DirectStorage komt alsnog naar Windows 10
PU.nl
Nieuws

DirectStorage komt alsnog naar Windows 10

Microsoft heeft laten weten dat de DirectStorage-functionaliteit toch beschikbaar gesteld zal worden op Windows 10. Via een blogpost op het href="https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-developer-preview-now-available/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">officiële DirectX-blog</a> werd bekendgemaakt dat een previewversie van de technologie nu uit te proberen is voor spelontwikkelaars.

De game-gerichte optimalisatie tussen opslag en videogeheugen stond eerder al op de planning voor Windows 10. Sinds DirectStorage onthuld werd als onderdeel van Windows 11, bleef het echter stil rond de compatibiliteit met Windows 10. Kortstondig bestond de kans dat de technologie exclusief zou zijn voor het nieuwere besturingssysteem.

Het DirectX-team verzekert dat DirectStorage wel degelijk compatibel is met Windows 10 — zelfs voor ietwat verouderde opslag, zoals traditionele harde schijven. De voordelen in laadsnelheid komen wel beter tot hun recht op moderne opslagmedia (zoals snelle NVMe ssd's) met later ook betere stack-opslag in het verschiet voor Windows 11. 

©GMRimport

De previewversie van DirectStorage op Windows 10 is vooralsnog exclusief beschikbaar voor spelontwikkelaars die het embargo ondertekent hebben. Games moeten allereest op DirectStorage gebouwd worden, eer eindgebruikers de opslagoptimalisatie überhaupt kunnen ervaren. Vooralsnog is versie 1909 van Windows 10 daarvoor benodigd, alsmede de DirectX 12 Agility SDK

DirectStorage is in essentie de pc-keerzijde van Xbox' Velocity Architecture. Door gecomprimeerde data slim door te laten stromen naar het videogeheugen, genieten games van een snellere pijpleiding tussen de componenten. 

Pas op het gpu-niveau wordt de speldata 'uitgepakt', waardoor bijvoorbeeld  het werkgeheugen en de centrale processor ondertussen minder zwaar beladen worden bij het inladen van nieuwe data. Hierdoor wordt de ferme bandbreedte van nieuwe videokaarten ook des te beter benut.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!