AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken
PU.nl
Nieuws

AMD wil ai-kernen inzetten om computerpersonages slimmer te maken

AMD wil de ai-kernen op diens gpu's in de toekomst mogelijk inzetten om onder meer computergestuurde personages in games slimmer te maken.

Daar verwijst Radeon Technologies Group-vicevoorzitter. David Wang naar, in een interview met het Japanse 4Gamer.net. In het interview wordt uitvoerig gesproken over bestaande grafische technologieën, waaronder Multi Draw Indirect (MDI) en shaders voor consoles, maar blikt AMD ook vooruit op de visie rondom ai-toepassingen.

Op het gebied van artificiële intelligentie (ai) in graphics is het vooral Nvidia die de afgelopen jaren het voortouw nam. De Tensor-clusters op RTX-gpu's worden hoofdzakelijk gebruikt om visuele algoritmes als DLSS te draaien, die op slimme wijze de resolutie van games vergroot. Nvidia zet daarbij in op een behoorlijke hoeveelheid ai-acceleratoren, waar AMD en Intel vooralsnog vaak met kleinere ai-groepen op de proppen komen. Wang onderstreept dat beeldbewerkingstaken vaak ook zonder ai-kernen af te handelen zijn, zoals AMD's eigen FidelityFX Super Resolution volgens Wang doet, maar erkent het succes. "Dat is hun gpu-strategie, die fraai is, maar ik denk dat wij niet dezelfde strategie moeten hebben."

"Wij zijn toegespitst op specificaties die gebruikers willen en nodig hebben, om ze plezier te bieden met consumenten-gpu's. Doen we dat niet, dan betalen ze voor technologieën die ze nooit gebruiken. Daarom geloven we dat [een grote hoeveelheid ai-acceleratoren] geïmplementeerd zou moeten worden om spellen diepgaander en leuker te maken", aldus David Wang van AMD.

Wang verduidelijkte de visie met enkele voorbeelden van wat AMD zou prefereren voor ai-kernen. "De bewegingen en het gedrag van vijanden en computergestuurde personages zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende voorbeelden [van ai-toepassingen in games]. Daarnaast, zelfs als ai-kernen ingezet worden voor beeldkwaliteit, zouden ze de leiding moeten nemen in meer geavanceerde bewerking. Zeker in thema's als 'neurale graphics', wat momenteel momentum begint te krijgen in de grafische industrie, zouden ai-kernen kunnen lonen."

Over de nieuwe ai-toepassingen deden de AMD-woordvoerders verder geen harde beloftes, laat staan hoe slimmere ai in games geïmplementeerd zou moeten worden. Wel werd nog kort verwezen naar de volgende generatie gpu's, die van de RDNA 4-architectuur, waarover we "in de nabije toekomst" meer zouden horen. Desalniettemin moeten over het verloop van 2023 nog een handvol gpu's op de recente RDNA 3-architectuur (Radeon RX 7000) verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!