Intel Arc-gpu's verschijnen 'later dit jaar'
PU.nl
Nieuws

Intel Arc-gpu's verschijnen 'later dit jaar'

Intel heeft een nieuw tijdskader voor de eerste Arc-gpu's genoemd; een wereldwijde uitrol volgt 'later dit jaar'.

Begin dit jaar sprak Intel al van een wereldwijde lancering voor de eerste mobiele Arc-gpu's in het eerste kwartaal van dit jaar; de desktopkaarten moesten in het tweede kwartaal volgen. Dat bleek maar deels waar.

De nieuwe tijdsindicatie kwam voort uit een officiële blogpost over de totstandkoming van Intel Arc. Het verhaal zet uiteen waar de Arc-gpu's vandaan komen en hoe ze onderling verschillen, met voldoende marketingtaal over een glorieuze toekomst. Die toekomst begint simpelweg "later dit jaar", zonder verdere benadering.

Intel onderstreept wel dat Arc "het andere kamp" is in de videokaarten, zonder daarbij concurrenten Nvidia en AMD te noemen. Volgens Intel Arc-woordvoerder Ryan Shrout kunnen de nieuwe videokaarten zich onderscheiden met een focus op betaalbaarheid. 

"Bijvoorbeeld: de Intel Arc A380, onze budgetkaart, biedt 90+ frames per seconde op Monster Hunter Rise: Sunbreak, op 1080p met medium settings", zo claimt Shrout. Hoe de Arc A380 zich qua budget moet verhouden op concurrerende kaarten met dezelfde prestaties, wordt door Intel niet geduid.

Watch on YouTube

De grootpraat en verschoven tijdsindicatie steken mogelijk wel wat verwarrend af, gezien de gelaagde en al vaker uitgestelde uitrol van Intel Arc. Zo zijn zowel de eerste mobiele Intel Arc-gpu's als selecte Arc A380-partnerkaarten al maandenlang te verkrijgen, zij het exclusief in bepaalde Aziatische landen. 

Ondertussen genieten de eerste Arc A380-videokaarten niet de meest lovende recensies. Volgens hardware-critici van Igor's Lab heeft de kaart enige potentie, maar kwakkelt de rekenkracht achter de concurrentie aan. Intels zogenaamde Game On-drivers, ondersteuning voor Resizable BAR en XeSS-upscaling blijven tevens uit, waardoor de kaarten momentele nauwelijks geoptimaliseerd zijn voor gebruik in games. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!