AMD lekt 384-bit geheugenbus voor zwaarste RDNA 3-gpu's
PU.nl
Nieuws

AMD lekt 384-bit geheugenbus voor zwaarste RDNA 3-gpu's

AMD heeft per update in hun Linux-drivers meer verklapt over de geheugeninterface van de Navi 31-gpu (RDNA 3); een geheugenbus van 384-bit ligt in het verschiet.

In de laatste Linux-drivers lijkt AMD alvast voor te bereiden op de komst van RDNA 3-gpu's. Zo worden nieuwe instructies genoemd voor de Navi 31-gpu, de zwaarste chip op de nieuwe 5 nm-architectuur. De op chiplets gebouwde gpu bevat klaarblijkelijk ook zes afzonderlijke geheugencontrollers ('Memory Controller Dies' of MCD's).

Hoe die geheugencontrollers zelf weer opgebouwd zijn, wordt met AMD's instructies nog niet verklapt. Fervent hardware-lekker @Kepler_L2 meent die details al wel in te kunnen vullen. Volgens eerdere lekken telt elke MCD respectievelijk 32 MB aan Infinity Cache en een 32-bit geheugeninterface over twee kanalen. Daarnaast wordt nog een extra 32 MB op de chiplet gestapeld voor sommige modellen — zoals vermoedelijk een vlaggenschip als de verwachte Radeon RX 7900 XT.

Omgerekend zou dat betekenen dat RDNA 3-gpu's met zes MCD's, zoals Navi 31, een cumulatieve geheugenbus van 384-bit bieden. In combinatie met 18 Gbps GDDR6-geheugenmodules (dezelfde die AMD recentelijk introduceerde met de refresh van RDNA 2), zou dat betekenen dat Navi 31 een bandbreedte van 864 GB/s kan hebben.

Ter referentie: AMD's voorgaande vlaggenschip uit de RDNA 2-generatie, de Radeon RX 6950 XT (Navi 21), topte af op een 256-bit geheugenbus. Over de 18 Gbps-modules staat tot een bandbreedte van 576 GB/s. Mocht de gelekte informatie kloppen, dan biedt Navi 31 circa 50 procent meer bandbreedte tegenover Navi 21.

AMD heeft in officiële zin nog geen specifieke details over Navi 31 onthuld, laat staan een Radeon RX 7900 (XT). Wel bevestigde de chipgigant vorige maand meerdere geruchten over de nieuwe chips, via een presentatie over RDNA 3. De nieuwe grafische architectuur introduceert chiplet-ontwerpen en zou meer dan 50 procent meer performance-per-watt moeten bieden. De eerste RDNA 3-gpu's staan nog altijd te verschijnen in 2022.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!