'Nvidia wil gereserveerde chipafname bij TSMC verlagen'
Gamer.nl
Nieuws

'Nvidia wil gereserveerde chipafname bij TSMC verlagen'

Volgens een Chinese reportage wil Nvidia diens gereserveerde volume 5 nm chips van TSMC verkleinen, net nadat het bedrijf heeft moeten knokken voor de bestelling.

Zowel Nvidia als AMD zouden in gesprek zijn om hun bestellingen bij TSMC te "herzien", zo claimt het verslag van DigiTimes (via @RetiredEngineer). In het geval van AMD zou dat vooral de oplage van 6 en 7 nm procedés betreffen — voor de reeds verschenen Zen 3(+)- en RDNA 2-processoren — terwijl Nvidia minder interesse zou uiten rondom de 5 nm wafers, bedoeld voor de toekomstige Ada Lovelace-generatie (RTX 40). AMD zou diens 5 nm-reserveringen ongeroerd hebben gelaten.

Het kontdraaien van Nvidia steekt wel opmerkelijk af. Ruim twee jaar lang kampte de gpu-gigant met een hevig chiptekort, waarvan een einde nu eindelijk aan de horizon lonkt. Het vraag-en-aanbod rond videokaarten stabiliseert langzamerhand — en plots zit Nvidia met een overschot aan gpu's, waarvan het de adviesprijs niet drastisch wil verlagen.

Het verlaagde interesse in consumentenchips en crypto-boeren die gebruikte videokaarten dumpen, maken het dat Nvidia mogelijk met te veel gpu's blijft zitten. Om ervoor te zorgen dat de (vraag)prijs tussen Ampere- en Ada Lovelace-componenten niet gigantisch keldert, moet het volume chips krimpen, zo lijkt Nvidia te redeneren. TSMC zou dat niet zo maar toestaan; in plaats van lager volumes wordt de reservering simpelweg doorgeschoven naar het eerste kwartaal van 2023, aldus de reportage. 

Volgens TSMC's contracten dient Nvidia daarnaast zelf verantwoordelijk gesteld te worden voor het vinden van geschikte, alternatieve afnemers van de chipcapaciteit. Dat vormt mogelijk een probleem op zichzelf: ook Apple neemt immers  circa 10 procent minder TSMC-chips af en Intel heeft al een aardig volume 3 nm procedés gereserveerd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch-systeemupdate voert ook veranderingen aan avatarillustraties door
Gamer.nl
Nieuws

Switch-systeemupdate voert ook veranderingen aan avatarillustraties door

Kleine wijzigingen aan Mario-, Donkey Kong- en Pikmin-avatars

De systeemupdate voor de Nintendo Switch die eerder vandaag is uitgekomen geeft ook een nieuw design aan diverse avatars waar spelers uit kunnen kiezen.

Switch-eigenaren kunnen uit diverse illustraties gebaseerd op Nintendo-personages kiezen voor hun profielavatar. Het blijkt nu dat met de recente systeemupdate zeventien van die illustraties van een update zijn voorzien. Het gaat voornamelijk om illustraties gebaseerd op de Mario- en Pikmin-franchises.

Hieronder zijn de verschillen te zien. Daarbij is duidelijk dat de designs voor de Pikmin-avatars nu gebaseerd zijn op Pikmin 4 in plaats van Pikmin 3, en dat Donkey Kong er ook meer uitziet als zijn huidige evenbeeld in Mario Kart World. Diverse items uit de Mario-games ogen nagenoeg gelijk, met hele minimale verschillen.

Eerder vandaag viel er al te lezen over de nieuwe Switch-systeemupdate. De update voegt onder andere GameShare toe, waardoor mensen draadloos hun games met nabije Switch-eigenaren kunnen delen om bepaalde spellen samen te spelen. Het is nu ook mogelijk om meerdere savedata tegelijk te transferen. De icoontjes van de eShop en de Switch News-app op het thuisscherm zijn veranderd, en systeemsettings kunnen via het systeemmenu van de Switch naar de Switch 2 (die op 5 juni uitkomt) gekopieerd worden. Daarbij kan er ook een systeemtransfer naar een server van Nintendo worden gedaan, zodat de huidige Switch al verkocht kan worden voordat de Switch 2 wordt aangeschaft.

Ook is het Virtual Game Card-systeem toegevoegd. Daarmee kunnen spelers er voor kiezen om digitaal aangeschafte games in deze virtuele gamecartridges te veranderen, waardoor men deze games weer 'uit' het systeem kan halen om het 'in' een ander Switch systeem te stoppen. Ook kunnen Virtual Game Cards - oftewel digitale spellen - uitgeleend worden aan mensen uit een Nintendo Account-familiegroep.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld
Gamer.nl
Nieuws

De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld

Sega heeft een video uitgebracht waarin de geschiedenis van de Sonic-kartracers in beeld wordt gebracht. Daarnaast worden er nieuwe beelden van het aankomende Sonic Racing Crossworlds getoond.

In 'The History of Sonic Racing' geeft YouTuber Sam's Procrastination Station namens Sega een geschiedenislesje in de diverse Sonic-racegames, met onder andere Sonic R en Sonic Riders. Verderop in de video staat gameplay van het aankomende Sonic Racing Crossworlds centraal, en zijn er diverse tracks te zien, waaronder parcoursen gebaseerd op Windmill Isle en Cool Edge (uit Sonic Unleashed), White Cave (uit Sonic Riders) en Starlight Carnival (uit Sonic Colors).

Sonic Racing Crossworlds werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. In de game kunnen spelers met hun karts en hooverboards tijdens het racen in verschillende dimensies verzeild raken via zogeheten Travel Rings.

Sonic Racing Crossworlds komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, Steam en Epic Games Store. Een releasedatum is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!