Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing
PU.nl
Nieuws

Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing

De Arc A770-videokaart klokt gemiddeld 14 procent meer frames dan Nvidia's RTX 3060 in 1080p-games met raytracing, aldus Intel zelf.

Intels laatste claims over prestaties komen voort uit een speciale blogpost over raytracing. Intel ondersteunt met het Arc-vaandel de raytracingstandaarden van DirectX (DXR 1.0 en DXR 1.1), alsmede die van Vulkan. 

Per Intel Xe-rekenkern zijn twee pijplijnen voor raytracing, welke de afzonderlijke (licht)stralen asynchroon berekenen, om de resultaten vervolgens mee te nemen met de verwerking van shaders. Hierdoor wordt raytracing op een hybride manier benaderd, in plaats van een afzonderlijke berekening voor te renderen texturen en een andere voor raytracing.

Watch on YouTube

©GMRimport

Om de nieuwe werkwijze rondom raytracing daadkracht te geven, publiceerde Intel ook een reeks benchmarks. In zeventien verschillende raytracing-games wordt de Intel Arc A770, het vlaggenschip, tegenover de GeForce RTX 3060 gezet. Op 1080p-resoluties scoort de nieuwe Intel-kaart in de meeste gevallen beter dan Nvidia's middensegment, met uitschieters tot 57 procent meer frames.

In combinatie met XeSS, Intels eigen upscaling, blijken ook 1440p-resultaten met raytracing haalbaar. Met XeSS in Performance-modus kan de Arc A770 minstens 60 frames per seconde behalen in games als Ghostwire Tokyo, Hitman 3 en Shadow of the Tomb Raider. 

©GMRimport

Intel sloot de blogpost af met een heugelijke onthulling voor de toekomst: Gotham Knights verschijnt 21 oktober direct met raytracing-ondersteuning op Intel Arc-videokaarten. Onduidelijk is vooralsnog of desktopkaarten als de Arc A770 tegen die tijd wél beschikbaar zijn, gezien Intel sinds begin dit jaar met veel uitstel en een gelaagde uitrol van Arc-producten kampt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!