Divinity wordt turn-based, Larian gebruikt AI voor voorbereidend werk
'Dit is alles wat je van ons hebt gezien, maar dan op een hoger niveau'
Larian Studios heeft bevestigd dat hun nieuwe game Divinity turn-based gevechten bevat. Daarnaast laat de studio weten dat men AI-tools inzet voor divers voorbereidend werk.
Dit alles blijkt uit een uitgebreid interview op Bloomberg. Wat turn-based gevechten betreft, hadden veel fans wel verwacht dat deze in de game zouden zitten, maar het is voor het eerst dat Larian dit bevestigt.
Ook Larian maakt dankbaar gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens het ontwikkeldproces. Daarbij benadrukt studiohoofd Swen Vincke wel dat er geen assets in de game zullen zitten die met AI zijn gemaakt. "Alles komt van menselijke acteurs; we schrijven alles zelf". De ontwikkelaar gebruikt echter generatieve AI om ideeën te verkennen, presentaties rondom de game te maken en aan concept art te werken.
De informatie over het gebruik van AI leverde kort na publicatie kritiek op bij fans, maar Vincke klom al snel in de pen op social media om de gemoederen te sussen: "Holy fuck mensen, we proberen AI niet te pushen of er concept artists mee te vervangen. We hebben een team van 72 artiesten waarvan 23 concept artists zijn en we nemen er nog meer aan. De artwork die zij creëren is volledig origineel en ik ben erg trots op wat ze doen." Vincke benadrukte dat generatieve AI bij de studio wordt ingezet om opties te verkennen.
Larian zelf is in ieder geval enthousiast over wat er komen gaat: "Het is een turn-based rpg met alles wat je van ons in het verleden hebt gezien, maar dan op een hoger niveau."
Vorige week tijdens The Game Awards werd Divinity aangekondigd. Duidelijk is dat spelers geen van de eerdere Divinity-games gespeeld hoeven te hebben om hier mee aan de slag te gaan, al zullen mensen die de Original Sin-spellen hebben gespeeld wel een voorsprong hebben.
Larian heeft al vijf Divinity-games uitgebracht sinds 2002, met als laatste Divinity: Original Sin 2, dat in 2017 uitkwam. Onlangs kwam de game nog uit op Switch 2, PS5 en Xbox Series-consoles. Daarna ontwikkelde studio het geprezen Baldur's Gate 3, dat in 2023 verscheen en de award voor game van het jaar won op The Game Awards. Larian laat in het Bloomberg-interview weten dat er inmiddels meer dan 20 miljoen exemplaren van Baldur's Gate 3 zijn verkocht.
