Ingewijde noemt kort PCB en PCIe 5.0-voeding voor RTX 4060 Ti
PU.nl
Nieuws

Ingewijde noemt kort PCB en PCIe 5.0-voeding voor RTX 4060 Ti

Volgens een ingewijde kent de RTX 4060 Ti-videokaart een 'erg korte' printplaat en een gekrompen gpu, maar ook een 16-pins stroomconnector.

Dat en meer claimt @kopite7kimi nu op Twitter, alwaar het account wel vaker (veelal correcte) voorspellingen over hardware plaatst. Het bestaan van een GeForce RTX 4060 Ti is vooralsnog niet verzekerd vanuit Nvidia, maar mogelijk worden intern wel al verschillende specificaties besproken en uitgeprobeerd. 'Kopite' liet vaker doorschemeren toegang te hebben tot die interne besprekingen. 

De ingewijde stelt nu dat de RTX 4060 Ti gebruikmaakt van de AD106-350-A1-chipset, een Ada Lovelace-gpu die al deels afgezwakt wordt in de hoeveelheid geactiveerde rekenkernen. 

In totaal zou de gpu 4352 CUDA-kernen tellen, met 32 MB aan L2-cache en 8 GB aan GDDR6-geheugen op 18 Gbps snelheid. In tegenstelling tot de vernieuwde RTX 3060-kaarten lijkt de RTX 4060 Ti niet te beschikken over het snellere GDDR6X-geheugen. Omgerekend ligt de totale bandbreedte voor de RTX 4060 Ti op 288 GB/s.

Daarmee zou het maximale verbruik neerkomen op 220 watt, toch weer 30 watt minder dan geruchten nu claimen dat de RTX 4070 verbruikt. Ondanks het lagere wattage, stelt 'kopite' dat de RTX 4060 Ti-printplaat alsnog uitgerust wordt met een CEM5-connector, doorgaans beter bekend als de 16-pins PCIe 5.0-stroomconnector.

Naar al het schijnt heeft Nvidia de gehele RTX 40-generatie overgeheveld op de 16-pins connector, al zij het waarschijnlijk niet altijd de 12VHPWR-variant, die goed is voor 600 watt voeding. De connector kampt sinds diens lancering op RTX 40-kaarten met een verhit imago, al is aannemelijk dat de zestien stroompinnen minder snel vlamvatten op wattages onder de 450 watt. 

Vooralsnog blijven de claims bij geruchten; Nvidia houdt de lippen nog altijd stijf over mogelijke nieuwe RTX 40-kaarten. Hoogstwaarschijnlijk komt daar wel snel verandering in: op CES 2023 zou de chipgigant in ieder geval de 'nieuwe' RTX 4070 Ti (voorheen de RTX 4080 met 12 GB) uit de doeken doen. De heronthulde videokaart staat waarschijnlijk te verschijnen op 5 januari aanstaande. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!