Roblox was dit jaar populairder dan ooit
PU.nl
Nieuws

Roblox was dit jaar populairder dan ooit

En de politiek kijkt naar de gevaren

In 2025 was Roblox succesvoller dan ooit. Dat maakt het bedrijf kenbaar in een persbericht.

Het bedrijf deelt dat er dagelijks zo’n 151,5 miljoen actieve gebruikers waren op Roblox, en dat er in totaal 88,7 miljard uur in de games op het platform is besteed. Gemiddeld wordt er volgens de cijfers 2,8 uren per dag gespeeld. Er is ook een nieuw record behaald op het gebied van gelijktijdige spelers: maar liefst 25 miljoen mensen waren dit jaar tijdens de piek op hetzelfde moment actief.

Ook wordt er een beeld geschetst van waar gebruikers zoal naar zoeken op Roblox. De drie meest populaire zoekresultaten zijn de games - of ervaringen - Brookhaven, Grow A Garden en Steal a Brainrot. Daarbij valt ook op dat algemene internettrends en virale momenten vaak opgezocht worden op het platform. Zo zag Roblox dit jaar veel interesse in de 67-meme die in recente maanden populair is geworden, en kwam de Netflix-film K-Pop Demon Hunters ook in groten getale voorbij.

In totaal wordt er zo’n 50 miljoen keer per dag van de zoekfunctie gebruikgemaakt, wat volgens het bedrijf vooral gaat om het zoeken naar ‘bredere genres en thema’s’. Gebruikers zoeken bijvoorbeeld veel naar ‘roleplay’ en ‘horror’, en minder naar specifieke onderwerpen.

Roblox-fashion

Ook worden de effecten van Roblox op het dagelijkse leven buiten het platform genoemd, in de vorm van hoe gebruikers met kleding omgaan. Volgens Roblox ontdekt Gen Z - de generatie jongeren die tussen 1997 en 2012 is geboren - verschillende kledingmerken op het platform, en wordt Roblox ook gebruikt om aankopen in de fysieke wereld te informeren. 

Op Roblox kunnen gebruikers een eigen avatar creëren en aankleden met verschillende kleren, die in een digitale winkel te kopen zijn. Dat doen ze met een virtuele valuta die Robux heet. Van de gebruikers die Roblox heeft ondervraagd, zegt 70 procent dat ze in de game wel eens kleding hebben gedragen van een bestaand merk, en 64 procent stelt dat ze daardoor ook eerder nadenken over het aankopen van een fysiek product. 

Volgens de data van het bedrijf hebben Roblox-gebruikers hun avatar gemiddeld 274 miljoen keer per dag aangepast. Volgens de survey die Roblox heeft gehouden geven Gen Z’ers daarnaast zes keer vaker aan dat ze zichzelf beter voelen bij het zichzelf uiten middels een avatar dan met een foto op sociale media. Ze voelen zich dan ‘meer zichzelf’, zo stelt het bedrijf.

Nederlandse politiek en Roblox

Ondanks de hierboven genoemde successen is Roblox in het afgelopen jaar ook flink onder vuur genomen. Het platform bestaat uit content die door gebruikers gemaakt wordt, waarin spelers van over de hele wereld met elkaar in contact kunnen komen en met elkaar kunnen praten middels een chatbox. Gezien de doelgroep van Roblox vooral uit jongeren en kinderen bestaat, worden er in de laatste maanden wel veel vraagtekens gezet bij de veiligheid van het platform.

Zo worden gewelddadige of anderzijds niet-kindvriendelijke ervaringen gewoonweg op de hoofdpagina weergegeven. Wij namen eerder dit jaar een kijkje op het platform, en konden binnen de kortste keren een simulator spelen waarin spelers hun ‘vrouw’ moeten slaan en virtuele concentratiekampen kunnen bezoeken. Meer van onze bevindingen daarover lees je hier.

Daarbij is er het sociale gevaar van een platform als Roblox. Middels de chatbox kunnen spelers met elkaar communiceren, wat ook tot cyberpestgedrag en gevaarlijke situaties kan leiden. Een voorbeeld hiervan zijn de ‘therapie-simulators’ op het platform, waar sommige spelers hun (mentale) problemen kunnen uiten richting andere spelers. Dit kan gevaarlijk zijn als er geen professioneel advies wordt gegeven, en in het ergste geval kunnen kwaadwilligen gebruik maken van iemands persoonlijke problemen.

Daarbuiten is het ook mogelijk voor slechte actoren om het contact te verplaatsen naar een andere applicatie, zoals Whatsapp of Discord, waar Roblox helemaal geen toezicht meer heeft op wat er besproken wordt. Dit kan vervolgens tot gevallen van (seksueel) misbruik en dergelijke gevaarlijke situaties leiden. Roblox werkt aan betere moderatie, maar heeft in een controversieel interview ook aangegeven online misbruik als een ‘kans’ te zien.

Eerder deze week werd er in de Tweede Kamer gepraat over de gevaren van online games en platformen, waarbij Roblox als een voornaam voorbeeld werd genoemd. Het is het benoemen wel waard dat dergelijke problemen niet alleen bij Roblox gevonden kunnen worden. Dit soort gesprekken duiken vaker op bij platformen en games waarin spelers zelf hun ervaring kunnen bepalen en met elkaar in gesprek kunnen gaan, zoals ook bij Minecraft mogelijk is. Schijnbaar gaat er in ieder geval dus steeds meer aandacht naar de veiligheid van online gaming.

View post on Instagram
 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou