Microsoft-baas: 'De grootste gamebusiness is de Windows-business'
PU.nl
Nieuws

Microsoft-baas: 'De grootste gamebusiness is de Windows-business'

Volgens Nadella liggen consoles en pc dichter bij elkaar dan mensen denken

Satya Nadella, de ceo van Microsoft, heeft zich uitgesproken over de strategie die het bedrijf toepast binnen de game-industrie. Hij heeft daarbij benadrukt dat Windows de belangrijkste factor voor het bedrijf is in dit segment.

Nadella werd geïnterviewd door TBPN, waarbij ook games ter sprake kwamen. Microsoft brengt al geruime tijd games uit op pc en hun eigen Xbox-consoles, al brengt het bedrijf de laatste jaren ook steeds vaker zijn games naar consoles van andere bedrijven - waaronder Halo.

"Onthoud dat de grootste gamebusiness de Windows-business is", zo meldde Nadella. "Voor ons is gamen op Windows... en natuurlijk Steam, die een gigantische marktplaats daarbovenop heeft gebouwd en erg succesvol is."

Nadella vervolgde: "De manier waarop wij over gaming denken is... allereerst zijn we sinds de Activision-overname de grootste gameuitgever. Daarom willen we een fantastische uitgever zijn, net zoals dat we met Office hebben gedaan. We willen overal aanwezig zijn, op elk platform. We willen er zeker van zijn dat alle gamers van de games genieten, of dat nou op pc, op mobiel, via de cloud of de tv is."

"Ten tweede wil ik dat we innovatief werk doen op het gebied van hardware, qua console en op pc", zo meldde Nadella. "Het is grappig dat mensen console en pc als twee verschillende dingen zien. We hebben de console gebouwd omdat we een betere pc wilden creëren specifiek voor games. Ik wil die conventionele wijsheid herzien. Maar uiteindelijk zijn consoles als een ervaring ongeëvenaard. Het levert ongeëvenaarde prestaties die het systeem vooruit stuwen."

Nadella concludeerde: "Ik kijk dus erg uit naar de volgende console, de toekomst van pc-gaming, en we moeten misschien ook nieuwe interactieve media uitvinden. De grootste concurrent van games zijn niet andere games, maar korte video's. Als we als industrie niet blijven innoveren qua hoe we produceren en wat we produceren, hoe we denken over distributie - de beste manier om te innoveren is goede marges te hebben. Op die manier kun je het betalen."

Nadella lijkt in zijn antwoord in ieder geval te suggereren dat console en pc dicht bij elkaar liggen - wat overeenkomt met Microsofts vermoedelijke plannen voor volgende generatie om een soort pc in consolevorm uit te brengen met toegang tot zowel Xbox-games als pc-games uit diverse digitale winkels.

Ook zijn opmerking over het feit dat de grootste concurrent van games korte video's zijn valt op: onlangs meldde Xbox Game Studios-hoofd Matt Booty iets soortgelijks toen hij zei dat Xbox' grootste concurrenten TikTok en films zijn. Tot slot valt ook op dat Nadella het Xbox-merk geen één keer bij naam noemt.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou