AMD verovert recordaandeel van x86-processormarkt
PU.nl
Nieuws

AMD verovert recordaandeel van x86-processormarkt

AMD heeft in het eerste kwartaal van 2022 een recordaandeel van de x86-markt veroverd; de chipgigant bereikte 27,7 procent van de cpu-markt.

De cijfers zijn afkomstig uit onderzoek van Mercury Research (via Toms Hardware). AMD zou in het vorige kwartaal 2,1 punten zijn gestegen, waarmee het meer dan een kwart van de x86-markt wist te bereiken. Over verloop van het afgelopen jaar steeg AMD maar liefst 7 punten.

Volgens het onderzoek hebben vooral de komst van instapniveau desktopprocessoren en nieuwe generaties mobiele chipsets invloed gehad op de positieve markttendens. Zowel Intel als AMD kwamen op de proppen met veel nieuwe laptop-apu's, waardoor de gemiddelde prijs van processoren steeg tot 138 dollar — een toename van 30 procent ten opzichte van vorig jaar.

Tegelijkertijd zou de markt rondom (high-end) desktopprocessoren flink ingezakt zijn. Het afgelopen kwartaal zakte de verkoop in met 30 procent, de grootste daler ooit binnen deze sector. Desalniettemin steeg AMD's aandeel daarin van 16,2 procent tot 18,3 procent, nadat Intel vorige periode flink aan terrein terugwon.

Op het gebied van server-cpu's zit AMD nog altijd in een stijgende lijn. Sinds 2018 pakt het rode kamp vrij consistent marktaandeel van Intel weg; inmiddels zou AMD zeker 11,6 procent van de afzetmarkt bedienen. De komst van AMD's Epyc-reeks, de server-tegenhanger van Ryzen, heeft de comeback ongetwijfeld teweeg gebracht.

Mercury Research merkt daarbij op dat de x86-processormarkt nog altijd aandeel verliest tegen Arm-processoren. Sinds 2020 wint de alternatieve systeemarchitectuur aan terrein; in het afgelopen kwartaal steeg dat marktaandeel tot 11,3 procent. Daaronder vallen onder meer Chromebooks met Arm-processoren, maar bijvoorbeeld ook Apple's M1-chips.

Voor AMD biedt de rest van het jaar veel nieuwe mogelijkheden om de stijgende lijn in de x86-sector voort te zetten. Later dit jaar staat voor de chipfabrikant nog altijd de introductie van de Zen 4-architectuur op de planning. Daarmee stapt AMD voor het eerst sinds 2019 volledig over op een nieuwe node: TSMC's 5 nm procedé.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!