Raptor Lake-cpu's van Intel verschijnen 20 oktober
PU.nl
Nieuws

Raptor Lake-cpu's van Intel verschijnen 20 oktober

De eerste zes processoren uit Intels dertiende Core-generatie (Raptor Lake) verschijnen op 20 oktober aanstaande.

Intel deed de nieuwe generatie cpu's uit de doeken op het Intel Innovation-congres. De nieuwe telg processoren borduurt voort op Intels relatief nieuwe LGA1700-socket en de hybride Intel 7-architectuur (10 nm+), bestaande uit grotere P-kernen (Performance) en kleinere op rendement gerichte E-kernen (Efficiency).

Met de tweede generatie hybride processoren belooft Intel tot 41 procent hogere multi-threaded prestaties dan voorheen, vooral aangedreven door aanzienlijk opgeschroefde kloksnelheden, alsmede grotere caches voor de P-kernen en meer E-kernen in het algemeen. 

De eerder uitgelekte processor met 6,0 GHz klokfrequentie blijft nog even uit, zo blijkt inmiddels. Desalniettemin trekt Intels nieuwe high-end cpu wel een Boost-frequentie van 5,8 GHz — toch weer een tikje hoger dan AMD's recent opgehoogde frequenties voor de eerste Ryzen 7000-processoren.

©GMRimport

Net als het voorgaande Alder Lake bestaat Raptor Lake aanvankelijk uit zes verschillende cpu's, onderverdeeld tussen de Core i5-, Core i7- en Core i9-vaandels. Raptor Lake trapt af met de volgende processoren, waarbij de F-modellen zonder geïntegreerd grafisch component geleverd worden:

  • Intel Core i9-13900K (8P + 16E / 5,8 GHz) — 589 dollar

  • Intel Core i9-13900KF (8P + 16E / 5,8 GHz) —564 dollar

  • Intel Core i7-13700K (8P + 8E / 5,4 GHz) — 409 dollar

  • Intel Core i7-13700KF (8P + 8E / 5,4 GHz) — 384 dollar

  • Intel Core i5-13600K (6P + 8E / 5,1 GHz) — 319 dollar

  • Intel Core i5-13600KF (6P + 8E / 5,1 GHz) — 294 dollar

Met het verhogen van de klokfrequentie stijgen ook de stroomvereisten wederom. De lichtste Raptor Lake-processor verbruikt nu al 181 watt; de nieuwe Core i9 kan tot wel 253 watt verbruiken. Desalniettemin moet de prestatie-per-wattverhouding aanzienlijk stijgen; Intel claimt dat de Core i9 van Raptor Lake dezelfde prestaties uitspuwt op 65 watt als de Core i9-12900K (Alder Lake) op het volle vermogen van 241 watt deed.

Om Intels toppositie in gaming te onderstrepen, wordt de Core i9-13900K tegenover AMD's zwaarste cpu gelegd: nog altijd de Ryzen 9 5950X. Gemiddeld genomen scoort de i9-13900K ongeveer 15 procent beter dan AMD's hoogvlieger van twee jaar terug — al draait Intel daarbij op DDR5, terwijl AMD de overstap op het nieuwe geheugen nog moet maken. 

Toch blijven Intels adviesprijzen mogelijk de grootste aantrekkingskracht. Intels nieuwe instapmodel kost een kleine vijf dollar minder dan AMD's aanstormende Ryzen 5 op Zen 4, maar het hogere segment maakt plaats voor meer prijsverschil. AMD's nieuwe Ryzen 9 7950X moet ruim 699 dollar bedragen, terwijl Intels hoogvlieger daar ruim honderd dollar onder vliegt. Dat terwijl Intel met het voorgaande Alder Lake toch een flinke tik duurder uit leek te pakken. 

©GMRimport

©GMRimport

Traditiegetrouw hoort bij een nieuwe generatie processoren ook een nieuwe reeks moederbordchipsets. Intels zogeheten 700-serie van chipsets trapt af met hoofdzakelijk de zwaardere Z790-telg. Kort na Intels congres deden tal van partnerfabrikanten aardig wat Z790-moederborden uit de doeken; ook die staan 20 oktober aanstaande te verschijnen. 

Nieuw aan Intel-moederborden van deze generatie is de compatibiliteit met PCIe 5.0-ssd's over de M.2-poort, DDR5-geheugen op 5600 MT/s (of DDR4 op 3200 MT/s) en meer usb 3.2-connectiviteit met nota bene 20 Gbps bandbreedte. Ondanks alle I/O-nieuwigheden zijn de Raptor Lake-processoren ook compatibel met eerdere Z690-moederborden; beide maken gebruik van dezelfde LGA1700-socket.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!