Programma dat Nvidia's cryptomining-limiet zou omzeilen blijkt malware
PU.nl
Nieuws

Programma dat Nvidia's cryptomining-limiet zou omzeilen blijkt malware

De 'Nvidia RTX LHR v2 Unlocker' werd kortstondig aangeschreven als omzeiling van de cryptomining-limieten op RTX 30-videokaarten. Nog geen twee dagen later werd aangetoond dat het programma afgeladen was met malware.

Een flinke hoeveelheid populaire Ampere-gpu's zijn sinds afgelopen zomer door Nvidia voorzien van mining-limitaties op BIOS-niveau. De zogenaamde Lite Hash Rate (LHR) varianten van deze videokaarten merken autonoom wanneer de gpu ingezet wordt om cryptovaluta te delven, waarna de hashing-prestaties automatisch gehalveerd worden. 

Nvidia zette het LHR-programma op de been om cryptoboeren van de gamingkaarten af te schrikken — en zodoende meer chips voor gamers over te houden — maar velen zoeken simpelweg naar manieren om de crypto-blokkade te verwijderen. Het gratis programmaatje van een Poolse GitHub-gebruiker met de naam 'BySergeyDev' beloofde precies dat. De LHR-ontgrendeling zou "tijdelijk een andere BIOS" voor de videokaart aanmaken, waardoor de hashrates niet beperkt worden, aldus de mysterieuze programmeur.

©GMRimport

Op tech-websites als VideoCardz (reeds verwijderd) en WccfTech (reeds geüpdatet) werd sinds eergisteren openlijk geschreven over het ontgrendelingsgereedschap, zonder een al te kritische noot — hoogstens een gezonde waarschuwing. Dat de volstrekt onbekende GitHub-gebruiker pas twee dagen voor het publiceren van het programma een account had aangemaakt of dat de achterliggende code nooit openlijk gedeeld werd, was blijkbaar niet genoeg reden voor scepsis.

Pas toen crypto-kanaal Red Panda Mining samen met programmeur Y3TI het programma op

Watch on YouTube

ontleedde, werd duidelijk hoe de vork in de steel zat. De Nvidia RTX LHR v2 Unlocker werd geïnstalleerd op een virtueel systeem met "beveiliging van enterprise-niveau", waarop al snel bleek dat het programma verrijkt was met verborgen, uitvoerbare bestanden en dat het regelmatig data naar een verborgen server probeerde te versturen. 

Watch on YouTube

Verder verstopt in de ingepakte data zat bovendien een segment code dat, in essentie, een administratorniveau van bevoegdheid aan het programma schonk. Inmiddels is het specifieke downloadbestand door minimaal zeventien antivirusbeveilingen bestempeld als Trojaans paard of virus van een andere aard.

Ook de op GitHub geplaatste 'bewijsscreenshots' met hogere hashrates voor allerlei Ampere-kaarten bleken bij elkaar geknutseld te zijn. Het gereedschap heeft hoogstwaarschijnlijk nooit echt de crypto-trechter van Nvidia kunnen omzeilen.

De GitHub-pagina van BySergeyDev is inclusief downloadlink ergens in het verloop van gisternacht offline gehaald. Kort na de livestream van Red Panda Mining werd de downloadpagina belaagd door klokkenluiders en klaagzang, inclusief twee officiële verzoeken om de Nvidia RTX LHR v2 Unlocker geheel van het webportaal te verwijderen. Onduidelijk is vooralsnog of GitHub zelf heeft ingegrepen of dat Sergey zelf actie heeft ondernomen — het verantwoordelijke account lijkt nog wel te bestaan. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!