Next-gen consoles kunnen AMD een comeback in raytracing bieden
PU.nl
Nieuws

Next-gen consoles kunnen AMD een comeback in raytracing bieden

Strijken we in de Hardware Update al wekelijks neer voor nieuws over (onder andere) Nvidia, AMD en Intel, betrad deze week een wel erg aparte nieuwe speler onze sferen. Ook Apple mengt zich anno 2020 in de transistortechniek van CPU’s en GPU’s, ondanks de gigantische concurrentiedrang tussen de bestaande giganten. Ook deze woensdag praten we je weer bij over al het interessante geroezemoes in de hardware-wereld.

‘AMD mikte op 1440p-resoluties voor raytracing voor RDNA2’

Om toch even te reflecteren op de grootste berichten van vorige week: AMD deed recentelijk meer uit de doeken over hun visie voor raytracing en AI-gedreven multisamplers voor hun Radeon RX 6000-generatie. De chipfabrikant beloofde dat daar ‘binnenkort’ meer over bekend zou worden, maar in een recent interview met TheStreet sprak AMD’s eigen Computing & Graphics-baas Rick Bergman ook kort over hoe die beloftes überhaupt tot stand kwamen.

AMD schijnt wat betreft raytracing gemikt te hebben op de beste resultaten voor een 1440p-resolutie, niet per se ‘de nieuwe standaard’ van 4K. Daartegenover staat echter wel dat AMD er ook vanuit gaat dat hun RDNA2-chipsets als het ware mee kunnen liften op wat ontwikkelaars optimaliseren voor de nieuwe generatie consoles.

©GMRimport

“[...] I think you'll find that we have very good ray-tracing performance overall. And the game support will be strong as we go through 2021, because again, we get that great leverage. It's just built in: You support ray tracing on Microsoft or Sony [consoles], you're supporting AMD on the PC side as well.” - Rick Bergman, AMD

Ook AMD’s eigen AI-supersampler heeft inmiddels een voorlopige naam. AMD hoopt hun FidelityFX-noemer te verbreden met ‘FidelityFX Super Resolution’, welke moet dienen als het rode antwoord op Nvidia’s slimme DLSS 2.0-unicum.

AMD wil hun platform voor zelflerende resolutieverhoging wel zo open mogelijk houden, waardoor de fabrikant (wederom) beroep doet op de meters die Microsoft wil maken in hun DirectX-omgeving. FidelityFX Super Resolution zou gebruikmaken van DirectML, een eerder aangekondigde Machine Learning-oplossing om GPU’s op allerlei Windows-systemen te ontlasten.

Of het dan om raytracing, supersampling of andere optimalisaties gaat: alles wat Windows en Xbox (alsmede PlayStation) opsteken met nieuwe spelontwikkeling, kan AMD helpen de voorsprong van Nvidia’s technieken te verkleinen. Officiële aankondigingen over de beloofde technieken moeten vooralsnog ‘binnenkort’ volgen, aldus AMD.

©GMRimport

GeForce RTX 3050 en RTX 3080 Ti duiken vaker op in geruchten

De korreltjes zout mogen deze week ingenomen worden bij het horen van Nvidia-geruchten. In de afgelopen dagen lekte niet alleen het bestaan van een nieuwe GeForce RTX 3050 Ti, maar ook meer details over de al langer verwachte GeForce RTX 3080 Ti.

Beide geruchten kwamen voort uit de bronnen van Twitter-gebruiker kopite7kimi, die deze generatie veel juiste voorspellingen heeft gedaan over nieuwe videokaarten. Een week terug barstte de ingewijde los met (nog) meer details over de RTX 3080 Ti Founder’s Edition, wat eergisteren gevolgd werd door de eerste geluiden over de voorheen volledig onbekende RTX 3050.

Van de RTX 3080 refresh wordt verwacht dat Nvidia hoofdzakelijk de achterstand op VRAM inhaalt. AMD loopt sinds twee weken te koop met 16GB aan videogeheugen voor ál hun RDNA2-videokaarten, waar Nvidia’s vlaggenschipmodel momenteel aftopt op 10GB. De RTX 3080 Ti moet dat volume verdubbelen tot 20GB aan GDDR6X-geheugen. De hoeveelheid FP32-kernen (en algehele transistoren) zou voor deze kaart gelijk moeten staan aan het huidige topmodel, de RTX 3090.

Naast de technische details van kopite7kimi lijkt het Chinese HKEPC ook al een verwachte releasedatum aan de kaart gekoppeld te hebben. Daar wordt verwacht dat de RTX 3080 Ti de eerstvolgende verschijning in Nvidia’s line-up is, welke in januari 2021 alweer moet lanceren. De vraag is vooral in hoeverre die aanname haalbaar is, nu Nvidia al drie Ampere-kaarten gelanceerd heeft met misgelopen vraag-aanbodverhouding.

De RTX 3050 heeft in die zin minder haast. Dit momenteel allerlaagst gegrepen Ampere-model moet het opnemen tegen AMD’s nog aan te kondigen middensegment. Lees: een RTX-kaart op Samsungs nieuwe 8nm-architectuur en mét Nvidia’s nieuwste foefjes (o.a. RTX Raytracing en DLSS 2.0), maar met lagere hoeveelheeid CUDA-kernen (2304).

Verwacht wordt ook dat het GDDR6-geheugen van de instapkaart aftopt op 4GB, mogelijk het kleinste volume voor de Ampere-generatie. Dit zou zijn omdat de hier genoemde GA107-300 chipset onder de XX107-noemer valt, welke in het verleden veelal geleverd werd met een smallere, 128-bit geheugenbus.

Zowel de RTX 3050 als de RTX 3080 Ti zijn vooralsnog niet officieel aangekondigd, maar zolang kopite7kimi zijn claims niet intrekt, is de kans groot dat deze kaarten begin volgend jaar richting webshops oprukken.

Apple introduceert eigen 5nm System on a Chip voor Mac-producten

De dagen van AMD- of Intel-componenten in Mac-apparaten komen mogelijk ten einde. Gedurende het online uitgezonden

Watch on YouTube

deed Apple hun eerste eigen System on a Chip (SoC) uit de doeken: de Apple M1-chip, welke als grootste talking point van de gehele conferentie mocht optreden.

Apple’s M1 is een microchip op 5 nanometer architectuur, voorzien van allerlei doelgerichte en vooral efficiëntere deelcomponenten. De SoC bevat onder meer een octa-core CPU, 7- of 8-kerns grafische processor (tot 2.6 TFLOPS aan prestaties), Secure Enclave-beveiliging en implementatie van Apple’s eigen Neural Engine (16-kerns), welke zich toespitst op allerleimachine learning-taken.

©GMRimport

Apple zelf sprak daarbij over een verdubbeling in prestaties (ook in games) ten opzichte van de ‘meest recente laptop-chips’, tegenover slechts een kwart van het stroomgebruik. Klinkt fraai, maar het hier geschetste plaatje voelt grotendeels incompleet.

De ‘meest recente laptop-chips’ zijn namelijk van Intels fabricaat, die in de laatste jaren juist onder vuur ligt door AMD’s sprongen in prestaties — en juist van diens laatste architectuur zijn momenteel nog geen laptopvarianten in omloop. Dan klinkt het allemaal ineens als een pienter gevalletje pick your battles.

Scheef afgemeten benchmarks (en missende data op Apple’s grafiekjes) daargelaten, wordt de Apple M1 vanaf 17 november meteen meegenomen in de nieuwste Mac-producten. Naast de nieuwe MacBook Air (vanaf 999 dollar) en MacBook Pro (vanaf 1.299 dollar) lanceert deze maand ook de nieuwe Mac Mini (vanaf 699 dollar) met de nieuwe M1-chip.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!