RTX 3080 Ti met 20GB geheugen bevestigd
Gamer.nl
Nieuws

RTX 3080 Ti met 20GB geheugen bevestigd

Met een nieuw jaar aan interessante hardware voor de boeg, trappen we de allerlaatste Hardware Update van 2020 af. Hoewel het tergende componententekort onveranderd door blijft slenteren, bracht deze week wel wat broodnodige hoop voor de toekomst. De al langer verwachte RTX 3080 Ti blijkt nu meer en meer vorm te krijgen, maar ook voor desktopprocessoren en gamelaptops loeren er hoopvolle onthullingen aan de horizon.

Asus bevestigt RTX 3080 Ti met 20GB videogeheugen

Hoewel er nog gesproken werd over ‘gebrek aan haast’ betreffende de aanstormende RTX 3080 Ti-videokaart van Nvidia, deed Asus per ongeluk al modellen in die smaak uit de doeken. Op de officiële ROG-website van de partnerfabrikant waren kortstondig twee RTX 3080 Ti-videokaarten te vinden (vastgelegd door @9550pro), voorzien van bevestiging van eerdere geruchten: de hoeveelheid videogeheugen.

De twee nog onaangekondigde ROG Strix-kaarten van Asus waren beide getiteld met een ‘20G’-addendum. Echt glashard is het daarmee niet, maar Asus lijkt hiermee te bevestigen dat de RTX 3080 Ti van Nvidia inderdaad geleverd zal worden met 20 gigabyte aan videogeheugen — een verdubbeling van de reeds bestaande non-Ti uitvoering.

©GMRimport

Onder de ‘gelekte’ videokaarten valt ook de evenals onbekende RTX 3060, die volgens Asus met 12 GB geheugen geleverd wordt. Een recent gerucht van Igor’s Lab opperde dat er ook een alternatief model met 6 GB aan VRAM zou bestaan, maar die variant komt niet voor in de inmiddels verwijderde lijst videokaarten.

Oorspronkelijk zou de RTX 3080 Ti in januari onthuld en gelanceerd moeten worden, al lieten verscheidene retailers recentelijk doorschemeren hebben dat zij een launch ná het Chinese Nieuwjaar verwachten. De non-Ti variant van de RTX 3060, het nieuwe budgetmodel, zou onveranderd blijven staan op een lancering later in januari.

Intel Alder Lake-S-processor met 16 cores in benchmarks gevonden

Na de aanstormende Rocket Lake-S processorgeneratie van Intel wordt het tijd om van het 14nm-proces af te stappen. De CPU-gigant gaf al aan eind volgend jaar hun twaalfde ‘Alder Lake-S’ serie in te willen wijden, waarmee Intel opschaalt naar 10nm-architectuur en hybride rendement-prestatieverdeling. Dat klinkt misschien nog als verre toekomstzang, maar deze week verscheen alweer een eerste benchmark van Intels nieuwe generatie op Geekbench 5.

Het precieze model is niet af te lezen aan de benchmark zelf, maar de hoeveelheid cores, klokfrequenties en cache-groottes zijn uitgebreid in te zien. Deze processor blijkt uitgerust met 16 rekenkernen, onderverdeeld in acht high-performance cores en acht high-efficiency cores. Doordat hyperthreading blijkbaar niet op alle processoren wordt toegepast, komt dit Alder Lake-S model neer op 24 threads.

©GMRimport

Opvallend aan de prestaties zelf is dat de processor gigantisch gelimiteerd lijkt te worden — meer dan gebruikelijk met prototypes. Ondanks de (hopelijk) efficiëntere architectuur, wordt deze nieuwere CPU nu ruim overtroffen door de Rocket Lake-S-processor die recentelijk uitlekte. In single-core performance scoorde dat elfde generatie middenmodel 80% hoger in de single-core Geekbench-tests.

Met de Alder Lake-S serie zwaait Intel niet alleen hun 14nm-architectuur en LGA1200-socket uit, maar maakt het voor het eerst ook ruimte voor DDR5-geheugen en mogelijk zelfs een PCIe 5.0-interfacestandaard. In 2021 horen we daar ongetwijfeld meer concrete aankondigingen over.

Laptops met RTX 30-videokaarten nu al te pre-orderen

Lekte er vorige week een laptopje of twee, bleek een Nederlandse retailer deze week de sluizen volledig open te draaien. Nvidia doet op CES 2021 (11 tot 14 januari) vermoedelijk pas hun laptopvarianten van RTX 30-videokaarten uit de doeken, maar Skikkbiedt vandaag de dag al pre-orders van notebooks met die onaangekondigde GPU’s aan.

In het geval van deze webshop betreft het geen merklaptops van derde fabrikanten, maar modellen die door de verkoper zelf in elkaar gezet worden. Volgens Skikk kan een gamelaptop met een RTX 3060 (6GB GDDR6) op de kop voor 1.699 euro — prijstechnisch toch minder overtuigend dan de nieuwe Acer Nitro 5-laptops die een Duitse retailer vorige week per ongeluk al online zette.

©GMRimport

Of Skikks prijsindicaties en verdere details betrouwbaar zijn, is nog betwijfelbaar. Wel lijkt de retailer alvast te bevestigen dat er Max-Q varianten van de RTX 3070 (8GB GDDR6) en RTX 3080 (16GB GDDR6) bestaan — iets wat door Nvidia nog niet officieel benoemd is.

Naast Intel-processoren mogen toekomstige laptops met een RTX 30-videokaarten ook uitgerust worden met een Ryzen 5000-processor van AMD. Jarenlang was Intel de enige partner van Nvidia binnen de notebook-wereld, maar recentelijk lekte al uit dat Nvidia partnerfabrikanten ook nieuwe Ryzen-processoren aan zal raden.

Nvidia’s digitale CES-presentatie staat gepland voor 12 januari. Over de inhoud is nooit officieel gesproken, al wijst alles erop dat de chipfabrikant (onder andere) de mobiele smaken van hun Ampere-videokaarten zal onthullen — zonder twijfel opgevolgd door vele laptop-onthullingen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer
Gamer.nl
Nieuws

Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer

Had eigenlijk afgelopen winter moeten verschijnen

De early access-versie van Titan Quest 2 op pc komt pas in de loop van aankomende zomer uit.

De early access-versie zou eigenlijk afgelopen winter verschijnen, maar dat is dus niet gebeurd. Volgens uitgever THQ Nordic en ontwikkelaar Grimlore Games is het besluit een reactie op de huidige drukte in het actie-rpg-genre.

Nu zal de game ergens deze zomer op Steam uitkomen, al is er nog geen precieze datum bekend. Na de early access-release volgt op een onbekend moment de volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Titan Quest 2 wordt net als het origineel een top-down actie-rpg met een setting die draait om Griekse mythologie. Spelers nemen het wederom op tegen legendarische monsters en kunnen dat zowel in singleplayer, coöperatieve multiplayer en PvP online multiplayermodi doen. De game moet een flexibel systeem voor het maken van personages bieden, waarbij spelers twee 'masteries' combineren om tot een klasse uit te komen. Daarbij moet alle verzamelde loot belangrijk zijn, want zelfs de meest simpele wapens kunnen met upgrades essentieel worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd
Gamer.nl
Nieuws

We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd

Je zou kunnen zeggen dat details de wereld ingeslingerd zijn

Er is een (strip)boekje opengedaan over Ultimate Spider-Man 2, dat na de release van Ultimate Spider-Man in 2005 in ontwikkeling was maar uiteindelijk werd geannuleerd. Zo zijn er stukken concept art en details over het verhaal uitgebracht.

De informatie is onder andere afkomstig van Ian Hosfeld, een artiest die bij ontwikkelaar Treyarch aan de Ultimate Spider-Man-games heeft gewerkt. Hij verstrekte de informatie aan de YouTuber spidey santa, die alles in de onderstaande video op een rijtje zet. 

De YouTuber benoemt dat meer ex-Treyarch-medewerkers hem van beeld en details hebben voorzien, maar dat zij anoniem wensen te blijven. Ook zijn er oude concept-beelden afkomstig van oude fora opgesnord, waarvan Hosfeld de authenticiteit heeft bevestigd.

Watch on YouTube

Zo onthult Hosfeld dat de plot van het spel de Death of a Goblin-verhaallijn uit de Ultimate Spider-Man-stripboeken - waar de games op gebaseerd zijn - het raamwerk voor de nieuwe game vormde. 

De video vertelt ons dat de klassieke Spider-Man-schurk Green Goblin een grote rol moest spelen, en net als Venom in het eerste deel speelbaar zou worden. Het doel was om zijn zoon Harry Osborn uit de gevangenis te breken, waarvoor Goblin de hulp in zou schakelen van andere superschurken als Kraven the Hunter.

Venom zou niet terugkeren, maar Wolverine moest de klauwen wel weer kort laten schijnen na een kleine rol in de eerste game. Voor andere bekende Marvel-personages als Daredevil, Nick Fury, Doctor Doom en Shadowcat - ook bekend als Kitty Pride - waren er ook plannen. Shadowcat zou bijvoorbeeld een potentiële romantische partner voor Spider-Man zijn. 

De wereld zou ook wat aanpassingen hebben gekregen na Ultimate Spider-Man uit 2005. Zo zou er een groter gedeelte van de wijk Queens te ontdekken zijn, en zou Brooklyn toegevoegd zijn aan de wereld. Ook werd er gewerkt aan sneeuw-effecten. Die stonden al op de planning voor het eerste deel op de PlayStation 2, Xbox 360 en Nintendo GameCube, maar vanwege de naderende releasedatum werd de sneeuw bewaard voor het vervolg.

De ontwikkelaars waar spidey santa mee sprak kwamen over het algemeen neer op twee redenen voor het annuleren van Ultimate Spider-Man 2. Zo werden tegenvallende verkoopcijfers van het eerste deel genoemd, en had Activision rond dezelfde tijd ook projecten als Call of Duty en Spider-Man 3 in ontwikkeling. Die kregen voorrang.

Ultimate Spider-Man 2 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit zien, maar het webhoofd is nog vaak genoeg te zien in andere games. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft inmiddels al drie Spider-Man-games uitgebracht, en de aanname is dat het bedrijf na de aankomende Wolverine-game aan een nieuw deel gaat werken.

De verwachting is dat het bedrijf dit jaar meer van die laatstgenoemde game gaat tonen. Ondergetekende schreef eerder al over hoe Marvel's Wolverine misschien nog wel beter kan worden dan Insomniac's Spider-Man-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!