Gran Turismo 7 rijdt permanente schade
Gamer.nl
Nieuws

Gran Turismo 7 rijdt permanente schade

Twee weken na release verspeelde Gran Turismo 7 in één klap al zijn goodwill. De makers komen spelers nu tegemoet, maar de schade lijkt al gedaan.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest. Vorige week lagen de servers van Gran Turismo 7 meer dan 24 uur plat. De game is ‘always online’ (een ongelukkige term), wat wil zeggen dat je zelfs om singleplayer te spelen een internetconnectie nodig hebt.

Het gevolg was dat een van de grootste PlayStation-exclusives van het jaar twee weken na release praktisch onspeelbaar was — oké, na vijf minuten naar een laadscherm te hebben gekeken kon je uiteindelijk wel wat losse races spelen, maar de keuze was beperkt, tuning was onmogelijk en je voortgang werd niet opgeslagen.

©GMRimport

Balen

Balen natuurlijk. Erger was de radiostilte, die pas na ruim twintig uur werd doorbroken door Kazunori Yamauchi. Mister Gran Turismo schreef een verontschuldigende blogpost waarin hij de situatie uitlegde: de studio had een game-breaking bug ontdekt, waardoor de uitrol van een update werd stilgelegd om snel een volgende update in elkaar te zetten.

Nóg erger was dat wanneer de game eenmaal weer zou werken, races minder zouden opleveren. Ontwikkelaar Polyphony Digital sneed in de hoeveelheden credits die events opleveren, zogenaamd om het verzamelen van dure auto’s realistischer te maken. Of zo. Aan de redenatie was geen touw vast te knopen. Mensen trokken dan ook de logische conclusie: Gran Turismo 7 moest het verleidelijker maken om de echte portemonnee te trekken, credits te kopen en zo auto’s te scoren.

Dat is de cynische manier om ernaar te kijken, en daar is veel voor te zeggen. Was namelijk precies hetzelfde gebeurd in een game zonder microtransacties, dan was er weinig aan de hand geweest. Een langere grind? Prima, die grind is juist het leukste aan Gran Turismo. Maar dit is Gran Turismo 7, een game waar je tot twintig echte euro’s kunt neertellen om snel aan een mooie auto te komen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Niet de game die spelers kochten

Schuimbekkende gamers trokken naar Metacritic om de game te reviewbomben. Ook daar is wat voor te zeggen. De game is oprecht meer dan genoeg fun, maar ik kan me voorstellen dat consumenten zich gepiepeld voelen. Gran Turismo 7 is niet de Gran Turismo 7 die ze kochten, of de game die door recensenten is beoordeeld. Het is een spel dat plots de spelregels verandert. En als speler ben je machteloos tegenover een bedrijf dat allesbehalve uitblinkt in communicatie.

Of ja, je bent machteloos tot een whizzkid een scriptje in elkaar draait om automatisch credits te vergaren. En zoals Gamer-bezoeker ‘do365nic’ reageerde: het lijkt een kwestie van tijd voor er een markt ontstaat van mensen die hun accounts verkopen — achter de rug om van Gran Turismo en Sony, waardoor zij inkomsten mislopen.

Het stomme aan de hele fuck-up is dat andere gebreken plots beginnen op te vallen. Zo loopt ook na de update online nog verre van vlekkeloos. Zie bijvoorbeeld

Watch on YouTube

. Ik merk aan mezelf dat ik nu ook zwaarder weeg aan het feit dat de game op PlayStation 5 niet heel veel mooier is dan voorganger GT Sport, een PS4-game. En waar zijn in vredesnaam de mondiale leaderboards?

Hartstikke leuk om te zien dat ik sneller ben dan Joe van Burik, maar als ik dan toch altijd online ben, wil ik mijn prestaties kunnen meten met de rest van de wereld en niet alleen met vrienden.

©GMRimport

De leukste Gran Turismo

Uiteindelijk is het makkelijk om in een vroeger-was-alles-beter-stuip te schieten. Hadden games in het verleden microtransacties? Nope. Moest je voor Gran Turismo 2 altijd online zijn? Dat kon niet eens, al zou je het willen.

Toch is Gran Turismo 7 een ongelofelijk leuke game, de leukste in de serie, durf ik zelfs te zeggen. En hoewel de game inderdaad subtiele triggers inbouwt om extra geld uit te geven, is het niet opeens Gran Durismo — ik heb na vijftien uur spelen nog geen enkel moment de neiging gehad om de grind de weg af te snijden en naar m’n creditcard te grijpen.

Jammer genoeg zullen veel mensen het na afgelopen week niet meer zo zien. Gran Turismo 7 is beschadigd; door een tweetal twijfelachtige beslissingen (always online en microtransacties), maar meer nog door de domme communicatie eromheen.

Gelukkig ging Polyphony vrijdag alsnog geloofwaardig door het stof: spelers krijgen als goedmakertje een miljoen credits op hun account gestort — een bedrag waar je normaal al gauw urenlang voor moet spelen, de beloningen voor latere races in de game worden verdubbeld en je kunt auto’s verkopen om geld te vergaren. Het evenwicht lijkt zo hersteld, maar de pr-schade is al gedaan. Een goede les voor gamebedrijven: zet niet je business-afdeling achter het stuur.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content
Gamer.nl
Nieuws

Ubisoft onthult aankomende Assassin's Creed Shadows-content

Waaronder gratis verhalende missies en een New Game Plus-modus

Ubisoft heeft uit de doeken gedaan wat spelers dit gehele jaar aan nieuwe content voor Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Het bedrijf is van plan om regelmatig nieuwe gratis verhalende missies en features die fans graag willen zien toe te voegen. Ook een New Game Plus-optie staat op de planning.

De nieuwe verhalende missies die gratis zijn zullen "extra achtergrond bieden wat een permanente impact heeft op de game", vol met nieuwe bondgenoten voor de thuisbasis, nieuwe moves en activiteiten. Daarbij worden diverse zijpersonages meer uitgediept. Begin deze maand moet de eerste gratis missie arriveren die zich op het Portugese personage Luis Fois richt.

Verder kunnen spelers nog meer gratis toevoegingen verwachten gedurende het jaar, waaronder updates voor de fotomodus, nieuwe moeilijkheidsgraadopties, Codex-updates en speciale samenwerkingen. In de loop van deze maand moeten er nieuwe parkouropties aan de game worden toegevoegd.

In de loop van dit jaar moet zoals eerder aan gegeven ook uitbreiding Claws of Awaji uitkomen. Deze dlc kan gekocht worden, maar is gratis voor iedereen die Shadows heeft gepre-ordered. Deze uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay. De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!