Samsung Galaxy Book Pro 2 is eerste laptop met Intel Arc-gpu
PU.nl
Nieuws

Samsung Galaxy Book Pro 2 is eerste laptop met Intel Arc-gpu

Samsung heeft als eerste officieel een Intel Arc-gpu aangekondigd in een laptop. Volgens een specificatieoverizcht kan het 15,6" model van de nieuwe Galaxy Book Pro 2 eventueel geleverd worden met Intel Arc-graphics.

Samsung onthulde het Galaxy Book Pro 2 afgelopen weekend per besloten evenement, maar plaatste vandaag ook officieel het officiële persbericht door op diens website. De onthulling betreft in totaal vier nieuwe laptops, waarvan het grootste model naar verluidt ook met Intel Arc-graphics geleverd kan worden.

Vooralsnog is de Galaxy Book Pro 2 het eerste officieel aangekondigde notebook met een Intel Arc-gpu. Niet gek ook, want eerste laptop-gpu's van Intel zijn vanuit de chipgigant nooit voorzien van definitieve specificaties. Ook Samsung noemt enkel "Intel Arc-graphics", zonder te duiden hoeveel rekeneenheden de grafische chip bijvoorbeeld telt of hoe hoog de kloksnelheid van ligt.

©GMRimport

Wat betreft releaseplannen heeft Intel Arc ook nog geen officiele datum toegewezen gekregen. Samsung noemt voor de nieuwe notebooks wel al een lancering op 1 april. De 15,6" grote Galaxy Book Pro 2 kent alvast een vanafprijs van 1.549 euro — al is het nog onduidelijk of voor die prijs ook de krachtige Intel-gpu geleverd wordt. Het alternatieve model wordt uitgerust met Intels meer doorsnee geïntegreerde Xe-graphics, waarmee de laptop ook 60 gram lichter en anderhalve millimeter dunner vervaardigd kan worden.

Samsungs tweede Galaxy Book Pro-lijn maakt verder gebruik van twaalfde generatie Intel Core Evo-processoren (nog nader te noemen i5- of i7-modellen), LPDDR5-geheugen tot 32 gigabyte en NVMe-opslag tot 1 terabyte. Naast het 15,6" model verschijnt ook een lichter 13,3"-alternatief en "360"-versies met volledig omklapbaar scherm. Alle nieuwe notebooks zijn Windows 11-machines met 1080p amoled-schermen.

Intel zelf sprak recentelijk nog over een uitrol van Arc laptop-gpu's in het eerste kwartaal van 2022. De discrete desktop-gpu's staan op de planning voor het tweede kwartaal, met in het derde kwartaal blijkbaar ook gpu's voor workstations en servers op de planning. Tot voor kort circuleerden geruchten over mogelijke productieproblemen en uitstel voor Intels nieuwe grafische divisie, welke nog altijd in veel mysterie gehuld gaat. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!