AMD-hobbyprogrammeur kondigt Radeon Monster Profile aan

Yuri Bubliy, een Oekraïense hobbyprogrammeur voor AMD-producten, heeft een eerste optimalisatie voor AMD-gpu's onthuld: Radeon Monster Profile.

Bubliy, online beter bekend als @1usmus, is vooral bekend door zijn werk aan CTR en later Hydra — twee applicaties ter optimalisatie van AMD Ryzen-systemen. Middels een tweet liet de programmeur zijn herfstplannen doorschemeren; met Radeon Monster Profile (RMP) mogen AMD's RDNA 2-gpu's op een flinke prestatiebonus rekenen.

Met behulp van RMP zou een Radeon RX 6800 XT al snel de stock-prestaties van de zwaardere Radeon RX 6900 XT kunnen evenaren. De optimalisatie maakt het zelfs mogelijk om met dezelfde RX 6800 XT-gpu de GeForce RTX 3090 Ti af te troeven — momenteel de snelste videokaart van concurrent Nvidia. Per slides laat Bubliy zien dat de overgeklokte RX 6800 XT tot 14 procent hoger scoort in Time Spy-benchmarks. 

RMP verbetert prestaties door het GDDR6-geheugen te undervolten (tot 6 procent) en om de relatieve gpu-kloksnelheid af te stemmen op de voltages. Hierdoor genereert het geheugen minder hitte en kunnen hogere prestaties behaald worden, op nota bene (relatief gezien) lagere wattages. 

Wel stipt Bubliy aan dat RMP baat heeft bij efficiënte koeling op RDNA 2-kaarten. De optimalisatie laat gpu's vaker tot hun voedingslimieten (maar nooit daarboven) stijgen, waarbij sneller dreigen te oververhitten. Volgens de programmeur voldoet de standaardkoeling van veel van AMD's partnerfabrikanten in allerlei kasten; AMD's eigen referentieontwerp is daarentegen wel een twijfelgeval. 

Radeon Monster Profile moet deze herfst officieel verschijnen. De functionaliteiten worden uiteindelijk ondergebracht in Hydra, Bubliy's overkoepelende overklok-applicatie voor Ryzen-pc's. Of de applicatie straks ook functioneel is met toekomstige RDNA 3-gpu's, ligt geheel aan AMD's ingrepen rondom belangrijke instellingen, zo claimt de programmeur. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!