'Zwaarste Battlemage-gpu van Intel verdubbelt Xe-kernen'
PU.nl
Nieuws

'Zwaarste Battlemage-gpu van Intel verdubbelt Xe-kernen'

Volgende Arc-generatie zou opschalen naar 64 Xe-kernen

Volgens een fervente hardware-ingewijde verdubbelt Intel de hoeveelheid Xe-kernen in het vlaggenschip van de volgende generatie Arc-videokaarten.

Dat stelt

Watch on YouTube

in een recente videoreportage. Over specifieke videokaarten werd niet gesproken, maar de nieuwe chipsets zouden maximaal met 64 van de Intel Xe-kernen geleverd kunnen worden, waar het Arc A770-vlaggenschip van de huidige Alchemist-generatie het doet met 32 stuks. 

Daarnaast werden voor de zwaarste Battlemage-chip ook een 256-bits geheugenbus voorspeld, zeker 48 MB aan L2-cache en GDDR6-geheugenmodules, mogelijk het iets snellere GDDR6X. De genoemde specificaties blijven geruchten; andere details lijken met meer zekerheid uitgelekt. De zogeheten BMG G10-chipset moet aftoppen op een verbruik van maximaal 225 watt, een waarde die oud-voorzitter Raja Koduri al eerder beschreef als de 'sweet spot' voor gpu's.

©GMRimport

De YouTuber baseert de nieuwe details op onder meer een gelekte roadmap van Intel zelf, waarop ook de uitrol van de volgende Battlemage-generatie deels uitgestippeld staat. De tweede reeks Arc-producten zou in het eerste kwartaal van 2024 voorzichtig 'geactiveerd' worden, met een definitieve verschijning van producten op de planning voor het tweede kwartaal. De uitrol start met de zwaarste BMG G10-producten, om later gevolgd te worden door een zwakkere BMG G21-chipset (à maximaal 150 watt). 

Verdere details over Battlemage blijven vooralsnog onduidelijk. Eerder werd bijvoorbeeld ook voorspeld dat Intel uiteindelijk over zal stappen op multi-chiplet-architecturen, maar daarover verschaffen de laatste lekken weinig nieuws. Mogelijk blijft in ieder geval de volgende generatie nog vasthouden aan het traditionele, enkele chip-ontwerp.

Tussen nu en de aftrap van Battlemage blijkt Intel ook nog plannen te hebben voor een 'Alchemist+'-reeks. Hieronder vallen vermoedelijk geüpdatete varianten van eerdere Arc-gpu's, al is onduidelijk welke chipset hiervoor aangepast worden, laat staan hoe. De eerste Alchemist+-producten staan op de planning om vanaf het derde kwartaal van 2023 te verschijnen, met een zwaardere gpu op de planning voor het vierde kwartaal.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!