‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’
PU.nl
Nieuws

‘Nvidia GeForce RTX 3090 kost 1399 dollar’

Ondanks de geplande presentatie bleef deze week de geruchtenmolen over Nvidia’s nieuwe generatie videokaarten doordraaien. Wederom galmen er geluiden over bizarre hoeveelheden VRAM-geheugen voor het vlaggenschipmodel, nu bijgestaan door een minstens zo bizarre prijs. Ondertussen deed Microsoft uit de doeken hoe de belangrijkste chip van de Xbox Series X te werk gaat en mogen toetsenbordpuristen uitkijken naar (dan wel oppassen voor) een nieuw cyber-bakbeest.

‘GeForce RTX 3090 komt met 24GB GDDR6X-geheugen, kost 1399 dollar’

Hoewel onduidelijk blijft naar welke kaarten Nvidia precies aftelt met hun #UltimateCountdown-evenement, doken recentelijk weer saillante geruchten op over Nvidia’s vermoedelijke nieuwe titanenmodel. Op het Chinese hardwareforum Chiphell was het ingewijde wjm47196 (bekend van eerdere waarheidsgetrouwe lekken) die bijzonder kortstondig sprak over de zogenaamde GeForce RTX 3090 — mogelijk GeForce RTX 3080 Ti genaamd. Eerder werd van die kaart al verwacht dat deze over 24GB GDDR6X-geheugen zou beschikken. Nu ‘bevestigt’ wjm47196 dat, samen met de beoogde prijs.

Gezien zowel het soort videogeheugen als het volume primeurs zouden zijn, is het aannemelijk dat Nvidia niet kan ontkomen aan een ongekend hoog kostenplaatje. Mocht ook deze lek van wjm47196 waarheidsgetrouw zijn, dan zou Nvidia’s nieuwste paradepaardje maar liefst 1399 dollar moeten kosten — vermoedelijk eenzelfde som in euro's.

Mocht je daar dan ook nog eens de exclusievere Founder’s Edition van willen, dan komt daar nog eens 100 dollar bovenop. Zo betaal je dus een goede 1499 dollar voor een van de meest vooruitstrevende consumentenkaarten die Nvidia ooit maakte, aldus wjm47196’s lek.

Een korreltje zout is nog altijd op z'n plaats, gezien dat veelbelovende GDDR6X-geheugen vooralsnog niet lijkt te bestaan. De razendsnelle variatie op videogeheugen wordt al maandenlang inlegio geruchtengenoemd (van verschillende insiders ), maar vooralsnog bleef regelrechte bevestiging uit. Geen enkele VRAM-fabrikant gaf ooit officieel bericht aan dit kaliber GDDR6-geheugen te werken, al lekte afgelopen week wel vermeldingen over een snellere generatie GDDR6 uit bij Micron.

Eerdere geluiden uit de industrie doen ons geloven dat GDDR6X-geheugen aftopt op 21 GB/s bandbreedte, mede mogelijk gemaakt door een geheugenbus van 384-bit.

Waarschijnlijk verlost Nvidia ons binnenkort met de officiële berichtgeving. Op 1 september aanstaande, vanaf 18:00 uur (Nederlandse tijd) doet de fabrikant dus de nieuwe Ampere-generatie videokaarten uit de doeken. Hopelijk staakt dan ook het eindeloos gissen naar specificaties en prijspunten.

Microsoft onthult Xbox Series X’ chip-ontwerp

We weten dat de Xbox Series X ‘de krachtigste console ooit' moet worden, maar hoe kan Microsoft die marketingpraat waarmaken? Op het jaarlijkse HotChips-symposium deed de tech-gigant een boekje open en presenteerde het meer details over hun belangrijkste ‘Project Scarlett’-System on a Chip (SoC). Daarbij werden niet alleen fysieke specificaties gedeeld, maar ook wat het Xbox-team ermee hoopt te bereiken.

Aan de hand van legio PowerPoint-slides leren we dat de complete SoC uit 15.3 miljard transistoren bestaat op een 360.4 mm2 grote gietvorm (een ruime verdubbeling op de transistordichtheid van de Xbox One X). Het overgrote GPU-gedeelte daarvan zou oorspronkelijk uit 28 Dual Compute Units bestaan, waarvan twee (en dus 4 CU’s) in het eindproduct uitgeschakeld zullen worden.

Qua grafische ambities liet Microsoft weten meer focus te willen leggen op hardware-geaccelereerdeVariable Rate Shading (VRS) en nieuwere technologieën als het hybride DirectX Ray Tracing en Machine Learning. Vooral die laatste twee zijn opmerkelijk, gezien het nog onbekend is of de Xbox Series X' RDNA2-chip daar toegewijde rekenkernen voor kent — iets wat Nvidia specifiek overlaat aan hun Tensor Cores.

DirectX Ray Tracing (DXR) lijkt overigens wel op hoe Nvidia het concept van ray-tracing aanpakt, maar qua prestaties zijn de twee nog niet volledig te vergelijken. De Xbox Series X-chip is nog niet getest op Nvidia’s technologie, net zo goed dat Nvidia nog geen DirectX 12-resultaten van hun eigen chips vrijgeeft.

Ook de problemen die bij het ontwikkelen van een nieuwe Xbox opduiken, gaat Microsoft niet uit de weg. In een aantal slides is te zien hoe men bij Xbox de wet van Moore ervaart, waarbij transistorgrootte over tijd exponentieel verkleint. Het Xbox-team ziet dat het fabriceren van dit soort chips uiteindelijk de kosten (en het verbruik) gigantisch omhoog stuwt, maar hoopt dat recht te trekken met gepatenteerde hardware-innovaties. Zodoende groeit de rekenkracht van Xbox per generatie, terwijl bespaard kan worden op stroomrendement en chipgrootte.

De Xbox Series X staat nog altijd gepland voor november. Wil je alle technische details over de SoC die daarin huist nalezen, dan heeft VideoCardz een verzameling van álle slides uit Microsofts presentatie over de chip.

Bizar crowdfund-toetsenbord ‘Cyberboard’ verscheept later dit jaar

In ‘minder zwaar’ nieuws: ben je nog op zoek naar een bizar nieuw toetsenbord? Zo ja, dan ben je jezelf op zijn minst een bezoekje aan de Indiegogo-pagina van het Cyberboard verschuldigd. Het crowdfund-project van de Chinese start-up genaamd Angry Miao betreft een ongekend log, mechanisch toetsenbord, geïnspireerd door niets minder dan Tesla’s Cybertruck — naast de jaren 80-aesthetic in het algemeen.

Wat het Cyberboard uniek maakt, is zonder twijfel de tweehonderd LED’s tellende bovenzijde van het toetsenbord. Niet alleen is de letterplank gigantisch lomp in omvang voor een 75 procent lay-out, maar schittert het ook in een aanpasbare kleurenlampjes. Angry Miao wil daarvoor een op web gebaseerde interface aanbieden, zodat eindgebruikers hun volledig eigen lichtshows en -effecten kunnen programmeren op het toetsenbord.

De crowdfund-doelstelling was binnen een aantal dagen al ruim overschreden. Zogenaamde Early Birds konden voor een (hevig afgeprijsde) 490 dollar allerlei uiteenlopende eerste edities scoren, welke in oktober al verscheept moeten worden.

Naast kekke neonkleurtjes en een bizarre LED-banier, beschikt het Cyberboard ook over hot swappable printplaten, optionele Bluetooth 5.0-connectiviteit en inwendige dempers voor een beter typgeluid en -gevoel.

25 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
eijmert
20 augustus 2020 - 22:07

hoe veel ie ook kost, ik vind 1400 nog wel meevallen. ik heb toch net iets beter dan een crappy 5700xt nodig voor mijn super ultrawide (5k).

ik hoop dat de RTX 3090 een echte 4k kaart word!

garciagarcia
20 augustus 2020 - 09:19

Doe maar er maar gelijk 2 xD

StormFox
20 augustus 2020 - 09:19

voor dat geld koop je een hele mooie racefiets of redelijke ocasion. Wat een geld
en alleen maar om beter op te kunnen gamen.

eijmert
20 augustus 2020 - 22:09
Antwoord aan  StormFox

@StormFox “beter”?
nee mensen die dit kopen spelen geen 1080p, meestal 4k of zelfs 8k. voor die resoluties is deze kaart een uitkomst.

en aan de andere kant, een hobby mag duur zijn toch? ik hoor weinig mensen klagen over auto’s van meer dan 50.000, dat is nog even 35x zoveel als een videokaart

F5544
19 augustus 2020 - 23:04

Eindelijk vervanging voor mijn crappy 2080ti. Veel te zwak voor 4k ultra

Ferio
19 augustus 2020 - 23:47
Antwoord aan  F5544

@F5544

Zou deze dan veel beter zijn.. 🙂

F5544
20 augustus 2020 - 18:53
Antwoord aan  Ferio

@Ferio ik hoop het

hulstpower
19 augustus 2020 - 20:07

Geruchten was toch dat ie nog duurder zou zijn dan dit dus dan valt het nog mee.

Excalibur82
19 augustus 2020 - 19:17

De 1080Ti drie jaar geleden nog voor €829 gekocht en dat was toen al een recordprijs voor een topsegment GPU. Inflatie heeft er niets mee te maken. Dit is puur wat je krijgt met een monopoly. Er is maar een manier waarop we dit als consumenten tegen kunnen gaan. Gewoon niet kopen!

SuperDre
19 augustus 2020 - 21:27
Antwoord aan  Excalibur82

@Excalibur82 Nee, niet zo zeer monopoly, maar de techniek om het te maken wordt ook steeds duurder, en dat lijkt men nogal te vergeten.. Als het zo simpel was om deze kaarten te maken en goedkoop, dan zouden we veel sneller zulke snelle kaarten voor fractie van die prijzen krijgen.. Zelfs de AMD kaarten zijn tegenwoordig ook niet meer de goedkoopste..

Excalibur82
20 augustus 2020 - 08:38
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre als dat zo is en je dat extrapoleert dan zouden we over een paar jaar bij wijze van spreken €2000 moeten betalen voor zo’n kaart. Er zit wel een limiet aan wat de consument wil betalen voor dergelijke zaken. Op een gegeven moment is hier geen business case meer voor te maken.
Bij vrijwel alle nieuwe technologie wordt het productieproces goedkoper na oorspronkelijke launch. Bij grafische kaarten zie je dit maar beperkt.

wazp
19 augustus 2020 - 18:15

Al onze hoop is op AMD gevestigd dus..

PSPfreaky
19 augustus 2020 - 17:24

Micron heeft een paar dagen terug zelf bevestigd dat ze aan GDDR6X werken met Nvidia.

TomKauw
19 augustus 2020 - 18:59
Antwoord aan  PSPfreaky

@PSPfreaky Goed dat je het zegt. Ik heb dit even opgezocht, en het zou gaan om een vermeende lek van Micron. Echt officieel is het dus alsnóg niet, maar het document (waarnaar een hyperlink inmiddels te vinden in het artikel) is nog wel na te lezen en verklapt nogal wat over hun plannen voor de komende twee jaar.

Valt me trouwens wel op dat zelfs in het geüpdatete document een 21 GB/s bandbreedte genoemd wordt voor hun eerstvolgende HBM-technologie, maar dat ze het nergens ‘GDDR6X’ noemen. Ook wordt nergens expliciet vermeld dat ze dat geheugen maken in samenwerking met Nvidia, al zou dat schijnbaar wel in de gelekte (en nu verwijderde) versie gestaan moeten hebben.

Dank voor de tip in ieder geval; ik heb deze gegevens inmiddels toegevoegd aan het bericht!

PSPfreaky
19 augustus 2020 - 23:58
Antwoord aan  TomKauw

Deze tabel komt ook bij Micron vandaan. Daar wordt ook echt gesproken over de RTX 3090 i.c.m. GDDR6X.

https://videocardz.com/newz/micron-confirms-nvidia-geforce-rtx-3090-gets-21gbps-gddr6x-memory

Paul_Power
19 augustus 2020 - 15:50

(gerucht) €1400 voor een video kaart is leuk maar ik ben bang dat ze voor zulke exorbitante bedragen geen kaart gaan verkopen. Dan moeten ze er wel heel zeker van zijn dat dit de creme de lá creme is. Als AMD met een kaart komt die dezelfde prestaties levert of misschien zelfs beter zal de prijs niet te handhaven zijn, of je nu focking NVIDIA bent of niet.

TomKauw
19 augustus 2020 - 16:40
Antwoord aan  Paul_Power

@Paul_Power Het is niet bijzonder veel meer dan hun eigen GeForce RTX 2080 Ti (richtprijs à 1.259 euro) die dit model zou moeten opvolgen. En daarvoor zou je dan wel weer grofweg dezelfde geheugenbus en het VRAM-volume van de Titan RTX krijgen (richtprijs 2.499 euro).

Inderdaad, dit soort bedragen zijn absurd, maar zolang AMD geen tegengas geeft en inflatie door blijft zetten, kan Nvidia dit blijven flikken. Big Navi kan maar niet vroeg genoeg komen, als je het mij vraagt.

pedra
19 augustus 2020 - 18:50
Antwoord aan  Paul_Power

@Paul_Power daarom wordt het deze keer leuk met AMD big navi. ik koop zowiezo een nvidia kaart maar ik hoop dat AMD een mooi kaart produceerd om te concureren, als ze dan ook nog onder de prijs zitten van nvidia zal het helemaal een feestje worden.

dezwarteziel
21 augustus 2020 - 15:33
Antwoord aan  pedra

@pedra AMD heeft al jaren niks meer gepresteerd op high end niveau. En dat zal nu niet anders zijn, een 3090 zal rondjes rennen om “big” Navi, rondjes op 1 been net 2 vingers in de neus.

SuperDre
19 augustus 2020 - 21:25
Antwoord aan  Paul_Power

@Paul_Power Denk dat jij de ballen verstand hebt van verkoop.. Mensen zoals jij zeiden dat indertijd ook over de 2080ti, maar die werd dus gewoon volop verkocht en was zelfs op den duur nog moeilijk te krijgen. Er zijn meer mensen die blijkbaar zulke achterlijke bedragen willen neerleggen voor de nieuwste beste consumer videokaart dan jij denkt.

Paul_Power
19 augustus 2020 - 22:57
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre Volop verkocht weet ik niet, wat ik wel weet is dat de beschikbaarheid van de kaart te maken had met het percentage van de 100% perfecte productie processors die ervoor nodig zijn om de aller hoogste prestaties te kunnen behalen wil het zich een 2080 Ti kunnen noemen, het lage aantal perfect geproduceerde processors betekende slechte beschikbaarheid.

rohirrimdwarf
19 augustus 2020 - 22:30
Antwoord aan  Paul_Power

@Paul_Power Nvidia kan blijven claimen dat ze de snelste consumentenkaart hebben. Terwijl zulke prijzen niet echt meer betaalbaar zijn voor consumenten. Het is eerder een goedkope Titan of Quadro kaart.

Mocht AMD met een big navi komen die prijstechnisch fantastisch is. Ik noem maar wat: voor 800 euro 20% meer prestaties dan een rtx 3080. Dan heeft Nvidia nog steeds de snelste kaart.

dezwarteziel
21 augustus 2020 - 15:31
Antwoord aan  Paul_Power

@Paul_Power Dat denk ik niet, ik zal er zeker 1 halen

kleinekoosjer
19 augustus 2020 - 15:20

PC MASTERPORTEMONNEE !!

TomKauw
19 augustus 2020 - 15:36
Antwoord aan  kleinekoosjer

@kleinekoosjer Wie heeft er een spaarrekening nodig als je een tiende Bitcoin kan minen in, pak ‘m beet, de komende console-cyclus?

(Bron: geen idee — ik lees overal dat crypto-mining al jarenlang niet meer rendabel is op ‘onze’ GPU’s)