Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners
Gamer.nl
Nieuws

Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners

Ongeacht de hoge vraag (en historisch laag aanbod) blijkt Nvidia’s Ampere-generatie een opmerkelijke. De GeForce RTX 3000-serie werd geplaagd door vele lekken, maar nu blijken zelfs Nvidia’s partners meer details over de nieuwste videokaart te verschaffen dan de chipbakker zelf doet. In deze Hardware Update praten we je bij over de aanstormende GeForce RTX 3060 en ander interessante nieuwtjes die sinds CES 2021 loskwamen.

Partnerfabrikanten geven meer details over RTX 3060

Gedurende de Consumer Electronics Show onthulde Nvidia hoofdzakelijk de mobiele varianten van de RTX 3000-serie, maar roosterde het ook een plekje in voor de al langer verwachte nieuwkomer onder de desktopkaarten: de GeForce RTX 3060.

Dit nieuwe budgetmodel werd voorzien van een handvol details en hoopvol prijskaartje (à 329 dollar), maar veel specifieker werd de officiële webpagina niet. Nu partnerfabrikanten inmiddels hun eigen AIB-varianten van de RTX 3060 online geplaatst hebben, lijkt de aanstaande videokaart een concretere vorm te krijgen.

We wisten al van de 12GB aan GDDR6 geheugen (toch 4GB meer dan het Ti-model) en de in totaal 3584 CUDA-kernen, maar zaken als de specifieke chipset, bandbreedte en precieze kloksnelheden werden aan Nvidia’s partners over gelaten.

Zo bleek Galax te mogen bevestigen dat de nieuwe kaart draait op Nvidia’s GA106-300 chipset en was het Gainward die verduidelijkte dat ook die printplaat op 8nm architectuur draait — net zoals de rest van de Ampere-reeks werkt op dat procedé van Samsung.

©GMRimport

Ondertussen deden PNY en Palit meer uit de doeken over het geheugen van de RTX 3060. De twee hardware-fabrikanten spraken op hun eigen websites over dezelfde 15 Gbps bandbreedte. Ook zij onderstreepten nogmaals de 192-bits interface, die ondanks het grotere volume smaller is dan die van de RTX 3060 Ti (256-bit).

Over de precieze kloksnelheden bleef het ook onduidelijk. Nvidia rondde die getalen aanvankelijk op een aparte manier af, maar inmiddels lijken de absolute basiswaarden door partners bevestigd. De GeForce RTX 3060 komt zonder overclocking neer op 1320 MHz (base) en 1777 MHz (boost) kloksnelheden.

Wat nog altijd onbekend blijft, is een specifieke releasedatum van de Nvidia GeForce RTX 3060 en diens AIB-varianten van partners. Vooralsnog blijft “later in februari” de enige indicatie vanuit Nvidia zelf. Een adviesprijs in euro’s is voor de nieuwe budgetkaart nog niet genoemd.

Nvidia verlaagt stilletjes vereisten voor G-Sync Ultimate displays

Niet alleen de RTX 3060 schitterde recentelijk in onduidelijkheid, ook Nvidia’s relatief nieuwe G-Sync Ultimate-vaandel moest na een initiële onthulling nog wat aangepast worden. Met de officiële onthulling van de RTX 3000-serie liet Nvidia al weten het aanbod G-Sync monitoren uit te breiden, ook onder het ‘Ultimate’-certificaat voor de crème de la crème van hdr-gamingmonitoren. Voor fabrikanten gold het vereiste van VESA DisplayHDR 1000-ondersteuning; een eis die door Nvidia reeds geschrapt blijkt te zijn.

VESA’s certificaat voor DisplayHDR 1000 komt kort door de bocht neer op een hdr-beeldscherm met minimaal 1000 nits helderheid — bijzonder fel voor hdr-panelen op hogere framerates.

Toen PCMonitors opmerkte dat sinds CES 2021 ook monitoren met ‘slechts’ een DisplayHDR 600 en lager voorzien werden van het G-Sync Ultimate-vaandel, werd er aan de alarmbel getrokken. Wat bleek? Nvidia heeft sinds afgelopen november een aantal vereisten van de officiële G-Sync pagina geschrapt.

©GMRimport

Waar Nvidia eerder specifiek DisplayHDR 1000 en volledige lokale dimming (FALD) noemde, beloont het nu G-Sync Ultimate aan schermen met “levensechte HDR”. Inmiddels dragen maar liefst 15 verschillende gamingmonitoren het G-Sync Ultimate-certificaat, met inmiddels ook een handvol modellen die het DisplayHDR 1000-ijkpunt niet behalen.

Andere vereisten voor G-Sync Ultimate zijn vooralsnog onaangepast. Daaronder vallen volledig variabele beeldverversing (VRR), “ultralage latency”, minimale ghosting- en artefact-verschijnselen en de integratie van unieke Nvidia G-Sync-beeldprocessors.

Wederom nieuwe Intel Alder Lake-S cpu gespot

De sluizen naar Intel-lekkages zijn reeds geopend: online heeft men alweer een nieuwe Alder Lake-S processor met 16 cores gespot. Twitter-ingewijde @momomomo_us trof de twaalfde generatie cpu aan in de database van SiSoftware, ditmaal voorzien van hogere kloksnelheden dan gespot was in die eerdere engineering sample.

Deze hybride Intel-processor zou een basisklok van 1.80 GHz kennen, met een boost tot 4.0 GHz. Daarnaast is het model verrijkt met andere nieuwigheden die in de Alder Lake-S generatie geïntroduceerd moeten worden, waaronder een grotere L3-cache (30 MB) en schijnbaar ook geïntegreerde laptop-graphics. Dat laatste is mogelijk een opmerkelijk foutje van de database zelf.

De Alder Lake-S generatie wordt vooral gekenmerkt door een verbeterde transistorarchitectuur; de zogenaamde 10nm ‘SuperFin’. Een saillant detail aan die nieuwigheid is de tweedeling van in ieder geval deze cpu: 8 grotere x86-kernen (met hyperthreading) en 8 zwakkere Atom-kernen, vermoedelijk voor bijvoorbeeld specifieke AI-taken.

©GMRimport

Voor dit nieuwe procedé rukt Intel ook een nieuwe LGA1700 socket tevoorschijn en zou het voor het eerst gebruikmaken van DDR5-werkgeheugen. Onduidelijk is nog of Intel met deze generatie ook overstapt op de vooralsnog onaangekondigde PCIe 5.0-interface, of dat de processorfabrikant dat achterwege laat voor een vólgende generatie.

Op CES 2021 zei Intel nogmaals toe de Alder Lake-processoren ergens in de tweede helft van 2021 te lanceren, in ieder geval wat betreft de desktopvarianten van hun twaalfde generatie moderne cpu’s.

ASRock gooit modder naar ASUS en MSI voor ‘gekopieerd ontwerp’

Ook het hardware-landschap maakt zich bijtijds vuil aan een potje moddergooien. Het gebeurt niet vaak, maar afgelopen week opende ASRock het vizier op vooral ASUS en MSI. Beide partijen zouden volgens de concurrent een moederbord-ontwerp van ASRock schaamteloos gekopieerd hebben.

In het specifiek gaat het om ASUS’ ROG Maximus VIII Extreme Glacial (à 1516 euro) en MSI’s MEG Z590 Godlike (999 euro), welke volgens ASRock het design van hun X570 Aqua (circa 1599 dollar) overgenomen hebben.

Aan de hand van een Facebook-video liet ASRock weten dat de twee concurrenten “maar twee generaties te laat” waren met hun nieuwe ontwerp.De video toont weliswaar enkele details die inderdaad overeen lijken te komen, maar echt één-op-één is het vermeende 'kopieergedrag' niet te noemen.

©GMRimport

ASUS levert hier, net als ASRock, een gigantisch waterkoelblok op het moederbord, maar verder zijn het vooral de ijzige kleuren die enigszins overeenkomen. Het ROG-moederbord beschikt daarnaast over een uniek OLED-display en aanzienlijk strakker lijnenwerk dan de Aqua-‘voorloper’.

MSI’s nieuwe Z570-hoogvlieger lijkt vooral beschuldigd te worden van een driehoekig embleem, wat inderdaad op zowel het MSI-moederbord als dat van ASRock rond grofweg dezelfde plek zichtbaar is. MSI levert daarnaast geen waterkoeling op hun nieuwe vlaggenschip en ook qua kleurthema lijken de twee niet bepaald overeen te komen.

De ASRock X570 Aqua is bovenal een moederbord met uiterst gelimiteerde oplage. In totaal zouden er maar duizend modellen in productie genomen zijn, waarvan nota bene nummer één aan AMD-voorzitter Dr. Lisa Su gegeven is. De respectievelijke moederborden van ASUS en MSI zijn nog altijd in omloop, waar ASRock’s nieuwe Aqua-moederbord inmiddels alweer bijzonder lastig te verkrijgen is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!