Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen
Gamer.nl
Nieuws

Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen

We zijn een jaar aan pandemie verder en de hardware-tekorten lijken de komende tijd niet bepaald te verminderen. Na videokaarten en selecte processors is de beurt straks ook aan werkgeheugen, aldus marktanalisten. In deze Hardware Update praten we je daarover bij, maar maken we ook ruimte voor een snelheidsstrijd tussen AMD en Nvidia, alsmede een rectificatie over té ambitieuze monitorspecificaties.

‘Prijzen van DRAM kunnen dit kwartaal tot 28 procent toenemen’ 

Volgens de marktkenners van TrendForce zal het tweede kwartaal van 2021 tekenend zijn voor de prijzen van (intern) werkgeheugen. De analisten voorspelden eerder al toenames tussen de 13 en 18 procent voor de consumentenmarkt, maar dat werd gisteren gerectificeerd naar 23 tot 28 procent, kwartaal op kwartaal. De prijzen zaten al meerdere kwartalen achtereenvolgend in de stijger, maar vrijwel nooit zo scherp.

De reden voor de hogere schatting zouden de onderhandelingen tussen fabrikanten en afnemers zijn, die jaarlijks rond deze tijd plaatsvinden. In het tweede kwartaal wordt vaak de productie van laptops opgehoogd, waardoor vrijwel alle soorten geheugenchips en -modules een prijsstijging meepakken. 

©GMRimport

TrendForce verwacht daarom ook een flinke stijging voor server-DRAM. Die zou tussen de 20 en 25 procent terecht moeten komen. Dat is iets lager dan de  beoogde stijging voor de traditionele consumentenmarkt, maar wederom meer dan voorheen verwacht.

De kwartaalverwachtingen kunnen uiteraard nog meevallen, bijvoorbeeld wanneer elders meer productiecapaciteit gevonden wordt. Het vooruitzicht blijft voor de consument echter niet bepaald optimaal. De combinatie van COVID-19, een toename in notebookproductie en groeiende computer-eisen werken gezamenlijk de stijging van geheugenprijzen in de hand.

De ontwikkeling wordt door TrendForce ‘een krachtige onderhandelingspositie voor DRAM-fabrikanten’ genoemd — voor gamers en desktop-bouwers betekent het waarschijnlijk een nóg zwaardere kostenpost bij een nieuw systeem. Alsof die de laatste tijd niet al duur genoeg zijn. 

Benchmark bewijst dat AMD RDNA2-geheugen sneller is dan Nvidia Ampere

Tekorten of niet, de twee grote videokaart-kampen één-op-één laten knokken, doet ons altijd goed. Chips and Cheese schreef een pointer chasing-benchmark op OpenCL om de geheugensnelheden van Nvidia en AMD tegenover elkaar te zetten. De test is specifiek gemaakt om te achterhalen hoeveel nanoseconden vertraging de gpu’s meten over hun respectievelijke caches.

©GMRimport

AMD zet met hun RDNA2-videokaarten in op de slimme Infinity Cache, die de doorstroming van videodata aanzienlijk zou moeten versnellen. En inderdaad: de benchmarks tonen aan dat een Radeon RX 6800 XT op veel fronten minder vertraging heeft dan Nvidia’s GeForce RTX 3090. Of althans, zo geldt dat voor kleinere testpakketjes aan data. De benchmark onderstreept ook dat, bij datatransacties van één gigabyte, de twee kaarten grofweg even snel zijn.

Volgens Chips and Cheese zouden AMD’s testresultaten op die kleinere datapakketjes een verklaring kunnen zijn voor RDNA2’s betere prestaties op kleinere resoluties. Door vooral kleinere workloads door de snelle caches te sturen, vangt AMD mogelijk een voordeel in de eindprestaties. 

Nvidia zou het dan — met hun traditionele(re) geheugenstructuur — weer beter doen wanneer er veel parallelle handelingen weggezet worden. Laat dat net goed van pas komen bij spelprestaties op bijvoorbeeld 4k-resoluties. 

©GMRimport

©GMRimport

Chips and Cheese berekende met dezelfde test ook de snelheidsverschillen tussen de oudere gpu’s van beide kampen. Nvidia’s resultaten zijn generatie-op-generatie niet honderd procent eerlijk, maar AMD scoort goed op de vooruitgang. Volgens deze benchmark is elke gpu-generatie van AMD weer net iets sneller, als het aankomt op cache-vertragingen.

VESA bevestigt: ‘DisplayHDR 2000’ bestaat niet

Vorige week deden we nog verslag van Chinese webwinkel Taobao, die alvast sprak over een VESA ‘DisplayHDR 2000’-certificaat voor Samsungs aanstormende Odyssey G9-heruitgave. Iets later in de week deed Taobao het nogmaals, maar dan met een nieuwe ultra-wide monitor van Acer. Beide nog te verschijnen monitoren zouden volgens de winkel piekhelderheden van 2000 nits generen en werden daarom voorzien van gloednieuwe marketingtermen — een certificaat wat niet bestond.

Inmiddels heeft ook de VESA zelf zich uitgelaten over de geruchten. De internationale beeldscherm-instantie gaf daarbij daadkrachtig aan dat de certificaten (en bijbehorende logo’s) inderdaad helemaal niet bestaan. 

©GMRimport

In een officieel statement laat VESA weten dat, zolang er geen DisplayHDR 2000 op de officiële website te vinden is, gebruik van een dergelijke certificaat ‘misleidend’ is. Illegitiem gebruik van de logo’s en officiële termen gaat VESA niet in de koude kleren zitten. De instantie raadt consumenten aan om VESA’s lijst van geverifieerde monitoren te raadplegen, mochten ze dubieuze hdr-certificaten aantreffen.

Op Taobao zijn de links naar beide ‘DisplayHDR 2000’-monitoren inmiddels alweer verwijderd. Mogelijk ondersteunen de nieuwe paradepaardjes van Samsung en Acer alsnog die eerder beloofde 2000 nits helderheid, maar VESA’s certificaten toppen voorlopig af op DisplayHDR 1000. Vooralsnog hebben zowel Samsung, Acer als Taobao geen officiële uitspraak gedaan over de helderheidsbeloftes. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!