Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR
PU.nl
Nieuws

Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR

Nvidia's technologie oogt scherper in 26 pc-games

Volgens een analyse van Hardware Unboxed oogt Nvidia's DLSS 2-upscaling in veel gevallen scherper dan AMD's FidelityFX Super Resolution (FSR).

In een recente

Watch on YouTube

wordt Nvidia's ai-gedreven upscaling een-op-een vergeleken met AMD's open-source alternatief in 26 verschillende pc-games die compatibiliteit met beide ondersteunen. 

De test betreft specifiek versie 2.2 van DLSS en FSR 2.0 en wordt in zowel de Quality als Performance-profielen getest, met uitvoer op 1440p en 4k. In totaal staat dat tot 104 verschillende vergelijkingen, waarvan Hardware Unboxed stelt dat slechts 8 scenario's grofweg identiek ogen; in alle andere gevallen oogt DLSS mild tot significant scherper dan FSR.

Watch on YouTube

Daarbij valt op dat DLSS vaker mooier oogt op de kleinere 1440p-resolutie, meestal in de Performance-modus (2x upscaled). Het gros van de keren dat de twee technologieën gelijkspel spelen, is dat op 4k-resolutie in Quality-modus (1,5x upscaled).

Volgens de analyse is DLSS beter in staat om met lastigere texturen om te gaan bij het generen van nieuwe pixels. Voorbeeldig daarin is bijvoorbeeld bebossing en flora in games; bij FSR kunnen die schermvlakken sneller wazig of gecomprimeerd ogen nadat ze door de technologie opgeschaald zijn. 

De conclusie van Hardware Unboxed zal voor velen geen verrassing zijn. DLSS staat als algoritmische technologie al langer op de markt en wordt door Nvidia voortdurend verbeterd; het hier gebruikte DLSS 2.2 is inmiddels lang en breed opgevolgd door DLSS 3

FSR is als alternatief amper twee jaar in omloop, al beperkt AMD de technologie niet tot enkel de eigen of exclusieve videokaarten. Op papier kan vrijwel elke soort processor met FSR de beelduitvoer van games verscherpen. Nvidia houdt DLSS exclusief voor videokaarten met Tensor-keren, waarbij DLSS 3 zich beperkt tot enkel de nieuwere RTX 40-reeks.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!