Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen
PU.nl
Nieuws

Analisten voorspellen stevige prijstoename voor werkgeheugen

We zijn een jaar aan pandemie verder en de hardware-tekorten lijken de komende tijd niet bepaald te verminderen. Na videokaarten en selecte processors is de beurt straks ook aan werkgeheugen, aldus marktanalisten. In deze Hardware Update praten we je daarover bij, maar maken we ook ruimte voor een snelheidsstrijd tussen AMD en Nvidia, alsmede een rectificatie over té ambitieuze monitorspecificaties.

‘Prijzen van DRAM kunnen dit kwartaal tot 28 procent toenemen’ 

Volgens de marktkenners van TrendForce zal het tweede kwartaal van 2021 tekenend zijn voor de prijzen van (intern) werkgeheugen. De analisten voorspelden eerder al toenames tussen de 13 en 18 procent voor de consumentenmarkt, maar dat werd gisteren gerectificeerd naar 23 tot 28 procent, kwartaal op kwartaal. De prijzen zaten al meerdere kwartalen achtereenvolgend in de stijger, maar vrijwel nooit zo scherp.

De reden voor de hogere schatting zouden de onderhandelingen tussen fabrikanten en afnemers zijn, die jaarlijks rond deze tijd plaatsvinden. In het tweede kwartaal wordt vaak de productie van laptops opgehoogd, waardoor vrijwel alle soorten geheugenchips en -modules een prijsstijging meepakken. 

©GMRimport

TrendForce verwacht daarom ook een flinke stijging voor server-DRAM. Die zou tussen de 20 en 25 procent terecht moeten komen. Dat is iets lager dan de  beoogde stijging voor de traditionele consumentenmarkt, maar wederom meer dan voorheen verwacht.

De kwartaalverwachtingen kunnen uiteraard nog meevallen, bijvoorbeeld wanneer elders meer productiecapaciteit gevonden wordt. Het vooruitzicht blijft voor de consument echter niet bepaald optimaal. De combinatie van COVID-19, een toename in notebookproductie en groeiende computer-eisen werken gezamenlijk de stijging van geheugenprijzen in de hand.

De ontwikkeling wordt door TrendForce ‘een krachtige onderhandelingspositie voor DRAM-fabrikanten’ genoemd — voor gamers en desktop-bouwers betekent het waarschijnlijk een nóg zwaardere kostenpost bij een nieuw systeem. Alsof die de laatste tijd niet al duur genoeg zijn. 

Benchmark bewijst dat AMD RDNA2-geheugen sneller is dan Nvidia Ampere

Tekorten of niet, de twee grote videokaart-kampen één-op-één laten knokken, doet ons altijd goed. Chips and Cheese schreef een pointer chasing-benchmark op OpenCL om de geheugensnelheden van Nvidia en AMD tegenover elkaar te zetten. De test is specifiek gemaakt om te achterhalen hoeveel nanoseconden vertraging de gpu’s meten over hun respectievelijke caches.

©GMRimport

AMD zet met hun RDNA2-videokaarten in op de slimme Infinity Cache, die de doorstroming van videodata aanzienlijk zou moeten versnellen. En inderdaad: de benchmarks tonen aan dat een Radeon RX 6800 XT op veel fronten minder vertraging heeft dan Nvidia’s GeForce RTX 3090. Of althans, zo geldt dat voor kleinere testpakketjes aan data. De benchmark onderstreept ook dat, bij datatransacties van één gigabyte, de twee kaarten grofweg even snel zijn.

Volgens Chips and Cheese zouden AMD’s testresultaten op die kleinere datapakketjes een verklaring kunnen zijn voor RDNA2’s betere prestaties op kleinere resoluties. Door vooral kleinere workloads door de snelle caches te sturen, vangt AMD mogelijk een voordeel in de eindprestaties. 

Nvidia zou het dan — met hun traditionele(re) geheugenstructuur — weer beter doen wanneer er veel parallelle handelingen weggezet worden. Laat dat net goed van pas komen bij spelprestaties op bijvoorbeeld 4k-resoluties. 

©GMRimport

©GMRimport

Chips and Cheese berekende met dezelfde test ook de snelheidsverschillen tussen de oudere gpu’s van beide kampen. Nvidia’s resultaten zijn generatie-op-generatie niet honderd procent eerlijk, maar AMD scoort goed op de vooruitgang. Volgens deze benchmark is elke gpu-generatie van AMD weer net iets sneller, als het aankomt op cache-vertragingen.

VESA bevestigt: ‘DisplayHDR 2000’ bestaat niet

Vorige week deden we nog verslag van Chinese webwinkel Taobao, die alvast sprak over een VESA ‘DisplayHDR 2000’-certificaat voor Samsungs aanstormende Odyssey G9-heruitgave. Iets later in de week deed Taobao het nogmaals, maar dan met een nieuwe ultra-wide monitor van Acer. Beide nog te verschijnen monitoren zouden volgens de winkel piekhelderheden van 2000 nits generen en werden daarom voorzien van gloednieuwe marketingtermen — een certificaat wat niet bestond.

Inmiddels heeft ook de VESA zelf zich uitgelaten over de geruchten. De internationale beeldscherm-instantie gaf daarbij daadkrachtig aan dat de certificaten (en bijbehorende logo’s) inderdaad helemaal niet bestaan. 

©GMRimport

In een officieel statement laat VESA weten dat, zolang er geen DisplayHDR 2000 op de officiële website te vinden is, gebruik van een dergelijke certificaat ‘misleidend’ is. Illegitiem gebruik van de logo’s en officiële termen gaat VESA niet in de koude kleren zitten. De instantie raadt consumenten aan om VESA’s lijst van geverifieerde monitoren te raadplegen, mochten ze dubieuze hdr-certificaten aantreffen.

Op Taobao zijn de links naar beide ‘DisplayHDR 2000’-monitoren inmiddels alweer verwijderd. Mogelijk ondersteunen de nieuwe paradepaardjes van Samsung en Acer alsnog die eerder beloofde 2000 nits helderheid, maar VESA’s certificaten toppen voorlopig af op DisplayHDR 1000. Vooralsnog hebben zowel Samsung, Acer als Taobao geen officiële uitspraak gedaan over de helderheidsbeloftes. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!