Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand
PU.nl
Nieuws

Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand

Sony heeft besloten om de digitale winkels van de PlayStation 3, PlayStation Portable en PlayStation Vita te sluiten. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de geschiedenis van onze favoriete hobby, maar staat ook haaks op wat het bedrijf onlangs nog probeerde uit te stralen.

Ik voelde me zo warm van binnen toen ik Astro’s Playroom op de PlayStation 5 had uitgespeeld. Ik wist niet eens dat ik nostalgische gevoelens voor PlayStation kon hebben, maar potverdorie, daar waren ze! Het leek voor mij nog als gisteren dat de eerste Sony-console op de markt verscheen en ik mijzelf verloor in Final Fantasy 7, maar het is inmiddels alweer bijna 25 jaar geleden. Pardon, hoe oud ben ik?

Ik liet mezelf meevoeren door al die schattige Astrobotjes, verkleed als verwijzingen naar PlayStation-series, de een nog obscuurder dan de ander. Voor mijn gevoel wilde Sony duidelijk laten zien: kijk, wij zijn er al best wel lang. Wij hebben een diepgaande geschiedenis. Je vond ons al leuk toen je klein was en je vindt ons nog steeds leuk. De PlayStation is waar je je thuis voelt.

©GMRimport

Als dat zo is, dan is mijn geboortehuis net door Sony in brand gestoken. Dat ouderlijk huis waar ik ben opgegroeid, waar mijn schommel in de tuin stond en mijn knuffels vanaf de vensterbank naar buiten kijken. Huppakee, de fik erin. Sorry Troetelbeer, je bent nu een hoopje as.

Streep erdoor

Door de digitale winkels op oudere systemen te sluiten, zet Sony een dikke streep door zijn jarenlange geschiedenis. Natuurlijk komt het niet dagelijks voor dat je je PlayStation 3 onder het stof vandaan haalt om een oude InFamous of, zeg, The Last Guy te spelen. Maar misschien komt er een moment waarop je toch zin krijgt om een oude game aan te schaffen, bijvoorbeeld omdat je na de vorige zin The Last Guy hebt gegoogeld. Dan moet je snel zijn, want na komende zomer kan dat dus niet meer. Het blijft vooralsnog wel mogelijk om gekochte games opnieuw te downloaden.

Het is ongekend dat zoveel games straks gewoon van de aardbodem verdwijnen. Games die fysiek zijn verschenen zijn tweedehands nog wel op te snorren, maar digitale games uit dat tijdperk worden onvindbaar (zoals The Last Guy). Dat is een grote klap voor het behoud van onze geschiedenis. Het is toch onvoorstelbaar dat er een grote hoop spellen is die straks niet meer toegankelijk is voor nieuwe spelers? Iemand die zich bijvoorbeeld in de geschiedenis van een gameserie of ontwikkelstudio wil verdiepen?

©GMRimport

Concurrentie

Het staat bovendien haaks op hoe de concurrentie met hun geschiedenis omgaat, met name de houding van Microsoft. Op de Xbox wordt alle mogelijke moeite gedaan om zoveel mogelijk spellen uit het verleden speelbaar te maken. Via backward compatibility kun je op moderne Xbox-consoles helemaal terug naar het gamesaanbod van de eerste spelcomputer van Microsoft. Sommige games worden nog automatisch opgepoetst ook, bijvoorbeeld met HDR. Als je de game ooit hebt gekocht, hoef je hem niet nog een keer te aan te schaffen.

Nintendo pakt het weer anders aan, want die behandelen hun verleden als een soort schat. Oude games liggen in een kluis die maar af en toe open gaat. Als oude Mario-games in een nieuwe verpakking opnieuw op de markt verschijnen, wordt dat als een feestje gevierd. Zo waardevol is het verleden van Nintendo.

©GMRimport

Wie wil dit spelen?

Sony hecht blijkbaar minder waarde aan hun geschiedenis. Een beroemde quote blijft die uit 2017 van Jim Ryan, inmiddels CEO van Sony Interactive Entertainment. Hij zei dat er vaak werd gevraagd om backward compatibility, maar dat het weinig werd gebruikt. Op een Gran Turismo-evenement zag hij oude PS1- en PS2-games staan. “Ze zagen er oud uit”, zei hij tegen Time. “Waarom zou iemand dit spelen?”

Het is een beetje flauw om die oude quote te blijven herhalen, maar dat komt doordat de houding van Sony sinds die tijd weinig veranderd lijkt te zijn. Er zijn een aantal PlayStation 2-klassiekers naar PS4 gebracht, maar na een handjevol titels hield dat op. PS1-games zijn al helemaal ontoegankelijk en de PS3 is te moeilijk om te emuleren, al staan er wel veel PS3-games op de dienst PS Now.

Nee, voor de echt nostalgische gevoelens start ik Astro’s Playroom maar weer op. Daar voel ik me gesteund door al die kleine Astrobotjes die me verwelkomen. Het lukt om me door twintig robots te laten volgen in CPU Plaza, dat levert mij zelfs een bronzen trofee op. Hoe die trophy heet? The Last Guy. Ai…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Embracer voert nog meer veranderingen aan gamedivisies door
PU.nl
Nieuws

Embracer voert nog meer veranderingen aan gamedivisies door

Bedrijf wil in fiscaal jaar 2025/2026 in totaal 76 games uitbrengen

Embracer Group heeft in navolging van veranderingen vorig jaar aangekondigd nog meer aanpassingen te maken aan zijn gamedivisies.

Vorig jaar bleek al dat Embracer werd opgesplitst in drie bedrijven: Asmodee, Coffee Stain & Friends en Middle-earth Enterprises & Friends. Laatstgenoemde bedrijf heeft bekende (game)franchises als Tomb Raider, The Lord of the Rings, Kingdom Come: Deliverance en Dead Island onder zich, Asmodee richt zicht op tabletop-spellen en Coffee Stain is bedoeld voor indiespellen.

Nu heeft Embracer aangekondigd dat Coffee Stain & Friends wordt losgekoppeld en een geheel losstaand bedrijf wordt. De aandelen van Coffee Stain worden verdeeld onder de aandeelhouders van Embracer, dus in feite blijft Coffee Stain nog steeds eigendom van Embracer. De loskoppeling van Coffee Stain draait dan ook vooral om het feit dat het bedrijf als een losse entiteit zal functioneren op de beurs. Volgens Anton Westbergh, de medeoprichter van Coffee Stain, is het feit dat de uitgever een losstaand bedrijf wordt "zowel spannend en ook een beetje eng - maar op een goede manier".

Middle-earth & Friends zal vanaf nu bekendstaan als Fellowship Entertainment. Daar blijven nog steeds de bovengenoemde IP's onder vallen.

Embracer laat weten dat het in het fiscale jaar 2025/2026 in totaal 76 verschillende games wil uitgeven, waaronder Gothic 1 Remake, MEtal Eden, Fellowship, Reanimal, Wreckreation, een nieuwe Spongebob Squarepants-game, Norse: Oath of Blood en Deep Rock Galactic: Rogue Core. Ook de pas uitgestelde games Killing Floor 3 en Marvel 1943: Rise of Hydra staan nog op stapel.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven Deliver At All Costs voor de PlayStation 5 weg!
PU.nl
Nieuws

We geven Deliver At All Costs voor de PlayStation 5 weg!

Toet toet!

Soms is het leven wat ingewikkeld, wat ons doet verlangen naar simpelere tijden. Deliver At All Costs lijkt op een fijne terugkeer naar de chaotische arcade-racegames van weleer, dus om de verschijning van het spel te vieren geven we met bol een PS5-exemplaar weg.

Deliver At All Costs is ogenschijnlijk een soort kruising tussen de opzet van Crazy Taxi en de klassieke top-down Grand Theft Auto-games die we vroeger speelden. De opzet is simpel: als pakketbezorger rijd je rond met de meest gestoorde spullen, die koste wat het kost op hun bestemming moeten komen. De chaos die daarbij komt kijken? Deal with it.

Al beukend door gebouwen met je bestelbusje of op de voet rennend bezorg je ook niet zomaar een Nintendo Switch 2 aan ome Jacco. De dozen zijn gevuld met spullen als bommen, haaien, standbeelden, noem het maar op. Is Deliver At All Costs de meest meeslepende game-ervaring die je dit jaar gaat hebben? Waarschijnlijk niet. Maar zoals de GTA-ervaring ons leert is er veel vermaak te vinden in chaos.

Wat moet je doen om de game te winnen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om de game fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Klik dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!