Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's
PU.nl
Nieuws

Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's

Raja Koduri, de voorzitter van Intels grafische divisie, meent in een interview dat 200 tot 225 watt de 'sweet spot' voor videokaarten is.

Koduri sprak over zijn visie op videokaarten tegenover Gadgets 360 gedurende het Intel ConnectiON-evenement in Mumbai. In het interview reflecteert de Intel-aanvoerder op de houding van diens concurrenten in de gpu-markt, waar met alsmaar hogere wattages gegooid wordt:

"Er zal altijd een vaardige [fabrikant] zijn die die meer kracht biedt, maar mijn focus is een beter rendement. Zwaarder verbruik en pocherige benchmarks zijn goed vanuit een marketingstandpunt, maar [er is een gelimiteerd] aantal pc-gebruikers dat zo'n kaart kan kopen en gebruiken. Dat beperkt je doelgroep op dramatische wijze, toch?"

Op de vraag of dit betekent dat Intel Arc vooral het midden- en lagere segment wil bespelen, antwoordt Koduri als volgt: 

"Natuurlijk willen sommige klanten pocherige vlaggenschepen zien en daarin zullen we altijd proberen te voorzien. Op dit moment is mijn prioriteit echter om kern van de doelgroep op één stroomconnector te krijgen. Daarmee kun je wattages van 200 tot 225 watt bereiken. Slaag je daarin, met een beetje marge eronder of erboven,  dan valt dat allemaal in de 'sweet spot'."

Voor Koduri valt Intels eerste eigen Arc-vlaggenschip direct in die 'sweet spot'. De recent verschenen Intel Arc A770 verbruikt namelijk maximaal 225 watt. Daarmee concurreert de videokaart met onder meer de GeForce RTX 3060 en Radeon RX 6700, het middensegment van respectievelijk Nvidia en AMD. Opvallend is wel dat Intels eerste 225 watt-kaart alsnog twee stroomconnectoren (8-pin + 6-pin) vereist, in tegenstelling tot Koduri's visie. 

Vooralsnog heeft Intel wel vrij spel voor rendementsrijkere en betaalbaardere gpu's. Zowel Nvidia als AMD begeven zich momenteel net in een nieuwe generatie videokaarten, waarvan nog geen enkel model onder de 320 watt kan presteren — laat staan voor prijzen onder de 899 dollar. 

Vooralsnog verklapte Koduri niets over Battlemage, de eerstvolgende Arc-generatie die na het huidige Alchemist op de planning staat. Wel zou de ontwikkeling daarvan naar wens verlopen, alsmede die van de daaropvolgende generatie gpu's, Celestial.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!