der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer'
PU.nl
Nieuws

der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer'

Tests van de Duitse overklokker Roman 'der8auer' Hartung wijzen erop dat de oververhitting van RX 7900 XTX-kaarten te wijten is aan de dampkamer.

Sinds de verschijning van AMD's eerste RX 7000-videokaarten lijkt in ieder geval het referentiemodel van de RX 7900 XTX te kampen met thermische throttle. In groeiende getalen claimen pc-gamers dat AMD's eigen gpu piektemperaturen tot en met 110 graden Celsius bereikt, terwijl AMD zelf oorspronkelijk volhield dat zulke verhitting "nominaal" zou zijn.

Inmiddels geeft ook AMD toe dat de (over)verhitting van RX 7900 XTX buitenproportioneel is, maar de chipgigant liet vooralsnog niets weten over de mogelijke oorzaak voor de opwarming van de gpu. Dat is waar der8auer binnenkomt, met een

Watch on YouTube

Watch on YouTube

der8auer verifieert een vermoeden dat eerder al op Reddit geopperd werd: de oriëntatie van de videokaart doet ertoe. Verticaal geplaatste kaarten bereiken sneller de hoge piektemperaturen dan traditioneel horizontaal geplaatste kaarten, maar ook dat is nog niet het hele verhaal. Ook horizontaal loopt de kaart uiteindelijk op tot ver boven de honderd graden.

Een misplaatst of onevenredig koellichaam werd wel uitgesloten als oorzaak. der8auer onderzocht of de koeloplossing genoeg fysiek contact tussen de chips en stroomregulatoren had — de koellichamen zijn zelfs handmatig afgeschaafd om beter aan te sluiten — maar het bleek van weinig invloed voor de temperaturen.

Uiteindelijk heeft der8auer gedurende een stresstest geëxperimenteerd met het kantelen van de kaart. Van verticaal naar horizontaal keren, leidde direct tot het stijgen van de temperaturen. De kaart vervolgens weer verticaal kantelen, bleek echter nul behulpzaam om de kaart weer beter te laten koelen. Die opmerkelijke resultaten doen de overklokker geloven dat er iets mankeert aan de dampkamer, zij dat een ontwerpfout of een verkeerd gekozen materiaal.

AMD's eigen RX 7900 XTX verwerkt in de koeloplossing ook een dampkamer, waarin watercondensatie gebruikt wordt om hitte sneller af te staan. De techniek is behoorlijk efficiënt, maar kan doorgaans minder goed tegen heroriëntatie. In tegenstelling tot traditionele hittepijpen kan een dampkamer in selecte gevallen ook efficiëntie verliezen, wanneer bijvoorbeeld de interne waterdamp niet (voldoende) terug kan circuleren tot vloeistof. 

©GMRimport

der8auers vermoeden is daarmee geen zekerheid, maar aan koeloppervlak of puur oriëntatie lijken de piektemperaturen ieder geval niet te liggen. Vooralsnog heeft AMD zelf geen oorzaak geopperd voor het verhitte probleem, laat staan een oplossing. Het meest recente signaal dat de chipgigant zelf gaf over de verhitting van de referentiekaarten is nog altijd dat getroffen pc-gamers contact op dienen te nemen met AMD Support

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!