AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen
PU.nl
Nieuws

AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen

AMD stapt met de komst van de eerstvolgende RDNA3-generatie mogelijk af van vaste Compute Units. Volgens een reeks geruchten zou de vlaggenschip Navi 31-chipset opgebouwd zijn uit dertig 'Work Group Processors' (WGP), die samen goed zijn voor 15.360 afzonderlijke, grafische rekenkernen.

Het gerucht vindt zijn oorsprong op het Beyond3D-forum. Een gebruiker onder de naam Bondrewd reageert op een eerdere claim van kopite7kimi, die recentelijk wel vaker waarheidsgetrouwe informatie over videokaarten uitlekte of voorspelde. 

Beiden internetfiguren zijn het blijkbaar eens over de hoeveelheid van 15.360 kernen op de Navi 31-chipset, maar Bondrewd schemert door meer inzage te hebben over het verdwijnen van de vaste Compute Units en de algehele architectuur.

©GMRimport

De introductie van WGP-clusters lijkt overeen te komen met eerdere geruchten over AMD's volgende generatie grafische processoren. Rond de jaarwisseling spraken ingewijden al over een chiplet-ontwerp voor Navi 31. Destijds ging het nog wel over "twee chips van elk 80 Compute Units" en een totaal van 10.240 rekenkernen.

Kortgeleden ontstond ook al enige onzekerheid over het geheugen van de Navi 31-gpu. Twitter-ingewijde @greymon55, naast anderen, zou spreken over een Infinity Cache van 512 MB — viermaal zo veel als het huidige maximum — en een geheugenbus van 256 bit. Eerder liet dezelfde persoon doorschemeren dat de Navi 33-gpu in ieder geval geen chiplet-ontwerp adopteert. 

©GMRimport

AMD's Navi 3x-generatie trapt vermoedelijk in het derde of vierde kwartaal van 2022 af. Verwacht wordt dat de RDNA3-generatie (en daarmee ook het Radeon RX 7000-vaandel) overstapt op 5nm- of 6nm-procedés van chipbakker TSMC. 

Veel van de details zijn nog in het ongewisse — en ook interne informatie die nu juist blijkt, kan in de komende periode nog veranderen.

De vorige twee RDNA-generaties hebben vooralsnog vastgehouden aan het 7nm-procedé van dezelfde fabrikant, alsmede monolithische opbouw met enkele chipsets, in plaats van meerdere chiplets.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!