Nvidia’s RTX 3080 Ti heeft geen haast; RTX 3060 komt mogelijk in twee smaken
PU.nl
Nieuws

Nvidia’s RTX 3080 Ti heeft geen haast; RTX 3060 komt mogelijk in twee smaken

Vaste kost voor je woensdag: Gamer.nl praat je bij over de hoogtepuntjes in de hardware-wereld. Afgelopen week kwamen we wederom meer te weten over Nvidia’s plannen voor de nabije toekomst, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ook Intel kreeg deze week te maken met een reeks fikse lekken, terwijl TeamGroup alvast van hoog van de torens blaast dat DDR5-geheugen dichterbij is dan je misschien zou denken.

‘RTX 3080 Ti uitgesteld; RTX 3060 komt sneller dan verwacht’

Als we de titulaire Igor van Igor’s Lab mogen geloven, stelt Nvidia de komst van twee nieuwe videokaarten af op het ontvangst van concurrent AMD. Nu is gebleken dat AMD’s Radeon RX 6800 XT niet bepaald korte metten maakt met Nvidia’s RTX 3080, heeft het groene kamp ademruimte gekregen met betrekking tot hun verbeterde RTX 3080 Ti — de druk is er even af.

Volgens Igors vele bronnen volgt de RTX 3080 Ti sowieso pas na het Chinees Nieuwjaar, welk van 11 tot 17 loopt. Daarbij wordt verwacht dat deze refresh van het paradepaardje uitgerust is met 20GB aan GDDR6X-geheugen.

Dat laatste is aannemelijk, gezien Nvidia daarmee weer over de stevige 16GB videogeheugen van AMD walst, welke schittert in elk van hun drie Radeon RX 6000-videokaarten. Daarnaast werd 20GB aan GDDR6X al eerder genoemd door de inmiddels beruchte hardware-lekker kopite7kimi.

Watch on YouTube

Ondertussen sleutelt Nvidia nog altijd aan non-Ti-varianten van de RTX 3060 — de nieuwe (en hoogstwaarschijnlijk laatste) instappers binnen de Ampere-generatie. Igor spreekt daarbij over twee modellen, met elk verschillende hoeveelheden videogeheugen. Zo zou er een RTX 3060 met 12GB GDDR6-geheugen moeten volgen, maar ook een RTX 3060 met slechts 6GB van precies diezelfde geheugenmodules.

Volgens Igor zou deze “déjà vu van de GTX 1060” al onthuld kunnen worden tijdens de virtuele CES 2021-conferentie, welke van 11 tot en met 14 januari zal plaatsvinden. De verwachting daarbij was dat de lancering zelf kort daarna plaats zou vinden, net zoals dat gebeurde met de reeds onthulde RTX 3060 Ti. De geraadpleegde bronnen van de Duitse hardware-journalist zouden elkaar over andere details tegengesproken hebben, waardoor Igor geen verdere informatie over de vermoedelijke kaarten kon verstrekken.

Specificaties van Intel Rocket Lake-S CPU’s uitgelekt

Terwijl AMD in de processorwereld aan (nog) meer terrein wint, geeft Intel zich uiteraard niet zo maar gewonnen. In het eerste kwartaal van 2021 hoopt de CPU-fabrikant hun Rocket Lake-S generatie aan desktopprocessoren op te kunnen leveren, waarover deze week wat specifieke details uitlekten.

Nadat eerder deze week een Intel-proccesor van de elfde generatie gespot werd in publieke Ashes of the Singularity-benchmarks, barstte de Koreaanse Twitter-gebruiker @harukaze5719 plots los met allerlei voorheen onbekende specificaties over meerdere Rocket Lake-S processoren.

Het vermoedelijke topmodel, de Intel Core i9-11900K, zou volgens de benchmarks enkel een base clock van 3.5 GHz hebben, maar met de hulp van ingewijden werd alvast wat ontbrekende informatie ingevuld:

Opmerkelijk aan de sheet — welke verre van officieel is — zijn de aanzienlijk ‘lage’ specificaties voor Intel vermeende nieuwe processoren. De Rocket Lake-S generatie maakt net als Comet Lake-S gebruik van een 14nm architectuur, welke ditmaal uitgerust wordt met meer PCIe Gen 4-banen en verdere optimalisatie.

Maar met minder kernen, threads en zelfs een kleinere L3-cache lijkt Rocket Lake-S mogelijk een downgrade ten opzichte van de tiende generatie Intel-processoren. Ingewijde @davidbepo (verantwoordelijk voor het merendeel van de lek) verzekert echter dat vooral de single thread-prestaties hier omhoog zouden schieten tegenover de oudere generatie CPU’s — des te meer in de lagere segmenten van de generaties.

TeamGroup al onderweg met DDR5-validatie

Of Intel, AMD en moederbordfabrikanten het op tijd ondersteunen is een tweede, maar TeamGroup is al druk onderweg om de eerste kits aan DDR5-geheugen te laten valideren door officiële instanties. Twee weken geleden gaf het Taiwanese bedrijf al aan dat het hoopt DDR5-modules in het derde kwartaal van 2021 op de markt te kunnen zetten — nu blijkt TeamGroup al bezig met het valideren van de eerste geheugenkaartjes.

©GMRimport

De validatie vindt momenteel plaats met één DDR5-module, goed voor 16GB op 4800MHz en 1.1 volt. Mocht deze goedgekeurd wordt, dan zou dit schijfje ’s werelds eerste voor consumenten bedoelde DDR5-kaart zijn. Het valideren in kwestie wordt volgens TeamGroups eigen persbericht gedaan in samenwerking met ‘allerlei grote moederbordfabrikanten’, waaronder ASUS, MSI en Gigabyte.

Over het mogelijke eindigen van de validatieperiode — en daarmee de aanvang van het productieproces — liet TeamGroup vooralsnog niets los.

Nvidia lanceert RTX A6000-kaart à 4.650 dollar

Nvidia’s nieuwe professionele lijn aan videokaarten werd begin oktober al uit de doeken gedaan, maar is met ingang van deze week officieel gelanceerd. De respectievelijke Quadro- en Tesla-noemers zijn reeds vervallen met de komst van allereerst de RTX A6000, welke onder meer via Nvidia zelf verkocht wordt voor 4.650 dollar. Met de komst van Ampere-designkaarten worden ook de Quadro-drivers omgedoopt tot ‘Nvidia RTX Enterprise’-drivers.

De RTX A6000 vormt Nvidia’s snelste videokaart ooit voor professionele doeleindes; goed voor 38.7 TFLOPS. De GPU maakt gebruik van de GA102-chipset, welke ook in de RTX 3090 geïntegreerd zit. In tegenstelling tot die al luxe RTX-kaart, maakt de A6000 gebruik van alle 10752 CUDA-kernen op de chip, bijgestaan door een flinke 48GB aan GDDR6-geheugen.

Dit VRAM bestaat daarentegen wel uit 16 Gbps-modules, waardoor de GDDR6-bandbreedte ‘blijft hangen’ op 768 GB/s — alsnog iets sneller dan oude Quadro-kaarten, maar een flinke tik langzamer dan de game-gerichte RTX 3090 (goed voor 24GB op 936 GB/s).

©GMRimport

Het passief gekoelde en lichtere broertje van de RTX A6000, de RTX A40, blijft nog even in mysterie gehuld. Daarvan is wel bekend dat dit model ook over 48GB aan GDDR6 zal beschikken, hier samengesteld uit 14.5 Gbps-modules — goed voor een bandbreedte 696 GB/s. Aannemelijk is dat de kaart minder rekenkernen en lagere klokfrequenties zal kennen, uiteraard om de prijs en stabiele performance in bijvoorbeeld serveropstellingen tegemoet te komen.

Vooralsnog blijft het lastig om aan Ampere-kaart te komen, ongeacht of dat de game- of werkvarianten betreft. Nvidia’s retailpartners voor kaarten zoals deze lijken de RTX A6000 nog niet actief te verkopen, terwijl ook hardware-partners (o.a. Dell, HP, Lenovo) nog geen workstations aanbieden met de kaart reeds geïntegreerd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!