AMD onthult meer Phoenix-apu's zonder releasedatum
PU.nl
Nieuws

AMD onthult meer Phoenix-apu's zonder releasedatum

Ryzen 7040U-reeks volgt uitgestelde Ryzen 7040H-serie op

AMD heeft een viertal nieuwe Phoenix-apu's (Ryzen 7040) voor mobiele toepassingen onthuld, al blijven releasedata vooralsnog uit.

De nieuwe telg chips vormt AMD's Ryzen 7040U-aanbod; vergelijkbare chips met de eerder onthulde Ryzen 7040H-modellen, zij het nu met lager verbruik (15 tot 30 watt), bedoeld voor onder meer 'ultradunne' laptops en notebooks. 

Net als de voorgaande telg Phoenix-apu's komen deze opties met maximaal acht Zen 4-processorkernen en 12 werkgroepen aan grafische RDNA 3-architectuur (tot de Radeon 780M-igpu). Het topmodel in de Ryzen 7040U-reeks is de Ryzen 7 7840U, met een 500 MHz lagere basisklok op diens cpu-kernen, dan het vergelijkbare 7040H-model. 

Daarnaast biedt de Ryzen 7040U-serie ook weer lagere instapdrempels. Een secundaire Ryzen 5-optie snijdt het geïntegreerde gpu-component in tweeën (tot 4 compute units aan RDNA 3) en een Ryzen 3-instapmodel is een van de weinige quad-core AMD-processoren in deze generatie.

Opvallend is wel hoe AMD vooralsnog geen releasedata noemt voor de nieuwe processoren. Dat komt bovenop het gegeven dat de eerste Phoenix-apu's (Ryzen 7040H) al zeker twee maanden uitgesteld werden en nog altijd maar weinig afzetmarkt in nieuwe laptops vinden. Oorspronkelijk hadden die eerste laptops al in februari 2023 in de schappen moeten liggen.

Wat de uitrol mogelijk bemoeilijkt, is de interesse in Phoenix-apu's onder handheld-pc's voor gamers. De nieuwe draagbare spelsystemen van Aokzoe en GPD hadden (onder meer) de Ryzen 7 7840U al vroeg op het oog, maar ook Asus' ROG Ally draait met diens Z1 Extreme-chip op een soortgelijke architectuur: Zen 4 en RDNA 3, gebakken op 5 nm. Met die belangstelling is het nog maar de vraag of ultrabooks ook aan AMD's nieuwe aanbod toe kunnen komen. 

Tegen de tijd dat Computex 2023 aftrapt, eind deze maand, wordt vermoedelijk duidelijk hoe de uitrol van de Phoenix-apu's er echt voor staat. Op de Taiwanese beurs zijn doorgaans veel laptopfabrikanten en partners van AMD aanwezig om meer duidelijkheid te scheppen over hun hardware-aanbod van de komende maanden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!