Next-gen consoles kunnen AMD een comeback in raytracing bieden
Gamer.nl
Nieuws

Next-gen consoles kunnen AMD een comeback in raytracing bieden

Strijken we in de Hardware Update al wekelijks neer voor nieuws over (onder andere) Nvidia, AMD en Intel, betrad deze week een wel erg aparte nieuwe speler onze sferen. Ook Apple mengt zich anno 2020 in de transistortechniek van CPU’s en GPU’s, ondanks de gigantische concurrentiedrang tussen de bestaande giganten. Ook deze woensdag praten we je weer bij over al het interessante geroezemoes in de hardware-wereld.

‘AMD mikte op 1440p-resoluties voor raytracing voor RDNA2’

Om toch even te reflecteren op de grootste berichten van vorige week: AMD deed recentelijk meer uit de doeken over hun visie voor raytracing en AI-gedreven multisamplers voor hun Radeon RX 6000-generatie. De chipfabrikant beloofde dat daar ‘binnenkort’ meer over bekend zou worden, maar in een recent interview met TheStreet sprak AMD’s eigen Computing & Graphics-baas Rick Bergman ook kort over hoe die beloftes überhaupt tot stand kwamen.

AMD schijnt wat betreft raytracing gemikt te hebben op de beste resultaten voor een 1440p-resolutie, niet per se ‘de nieuwe standaard’ van 4K. Daartegenover staat echter wel dat AMD er ook vanuit gaat dat hun RDNA2-chipsets als het ware mee kunnen liften op wat ontwikkelaars optimaliseren voor de nieuwe generatie consoles.

©GMRimport

“[...] I think you'll find that we have very good ray-tracing performance overall. And the game support will be strong as we go through 2021, because again, we get that great leverage. It's just built in: You support ray tracing on Microsoft or Sony [consoles], you're supporting AMD on the PC side as well.” - Rick Bergman, AMD

Ook AMD’s eigen AI-supersampler heeft inmiddels een voorlopige naam. AMD hoopt hun FidelityFX-noemer te verbreden met ‘FidelityFX Super Resolution’, welke moet dienen als het rode antwoord op Nvidia’s slimme DLSS 2.0-unicum.

AMD wil hun platform voor zelflerende resolutieverhoging wel zo open mogelijk houden, waardoor de fabrikant (wederom) beroep doet op de meters die Microsoft wil maken in hun DirectX-omgeving. FidelityFX Super Resolution zou gebruikmaken van DirectML, een eerder aangekondigde Machine Learning-oplossing om GPU’s op allerlei Windows-systemen te ontlasten.

Of het dan om raytracing, supersampling of andere optimalisaties gaat: alles wat Windows en Xbox (alsmede PlayStation) opsteken met nieuwe spelontwikkeling, kan AMD helpen de voorsprong van Nvidia’s technieken te verkleinen. Officiële aankondigingen over de beloofde technieken moeten vooralsnog ‘binnenkort’ volgen, aldus AMD.

©GMRimport

GeForce RTX 3050 en RTX 3080 Ti duiken vaker op in geruchten

De korreltjes zout mogen deze week ingenomen worden bij het horen van Nvidia-geruchten. In de afgelopen dagen lekte niet alleen het bestaan van een nieuwe GeForce RTX 3050 Ti, maar ook meer details over de al langer verwachte GeForce RTX 3080 Ti.

Beide geruchten kwamen voort uit de bronnen van Twitter-gebruiker kopite7kimi, die deze generatie veel juiste voorspellingen heeft gedaan over nieuwe videokaarten. Een week terug barstte de ingewijde los met (nog) meer details over de RTX 3080 Ti Founder’s Edition, wat eergisteren gevolgd werd door de eerste geluiden over de voorheen volledig onbekende RTX 3050.

Van de RTX 3080 refresh wordt verwacht dat Nvidia hoofdzakelijk de achterstand op VRAM inhaalt. AMD loopt sinds twee weken te koop met 16GB aan videogeheugen voor ál hun RDNA2-videokaarten, waar Nvidia’s vlaggenschipmodel momenteel aftopt op 10GB. De RTX 3080 Ti moet dat volume verdubbelen tot 20GB aan GDDR6X-geheugen. De hoeveelheid FP32-kernen (en algehele transistoren) zou voor deze kaart gelijk moeten staan aan het huidige topmodel, de RTX 3090.

Naast de technische details van kopite7kimi lijkt het Chinese HKEPC ook al een verwachte releasedatum aan de kaart gekoppeld te hebben. Daar wordt verwacht dat de RTX 3080 Ti de eerstvolgende verschijning in Nvidia’s line-up is, welke in januari 2021 alweer moet lanceren. De vraag is vooral in hoeverre die aanname haalbaar is, nu Nvidia al drie Ampere-kaarten gelanceerd heeft met misgelopen vraag-aanbodverhouding.

De RTX 3050 heeft in die zin minder haast. Dit momenteel allerlaagst gegrepen Ampere-model moet het opnemen tegen AMD’s nog aan te kondigen middensegment. Lees: een RTX-kaart op Samsungs nieuwe 8nm-architectuur en mét Nvidia’s nieuwste foefjes (o.a. RTX Raytracing en DLSS 2.0), maar met lagere hoeveelheeid CUDA-kernen (2304).

Verwacht wordt ook dat het GDDR6-geheugen van de instapkaart aftopt op 4GB, mogelijk het kleinste volume voor de Ampere-generatie. Dit zou zijn omdat de hier genoemde GA107-300 chipset onder de XX107-noemer valt, welke in het verleden veelal geleverd werd met een smallere, 128-bit geheugenbus.

Zowel de RTX 3050 als de RTX 3080 Ti zijn vooralsnog niet officieel aangekondigd, maar zolang kopite7kimi zijn claims niet intrekt, is de kans groot dat deze kaarten begin volgend jaar richting webshops oprukken.

Apple introduceert eigen 5nm System on a Chip voor Mac-producten

De dagen van AMD- of Intel-componenten in Mac-apparaten komen mogelijk ten einde. Gedurende het online uitgezonden

Watch on YouTube

deed Apple hun eerste eigen System on a Chip (SoC) uit de doeken: de Apple M1-chip, welke als grootste talking point van de gehele conferentie mocht optreden.

Apple’s M1 is een microchip op 5 nanometer architectuur, voorzien van allerlei doelgerichte en vooral efficiëntere deelcomponenten. De SoC bevat onder meer een octa-core CPU, 7- of 8-kerns grafische processor (tot 2.6 TFLOPS aan prestaties), Secure Enclave-beveiliging en implementatie van Apple’s eigen Neural Engine (16-kerns), welke zich toespitst op allerleimachine learning-taken.

©GMRimport

Apple zelf sprak daarbij over een verdubbeling in prestaties (ook in games) ten opzichte van de ‘meest recente laptop-chips’, tegenover slechts een kwart van het stroomgebruik. Klinkt fraai, maar het hier geschetste plaatje voelt grotendeels incompleet.

De ‘meest recente laptop-chips’ zijn namelijk van Intels fabricaat, die in de laatste jaren juist onder vuur ligt door AMD’s sprongen in prestaties — en juist van diens laatste architectuur zijn momenteel nog geen laptopvarianten in omloop. Dan klinkt het allemaal ineens als een pienter gevalletje pick your battles.

Scheef afgemeten benchmarks (en missende data op Apple’s grafiekjes) daargelaten, wordt de Apple M1 vanaf 17 november meteen meegenomen in de nieuwste Mac-producten. Naast de nieuwe MacBook Air (vanaf 999 dollar) en MacBook Pro (vanaf 1.299 dollar) lanceert deze maand ook de nieuwe Mac Mini (vanaf 699 dollar) met de nieuwe M1-chip.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!