Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing
Gamer.nl
Nieuws

Intel Meteor Lake-igpu's ondersteunen mogelijk raytracing

Intels volgende generatie Meteor Lake-chips introduceren een Versatile Processing Unit (vpu), die wellicht ook raytracing kan accelereren.

Het nieuwe vpu-component werd bijna drie weken geleden al ontdekt in de Linux-drivers van Intel. Destijds leek het nog alsof de vpu zich vooral zou ontfermen over kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml), inmiddels lijkt ook raytracing-acceleratie in het verschiet te liggen.

In recente aanpassingen van de Intel Graphics Compiler (via Coelacanth Dream) lijken de nieuwe Meteor Lake-producten zich in raytracing-opdrachten te gedragen als opvolgers van de "DG2"-productlijn — de codenaam voor de eerste generatie Intel Arc-gpu's. De grafische code stelt dat de vpu "een kind van DG2" is en daardoor in staat is om raytracing-vraagstukken te verwerken. 

©GMRimport

De Meteor Lake-processoren nemen de DG2-architectuur (Intel Arc Alchemist) niet klakkeloos over als igpu-oplossing — zo worden onder meer de XMG-mediakernen gestript en het aantal kernen flink verlaagd — maar her en der dienen delen van de cpu's zich wel als de Arc-gpu's te gedragen. Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre deze nieuwe "Xe-LPG" grafische componenten zich verhouden met Xe-HPG, de architectuur waar Intel Arc nu op gebouwd wordt.

Voor igpu's zou het overigens niet de eerste keer zijn dat raytracing in het verschiet ligt. Intel lijkt hiermee alsnog achter AMD aan te lopen. De begin dit jaar verschenen Ryzen 6000-cpu's kwamen al RDNA 2-componenten, waarin vaak ook een aantal ray-acceleratoren mee werden genomen. 

Onduidelijk blijft vooralsnog wanneer de eerste Meteor Lake-processoren hun opwachting maken. De verwachting stelt nog steeds een verschijning voor het eind van 2022, al is Intel momenteel ook druk in de weer met de vaak uitgestelde uitrol van de eerste (discrete) Intel Arc-gpu's. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!