Nvidia’s RTX 3080 Ti heeft geen haast; RTX 3060 komt mogelijk in twee smaken
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia’s RTX 3080 Ti heeft geen haast; RTX 3060 komt mogelijk in twee smaken

Vaste kost voor je woensdag: Gamer.nl praat je bij over de hoogtepuntjes in de hardware-wereld. Afgelopen week kwamen we wederom meer te weten over Nvidia’s plannen voor de nabije toekomst, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Ook Intel kreeg deze week te maken met een reeks fikse lekken, terwijl TeamGroup alvast van hoog van de torens blaast dat DDR5-geheugen dichterbij is dan je misschien zou denken.

‘RTX 3080 Ti uitgesteld; RTX 3060 komt sneller dan verwacht’

Als we de titulaire Igor van Igor’s Lab mogen geloven, stelt Nvidia de komst van twee nieuwe videokaarten af op het ontvangst van concurrent AMD. Nu is gebleken dat AMD’s Radeon RX 6800 XT niet bepaald korte metten maakt met Nvidia’s RTX 3080, heeft het groene kamp ademruimte gekregen met betrekking tot hun verbeterde RTX 3080 Ti — de druk is er even af.

Volgens Igors vele bronnen volgt de RTX 3080 Ti sowieso pas na het Chinees Nieuwjaar, welk van 11 tot 17 loopt. Daarbij wordt verwacht dat deze refresh van het paradepaardje uitgerust is met 20GB aan GDDR6X-geheugen.

Dat laatste is aannemelijk, gezien Nvidia daarmee weer over de stevige 16GB videogeheugen van AMD walst, welke schittert in elk van hun drie Radeon RX 6000-videokaarten. Daarnaast werd 20GB aan GDDR6X al eerder genoemd door de inmiddels beruchte hardware-lekker kopite7kimi.

Watch on YouTube

Ondertussen sleutelt Nvidia nog altijd aan non-Ti-varianten van de RTX 3060 — de nieuwe (en hoogstwaarschijnlijk laatste) instappers binnen de Ampere-generatie. Igor spreekt daarbij over twee modellen, met elk verschillende hoeveelheden videogeheugen. Zo zou er een RTX 3060 met 12GB GDDR6-geheugen moeten volgen, maar ook een RTX 3060 met slechts 6GB van precies diezelfde geheugenmodules.

Volgens Igor zou deze “déjà vu van de GTX 1060” al onthuld kunnen worden tijdens de virtuele CES 2021-conferentie, welke van 11 tot en met 14 januari zal plaatsvinden. De verwachting daarbij was dat de lancering zelf kort daarna plaats zou vinden, net zoals dat gebeurde met de reeds onthulde RTX 3060 Ti. De geraadpleegde bronnen van de Duitse hardware-journalist zouden elkaar over andere details tegengesproken hebben, waardoor Igor geen verdere informatie over de vermoedelijke kaarten kon verstrekken.

Specificaties van Intel Rocket Lake-S CPU’s uitgelekt

Terwijl AMD in de processorwereld aan (nog) meer terrein wint, geeft Intel zich uiteraard niet zo maar gewonnen. In het eerste kwartaal van 2021 hoopt de CPU-fabrikant hun Rocket Lake-S generatie aan desktopprocessoren op te kunnen leveren, waarover deze week wat specifieke details uitlekten.

Nadat eerder deze week een Intel-proccesor van de elfde generatie gespot werd in publieke Ashes of the Singularity-benchmarks, barstte de Koreaanse Twitter-gebruiker @harukaze5719 plots los met allerlei voorheen onbekende specificaties over meerdere Rocket Lake-S processoren.

Het vermoedelijke topmodel, de Intel Core i9-11900K, zou volgens de benchmarks enkel een base clock van 3.5 GHz hebben, maar met de hulp van ingewijden werd alvast wat ontbrekende informatie ingevuld:

Opmerkelijk aan de sheet — welke verre van officieel is — zijn de aanzienlijk ‘lage’ specificaties voor Intel vermeende nieuwe processoren. De Rocket Lake-S generatie maakt net als Comet Lake-S gebruik van een 14nm architectuur, welke ditmaal uitgerust wordt met meer PCIe Gen 4-banen en verdere optimalisatie.

Maar met minder kernen, threads en zelfs een kleinere L3-cache lijkt Rocket Lake-S mogelijk een downgrade ten opzichte van de tiende generatie Intel-processoren. Ingewijde @davidbepo (verantwoordelijk voor het merendeel van de lek) verzekert echter dat vooral de single thread-prestaties hier omhoog zouden schieten tegenover de oudere generatie CPU’s — des te meer in de lagere segmenten van de generaties.

TeamGroup al onderweg met DDR5-validatie

Of Intel, AMD en moederbordfabrikanten het op tijd ondersteunen is een tweede, maar TeamGroup is al druk onderweg om de eerste kits aan DDR5-geheugen te laten valideren door officiële instanties. Twee weken geleden gaf het Taiwanese bedrijf al aan dat het hoopt DDR5-modules in het derde kwartaal van 2021 op de markt te kunnen zetten — nu blijkt TeamGroup al bezig met het valideren van de eerste geheugenkaartjes.

©GMRimport

De validatie vindt momenteel plaats met één DDR5-module, goed voor 16GB op 4800MHz en 1.1 volt. Mocht deze goedgekeurd wordt, dan zou dit schijfje ’s werelds eerste voor consumenten bedoelde DDR5-kaart zijn. Het valideren in kwestie wordt volgens TeamGroups eigen persbericht gedaan in samenwerking met ‘allerlei grote moederbordfabrikanten’, waaronder ASUS, MSI en Gigabyte.

Over het mogelijke eindigen van de validatieperiode — en daarmee de aanvang van het productieproces — liet TeamGroup vooralsnog niets los.

Nvidia lanceert RTX A6000-kaart à 4.650 dollar

Nvidia’s nieuwe professionele lijn aan videokaarten werd begin oktober al uit de doeken gedaan, maar is met ingang van deze week officieel gelanceerd. De respectievelijke Quadro- en Tesla-noemers zijn reeds vervallen met de komst van allereerst de RTX A6000, welke onder meer via Nvidia zelf verkocht wordt voor 4.650 dollar. Met de komst van Ampere-designkaarten worden ook de Quadro-drivers omgedoopt tot ‘Nvidia RTX Enterprise’-drivers.

De RTX A6000 vormt Nvidia’s snelste videokaart ooit voor professionele doeleindes; goed voor 38.7 TFLOPS. De GPU maakt gebruik van de GA102-chipset, welke ook in de RTX 3090 geïntegreerd zit. In tegenstelling tot die al luxe RTX-kaart, maakt de A6000 gebruik van alle 10752 CUDA-kernen op de chip, bijgestaan door een flinke 48GB aan GDDR6-geheugen.

Dit VRAM bestaat daarentegen wel uit 16 Gbps-modules, waardoor de GDDR6-bandbreedte ‘blijft hangen’ op 768 GB/s — alsnog iets sneller dan oude Quadro-kaarten, maar een flinke tik langzamer dan de game-gerichte RTX 3090 (goed voor 24GB op 936 GB/s).

©GMRimport

Het passief gekoelde en lichtere broertje van de RTX A6000, de RTX A40, blijft nog even in mysterie gehuld. Daarvan is wel bekend dat dit model ook over 48GB aan GDDR6 zal beschikken, hier samengesteld uit 14.5 Gbps-modules — goed voor een bandbreedte 696 GB/s. Aannemelijk is dat de kaart minder rekenkernen en lagere klokfrequenties zal kennen, uiteraard om de prijs en stabiele performance in bijvoorbeeld serveropstellingen tegemoet te komen.

Vooralsnog blijft het lastig om aan Ampere-kaart te komen, ongeacht of dat de game- of werkvarianten betreft. Nvidia’s retailpartners voor kaarten zoals deze lijken de RTX A6000 nog niet actief te verkopen, terwijl ook hardware-partners (o.a. Dell, HP, Lenovo) nog geen workstations aanbieden met de kaart reeds geïntegreerd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!