Fabrikanten in China verkopen laptop-gpu's als miningkaarten
PU.nl
Nieuws

Fabrikanten in China verkopen laptop-gpu's als miningkaarten

Op winkelplatform Taobao verkopen hardware-fabrikanten Nvidia's laptop-gpu's als desktopkaarten voor crypto-boeren.

In de meeste gevallen betreft het de mobiele RTX 3060- en RTX 3070-chips, welke vervolgens in een generiek 'add-in board' (AIB) geplaatst worden en als desktopkaart aangeboden worden op Taobao. De vraagprijzen schommelen omgerekend tussen de 385 en 555 euro voor een omgebouwde desktopkaart. Meer dan eens worden de zogenaamde 'RTX 3060M' en 'RTX 3070M' in bulk verkocht of als kant-en-klare rack-opstelling.

De reden voor het ombouwen van laptop-gpu's ligt enigszins voor de hand: deze chips zijn vanuit Nvidia nooit voorzien van de Lite Hash Rate-blokkade (LHR), welke de efficiëntie in het delven van cryptovaluta grofweg halveert. Niet voor niets wordt in de marketingteksten van de kaarten vaak de verwachte hashrate in Ethereum genoemd. Voor de 'RTX 3070M' zou dat tussen de 60 en 65 MH/s moeten zijn.

Op Facebook worden de omgebouwde kaarten gretig aangeprijsd, onder meer in de crypto-georiënteerde Vietnamese kringen. Selecte kopers geven toe dat de kaarten een "goedkoop chassis" hebben, maar dat ratio verkoopprijs op hash-prestaties erg sterk is.

©GMRimport

Wel is opvallend hoe de kaarten, zeker nu, nog in grote hoeveelheden aangeboden worden. Niet alleen zakte het aanzien in de crypto-wereld recentelijk in, ook Nvidia's eigen crypto-trechter is niet zo feilloos meer als anderhalf jaar geleden. Wie het juiste mining-gereedschap gebruikt, kan de LHR-blokkade grotendeels omzeilen op Nvidia's volwaardige desktopkaarten.

Minder animo voor crypto of niet: des te meer gpu's in dit circuit belanden, des te minder er overblijft voor daadwerkelijke laptops. Op den duur kunnen dit soort praktijken leiden tot prijsinflatie en productieproblemen voor notebooks. Het verschijnsel is daarnaast niet volstrekt nieuw, maar Nvidia zelf lijkt het niet aan banden te willen leggen. Dat terwijl het verzwijgen van dit kaliber verkooppraktijken Nvidia recentelijk nog een boete van 5,5 miljoen dollar kostte. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!