AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken
Gamer.nl
Nieuws

AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken

AMD wil de ai-kernen op diens gpu's in de toekomst mogelijk inzetten om onder meer computergestuurde personages in games slimmer te maken.

Daar verwijst Radeon Technologies Group-vicevoorzitter. David Wang naar, in een interview met het Japanse 4Gamer.net. In het interview wordt uitvoerig gesproken over bestaande grafische technologieën, waaronder Multi Draw Indirect (MDI) en shaders voor consoles, maar blikt AMD ook vooruit op de visie rondom ai-toepassingen.

Op het gebied van artificiële intelligentie (ai) in graphics is het vooral Nvidia die de afgelopen jaren het voortouw nam. De Tensor-clusters op RTX-gpu's worden hoofdzakelijk gebruikt om visuele algoritmes als DLSS te draaien, die op slimme wijze de resolutie van games vergroot. Nvidia zet daarbij in op een behoorlijke hoeveelheid ai-acceleratoren, waar AMD en Intel vooralsnog vaak met kleinere ai-groepen op de proppen komen. Wang onderstreept dat beeldbewerkingstaken vaak ook zonder ai-kernen af te handelen zijn, zoals AMD's eigen FidelityFX Super Resolution volgens Wang doet, maar erkent het succes. "Dat is hun gpu-strategie, die fraai is, maar ik denk dat wij niet dezelfde strategie moeten hebben."

"Wij zijn toegespitst op specificaties die gebruikers willen en nodig hebben, om ze plezier te bieden met consumenten-gpu's. Doen we dat niet, dan betalen ze voor technologieën die ze nooit gebruiken. Daarom geloven we dat [een grote hoeveelheid ai-acceleratoren] geïmplementeerd zou moeten worden om spellen diepgaander en leuker te maken", aldus David Wang van AMD.

Wang verduidelijkte de visie met enkele voorbeelden van wat AMD zou prefereren voor ai-kernen. "De bewegingen en het gedrag van vijanden en computergestuurde personages zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende voorbeelden [van ai-toepassingen in games]. Daarnaast, zelfs als ai-kernen ingezet worden voor beeldkwaliteit, zouden ze de leiding moeten nemen in meer geavanceerde bewerking. Zeker in thema's als 'neurale graphics', wat momenteel momentum begint te krijgen in de grafische industrie, zouden ai-kernen kunnen lonen."

Over de nieuwe ai-toepassingen deden de AMD-woordvoerders verder geen harde beloftes, laat staan hoe slimmere ai in games geïmplementeerd zou moeten worden. Wel werd nog kort verwezen naar de volgende generatie gpu's, die van de RDNA 4-architectuur, waarover we "in de nabije toekomst" meer zouden horen. Desalniettemin moeten over het verloop van 2023 nog een handvol gpu's op de recente RDNA 3-architectuur (Radeon RX 7000) verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!