Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand
Gamer.nl
Nieuws

Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand

Sony heeft besloten om de digitale winkels van de PlayStation 3, PlayStation Portable en PlayStation Vita te sluiten. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de geschiedenis van onze favoriete hobby, maar staat ook haaks op wat het bedrijf onlangs nog probeerde uit te stralen.

Ik voelde me zo warm van binnen toen ik Astro’s Playroom op de PlayStation 5 had uitgespeeld. Ik wist niet eens dat ik nostalgische gevoelens voor PlayStation kon hebben, maar potverdorie, daar waren ze! Het leek voor mij nog als gisteren dat de eerste Sony-console op de markt verscheen en ik mijzelf verloor in Final Fantasy 7, maar het is inmiddels alweer bijna 25 jaar geleden. Pardon, hoe oud ben ik?

Ik liet mezelf meevoeren door al die schattige Astrobotjes, verkleed als verwijzingen naar PlayStation-series, de een nog obscuurder dan de ander. Voor mijn gevoel wilde Sony duidelijk laten zien: kijk, wij zijn er al best wel lang. Wij hebben een diepgaande geschiedenis. Je vond ons al leuk toen je klein was en je vindt ons nog steeds leuk. De PlayStation is waar je je thuis voelt.

©GMRimport

Als dat zo is, dan is mijn geboortehuis net door Sony in brand gestoken. Dat ouderlijk huis waar ik ben opgegroeid, waar mijn schommel in de tuin stond en mijn knuffels vanaf de vensterbank naar buiten kijken. Huppakee, de fik erin. Sorry Troetelbeer, je bent nu een hoopje as.

Streep erdoor

Door de digitale winkels op oudere systemen te sluiten, zet Sony een dikke streep door zijn jarenlange geschiedenis. Natuurlijk komt het niet dagelijks voor dat je je PlayStation 3 onder het stof vandaan haalt om een oude InFamous of, zeg, The Last Guy te spelen. Maar misschien komt er een moment waarop je toch zin krijgt om een oude game aan te schaffen, bijvoorbeeld omdat je na de vorige zin The Last Guy hebt gegoogeld. Dan moet je snel zijn, want na komende zomer kan dat dus niet meer. Het blijft vooralsnog wel mogelijk om gekochte games opnieuw te downloaden.

Het is ongekend dat zoveel games straks gewoon van de aardbodem verdwijnen. Games die fysiek zijn verschenen zijn tweedehands nog wel op te snorren, maar digitale games uit dat tijdperk worden onvindbaar (zoals The Last Guy). Dat is een grote klap voor het behoud van onze geschiedenis. Het is toch onvoorstelbaar dat er een grote hoop spellen is die straks niet meer toegankelijk is voor nieuwe spelers? Iemand die zich bijvoorbeeld in de geschiedenis van een gameserie of ontwikkelstudio wil verdiepen?

©GMRimport

Concurrentie

Het staat bovendien haaks op hoe de concurrentie met hun geschiedenis omgaat, met name de houding van Microsoft. Op de Xbox wordt alle mogelijke moeite gedaan om zoveel mogelijk spellen uit het verleden speelbaar te maken. Via backward compatibility kun je op moderne Xbox-consoles helemaal terug naar het gamesaanbod van de eerste spelcomputer van Microsoft. Sommige games worden nog automatisch opgepoetst ook, bijvoorbeeld met HDR. Als je de game ooit hebt gekocht, hoef je hem niet nog een keer te aan te schaffen.

Nintendo pakt het weer anders aan, want die behandelen hun verleden als een soort schat. Oude games liggen in een kluis die maar af en toe open gaat. Als oude Mario-games in een nieuwe verpakking opnieuw op de markt verschijnen, wordt dat als een feestje gevierd. Zo waardevol is het verleden van Nintendo.

©GMRimport

Wie wil dit spelen?

Sony hecht blijkbaar minder waarde aan hun geschiedenis. Een beroemde quote blijft die uit 2017 van Jim Ryan, inmiddels CEO van Sony Interactive Entertainment. Hij zei dat er vaak werd gevraagd om backward compatibility, maar dat het weinig werd gebruikt. Op een Gran Turismo-evenement zag hij oude PS1- en PS2-games staan. “Ze zagen er oud uit”, zei hij tegen Time. “Waarom zou iemand dit spelen?”

Het is een beetje flauw om die oude quote te blijven herhalen, maar dat komt doordat de houding van Sony sinds die tijd weinig veranderd lijkt te zijn. Er zijn een aantal PlayStation 2-klassiekers naar PS4 gebracht, maar na een handjevol titels hield dat op. PS1-games zijn al helemaal ontoegankelijk en de PS3 is te moeilijk om te emuleren, al staan er wel veel PS3-games op de dienst PS Now.

Nee, voor de echt nostalgische gevoelens start ik Astro’s Playroom maar weer op. Daar voel ik me gesteund door al die kleine Astrobotjes die me verwelkomen. Het lukt om me door twintig robots te laten volgen in CPU Plaza, dat levert mij zelfs een bronzen trofee op. Hoe die trophy heet? The Last Guy. Ai…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!