AMD werkt mogelijk aan meer 'Zen 3D' en betaalbare AM4-cpu's
PU.nl
Nieuws

AMD werkt mogelijk aan meer 'Zen 3D' en betaalbare AM4-cpu's

Een betrouwbaar gebleken ingewijde claimt dat AMD binnenkort meer Zen 3-processoren met 3D-cache onthult, alsmede meer 'low-end' AM4-producten.

De geruchten over AMD's plannen werden ditmaal wederom de wereld in geholpen door @greymon55, bekend van veel juiste voorspellingen rondom AMD. Volgens de ingewijde gingen er al enkele dagen meer geruchten rond over "verscheidene nieuwe producten" in een zogeheten 'Zen 3D'-reeks — Zen 3-cpu's met AMD's gestapelde 3D V-Cache, zoals recentelijk de Ryzen 7 5800X3D. Meer informatie zou deze maand moeten volgen.

Met alle waarschijnlijkheid draaien deze nieuwere Zen 3-processoren nog altijd op dezelfde AM4-socket, het platform dat AMD met de komst van Zen 4-cpu's en de AM5-socket uiteindelijk achter zal laten. AMD hield het platform al ruim zes jaar in leven, maar lijkt er alsnog niet volledig klaar mee te zijn.

In een later verschenen vervolgtweet stelt dezelfde AMD-kenner dat er "in de toekomst", naast nieuwe Zen 3D-processoren, ook meer laagdrempelige AM4-processoren volgen. De processoren met driedimensionale caches vormen waarschijnlijk nieuwe hoogvliegers; voor een nieuw AM4-budgetsegment lanceren goedkopere alternatieven.

Over specificaties en prijzen is uiteraard nog weinig bekend, maar de meest recente budget-cpu op AM4-socket biedt alvast een referentiekader. Vooralsnog is de Ryzen 5 5500 een van de goedkoopste Zen 3-desktopprocessoren, met zes rekenkernen (met boost-klok tot 4,2 GHz) en zonder geïntegreerde gpu. Lokaal wordt de processor verkocht voor circa 140 euro, inclusief koeler. 

AMD zou meer toegankelijke cpu's aan kunnen bieden door nieuwe AM4-producten mét grafisch (RDNA 2-)component af te bakken, zoals ook recente laptop-apu's deden. Voor budget-systemen lonen immers de cpu's die niet direct een discrete gpu benodigen. Tegelijkertijd wordt dat lastiger en lastiger, naarmate AMD de productie van Zen 4 opschaalt en juist de afname van 6 nm en 7 nm nodes van leverancier TSMC actief wil verminderen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!