Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia lanceert RTX 3060 Ti, AMD verwacht meer voorraad

We zijn legio geruchten en lekken verder, maar Nvidia onthulde deze week officieel de komst van de GeForce RTX 3060 Ti. Terwijl het aanbod in Ampere-kaarten langzaamaan groeit, komt concurrent AMD moeizaam op gang. De Radeon RX 6000-serie is twee weken na lancering nauwelijks verkrijgbaar, maar daar moet binnenkort verandering in komen. In deze Hardware Update praten we bij over dat alles en meer nieuws uit de technische wereld.

RTX 3060 Ti onthuld en onderweg naar lancering

Wekenlang was het Nvidia’s slechtst bewaarde geheim: de komst van een GeForce RTX 3060 Ti. De vierde game-gerichte kaart in de Ampere-generatie stond al langer op de planning voor 2 december, maar pas gisteren deed Nvidia het nieuws officieel uit de doeken. Zoals verwacht kost het instapmodel op Nvidia’s nieuwste generatie graphics niet meer dan 400 dollar; in de Benelux blijkt dat 419 euro.

In de basis is de RTX 3060 Ti een omlaag geschaalde variant op de reeds bestaande RTX 3070. De GA104-200 chip telt 4864 CUDA-kernen — precies 1024 minder dan het grotere broertje — en een lagere Boost Clock van 1.67 GHz. De volledige geheugenmodule is daarbij identiek gebleven: maar liefst 8GB aan GDDR6-plaatjes, met een 256-bit brede geheugeninterface.

©GMRimport

Zoals eerder al uitlekte, zet Nvidia de nieuwe kaart neer als een verbetering op de GeForce RTX 2080 Super, die vorig jaar lanceerde à 699 dollar. In ruwe performance scoort de RTX 3060 Ti al beter dan dat voorgaande topmodel (16.2 TFLOP tegenover 11.2), maar vooral games met DLSS 2.0-ondersteuning en RTX-geïntegreerde raytracing mogen op meer frames rekenen.

Gamen op 4K-resoluties is met de RTX 3060 Ti in veel gevallen niet aan te raden, maar de meest mainstream Ampere-kaart lijkt een gedegen keuze voor pc-gamers op 1080p en 1440p-resoluties. Nu resteert enkel de vraag wélke gamers vanaf vandaag aan de kaart kunnen komen, gezien schaarste rondom launch een terugkerend probleem lijkt voor nieuwe videokaarten.

‘AIB’s van RX 6800-kaarten binnen 8 weken volop leverbaar’

AMD’s marketingpraat en zelfvertrouwen was veelbelovend, maar dat gaat niet op voor hun voorraad. Twee weken terug lanceerde AMD’s hun eerste twee comeback-videokaarten, welke (zeker in Nederland) nog altijd amper verkrijgbaar zijn. Van wat beschikbaar lijkt, blijken levertijden onduidelijk en prijzen hoger dan door AMD beraamd.

Voor de beeldvorming: het Duitse ProShop geeft inzage op het vraag-aanbod tussen de retailer en fabrikanten, welke volledig uit balans lijkt. Van de 4247 bestelde AMD-kaarten kwamen er tot dusver maar 125 referentiekaarten binnen, met momenteel slechts 22 nieuwe partnermodellen onderweg naar het magazijn.

©GMRimport

Volgens AMD schijnt er echter hoop aan de horizon. In gesprek met

Watch on YouTube

(waar in de video enkel naar verwezen wordt) zou het bedrijf de verwachting geschetst hebben dat AIB-varianten van de RX 6800 XT en RX 6800 ‘binnen 4 tot 8 weken’ volop leverbaar zouden moeten zijn.

Over de hoeveelheid van het aanbod zouden AMD-woordvoerders niks hebben los gelaten, maar de chipfabrikant verwacht wél dat hun partners die kaarten tegen de beoogde richtprijs kunnen leveren. De partnervarianten van in ieder geval AMD’s Radeon RX 6800 XT zouden 649 dollar bedragen — precies de prijs waartegenover AMD zelf hun referentieversie van de videokaart aanbied.

TeamGroup wil DDR5-kits in Q3 2021 lanceren

Wacht je nog op de komst van sneller werkgeheugen eer je een nieuwe build wilt beginnen? Het kán volgend jaar al gebeuren. In een recent persbericht heeft geheugenfabrikant TeamGroup aangegeven dat het in het derde kwartaal van 2021 de eerste DDR5-schijven hoopt te lanceren. De opvolger van het nu gestandaardiseerde DDR4 moet sneller, stabieler en vooral grootser worden.

De verbeterde DDR5-standaard is sinds 14 juli 2020 een feit, maar consumentenkaartjes bleven (net als bijbehorende moederborden) nog uit. Volgend jaar hoopt TeamGroup de nieuwe standaard van een eerste consumentenoptie te voorzien, aan de hand van een nieuwe reeks onder de ‘T-Force’ noemer. De eerste telg daarin zijn 16GB grote schijven, met data transfer rates tussen de 4.800 en 5.200 Mbps.

©GMRimport

DDR5 ondersteunt daarnaast ook error correction code (ECC) op de transistorplaatjes zelf, waardoor voor additionele stabiliteit geen extra chips op de schijf geplaatst hoeven te worden. Lees: bredere en vooral betrouwbaardere data-overdracht, zonder het stroomverbruik op te hogen.

TeamGroup’s verwachting is verre van een definitieve aankondiging — van prijsindicaties is evenals geen spraken. Mochten de algehele plannen echter voortzetten, dan lijkt het erop dat T-Force het voortouw neemt in de aanloop naar DDR5-werkgeheugen voor consumenten.

Concurrenten als SKhynix gaven al eerder aan dat het aan DDR5-geheugenmodules werkten, maar TeamGroup heeft vooralsnog de meest concrete tijdsindicatie voor het daadwerkelijke lanceren.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!