Voormalige Subnautica 2-makers: 'Krafton heeft game expres uitgesteld'
Om zo niet een bonus van 250 miljoen dollar hoeven uit te keren
Details uit de aanklacht van de voormalige kopstukken van Subnautica 2-ontwikkelaar Unknown Worlds richting uitgever Krafton zijn gepubliceerd. Daaruit blijkt dat het voormalige leiderschap claimt dat de uitgever de game expres naar 2026 heeft uitgesteld om beloofde bonussen niet uit hoeven te keren aan het team.
Eerder deze maand bleek nog dat Charlie Cleveland en Max McGuire - de oprichters van ontwikkelaar Striking Distance - waren vertrokken samen met ceo Ted Gill. Vorige week werd aangekondigd dat de early access-versie van Subnautica 2 die eigenlijk later dit jaar zou verschijnen is uitgesteld naar 2026.
Hoewel Krafton heeft gemeld dat dit is gedaan om de ontwikkelaar meer tijd te geven, werd er al gespeculeerd dat het mogelijk te maken heeft met een bonus van 250 miljoen dollar voor Striking Dinstance die de uitgever niet hoeft uit te delen als de studio geen omzetdoel behaalt dit jaar. De inmiddels vertrokken Cleveland, McGuire en Gill hebben vervolgens een aanklacht ingediend tegen Krafton.
De aanklacht
Gisteren werden er details van de rechtszaak tegen Krafton gedeeld, die vervolgens werden ingezien en gepubliceerd door VGC. Het trio claimt dat Krafton - dat hen zou hebben ontslagen - inderdaad expres Subnautica 2 naar 2026 heeft uitgesteld en dat de game zoals eerder gepland klaar was voor een early access-release dit jaar.
"Krafton beloofde de creatieve en operationele controle in handen van de oprichters te houden", zo stelt de aanklacht. "Die belofte is verbroken. Het bedrijf beloofde de oprichters te raadplegen voordat het acties zou ondernemen die de bonus zouden kunnen aantasten. Het bedrijf beloofde geen acties te ondernemen met als doel de bonus te schaden. Die belofte is verbroken. Het zou ook de oprichters niet zonder goede reden ontslaan. Belofte verbroken."
De aanklacht vervolgt: "Waarom? Omdat Krafton wist dat het een enorm commercieel succes zou opleveren wanneer Subnautica 2 zoals gepland uit zou komen, waardoor Krafton de 250 miljoen dollar aan bonus uit had moeten keren. Door de oprichters te ontslaan en de releasedatum uit te stellen, kan Krafton (wat is overgebleven van) het commerciële succes opvangen zonder dat ze het Unknown Worlds-team ook maar een cent van de bonus hoeven te geven."
Volgens de drie naar eigen zeggen ontslagen werknemers hoorden ze in april al over Kraftons plannen om Subnautica 2 uit te stellen. Het trio gaf aan "geschokt" te zijn geweest van die plannen, omdat de ontwikkeling volgens schema liep. Ze zouden zelfs te horen hebben gekregen dat het juridische team van Krafton van plan was hen te ontslaan als ze de game toch in 2025 uit wilden brengen. "Vanaf dat moment begon Krafton een verhaal te publiceren dat Subnautica 2 niet af was en dat het spel niet in 2025 uit kon komen."
Interne strijd
De strijd tussen Krafton en de oprichters van Unknown Worlds zou op 27 mei tot een kookpunt komen tijdens een 'Milestone Review Meeting'. "Tijdens de meeting kondigde Krafton aan dat de game uitgesteld moest worden op basis van reviews van interne experts. De oprichters kwamen er later achter dat deze 'experts' maar weinig expertise in huis hadden. Geen van hen had aan succesvolle early access-games gewerkt, en geen van hen had ervaring met het survivalgenre."
De oprichters legden tijdens de meeting uit waarom Krafton het niet bij het juiste eind had en dat men van plan was om de game zoals gepland uit te brengen. Ze wezen daarbij op data afkomstig van een speeltest, waarbij "honderden fans die duizenden uren in het spel hadden gestoken" van mening waren dat de game gereed was voor release.
Krafton zou daarop alle ondersteuning voor de release van Subnautica 2 hebben ingetrokken in een poging de game alsnog uit te kunnen stellen. Ook nam de uitgever de controle over de websites van de game en ontwikkelaar over, en plaatste het zonder toestemming van de ontwikkelaar een bericht met de melding dat de ontwikkeling langer duurde dan gepland.
In juni zou het trio na mislukte onderhandelingen zijn ontslagen door Krafton. "Het bedrijf heeft zijn beloftes uit het raam gegooid en de game uit de handen van zijn bedenkers en de fans getrokken", zo concludeert de aanklacht.
Statement van Krafton
Krafton heeft vorige week overigens zelf een open brief op zijn website geplaatst waarin het de situatie volgens het bedrijf zelf uitlegt. Naast dat het 500 miljoen dollar zou hebben betaald voor de aanschaf van de studio, zou het zo'n 90 procent van de 250 miljoen dollar aan compensatie voor werknemers aan het hierboven genoemde drietal hebben gegeven, "met de verwachting dat ze leiderschap en actieve betrekking bij de ontwikkeling van Subnautica 2 zouden demonstreren".
De brief vervolgde: "Helaas is het voormalige leiderschap de verantwoordelijkheden die van hen verwacht werden niet nagekomen. Subnautica 2 had eigenlijk begin 2024 al via early access moeten verschijnen, maar de tijdlijn is sindsdien significant vertraagd. Krafton maakte meerdere verzoeken naar Charlie en Max om hun rollen als regisseur en technische regisseur op te pakken, maar beiden weigerden dat." Volgens Krafton zou Cleveland bijvoorbeeld zijn taken hebben laten liggen om aan een persoonlijk filmproject te werken.
"Krafton gelooft dat de afwezigheid van een kernleiderschapsteam voor herhaalde verwarring en significante uitstellen in het projectschema heeft gezorgd. De huidige early access-versie heeft ook te weinig content. We zijn enorm teleurgesteld in het gedrag van het voormalige leiderschap en ervaren een diepgaand gevoel van verraad omdat ze het vertrouwen die fans in hun geplaatst hebben niet zijn nagekomen." Krafton claimt dat het huidige werknemers van Striking Distance wil blijven compenseren en zo open mogelijk wil communiceren richting fans.