‘Bedrijven overwegen volgende consolegeneratie uit te stellen vanwege RAM-prijzen’
PU.nl
Nieuws

‘Bedrijven overwegen volgende consolegeneratie uit te stellen vanwege RAM-prijzen’

Eerdere geruchten claimden dat de PS6 in 2027 of 2028 uit zou komen

Consolebedrijven zouden interne discussies hebben over de mogelijkheid om de volgende generatie aan consoles later dan gepland te laten beginnen, om zo de alsmaar stijgende prijzen van RAM te ontwijken.

Dat claimt Insider Gaming te hebben vernomen. "Van wat we hebben begrepen, debatteren consolemakers over de kwestie of de volgende generatie consoles uitgesteld moet worden in plaats van de geplande release rond 2027 à 2028 door te laten gaan. De hoop is dat RAM-fabrikanten daardoor tijd hebben om aan hun infrastructuur te werken en zo meer RAM te produceren, wat de prijzen zou moeten verlagen."

Daarbij moet gezegd worden dat Insider Gaming niet duidelijk is over hun bronnen, en dat consolebedrijven als Sony en Microsoft nog geen officiële releasejaren voor hun volgende generatie consoles hebben gecommuniceerd. Wel gaan er al geruime tijd geruchten dat Sony de PlayStation 6 in 2027 of 2028 uit wilde brengen, en weten we dat Microsoft ook aan een nieuw apparaat werkt die de Xbox Series-consoles gaat opvolgen.

De prijzen van RAM – oftewel Random Access Memory, een essentieel onderdeel in consoles wat als kortetermijngeheugen in deze apparaten functioneert – blijven de laatste maanden alsmaar stijgen. Dit komt omdat bedrijven massaal RAM produceren om in de alsmaar groter wordende populariteit van AI te voorzien.

Hoe dan ook zouden consolebedrijven volgens Insider Gaming intern op hoog niveau praten over de situatie en kijken of het logischer is om pas ergens na 2027 of 2028 hun nieuwe apparaten uit te brengen. Op zich is dat geen gekke gedachte: Sony en Microsoft zullen hun nieuwe consoles willen uitbrengen met een prijs die een zo groot mogelijk publiek aanspreekt, en RAM voor relatief lage kosten aanschaffen is daar een essentieel onderdeel van.

49 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Krulletje
02 januari 2026 - 08:28

Zo lang developers games optimaliseren dat ik ze in 60fps kan spelen, ben ik nog jaren tevreden met mijn PS5. Graphics hoeven voor mij nog geen sprong te maken.

piposaurus
01 januari 2026 - 12:28

Ik vind dit geweldig nieuws. wij fans worden allemaal lekker gemaakt met bigger is better, en dan later te beseffen dat we het al goed hadden. Daarnaast wordt heel veel gedreven door a.i. . Ene kant is dat ruk aangezien het de prijzen gigantisch omhoog drijft en waardoor wij als consumenten in paniek raken. Scalpers weten dit en gaan de prijzen nog verder omhoogdrijven. Maar besef je dat wij die goede consoles en pc,s al hebben. En als je de boot gemist hebt door geldproblemen of andere zaken? Ook goed nieuws. Aangezien de last gen nu voor een habbekrats te halen zijn, en weet je? Op grafisch gebied mis je niet veel. En ook 30 fps kan je weer aan wennen. Ook waren games goedkoop in da sales waardoor onze backlogs gigantisch gegroeid zijn. En dan terug naar a.i. en ( midrange en lowe end) videokaarten, DLSS en FSR blijven zichzelf updaten, waardoor je ook met die kaarten wel mee kunt gaan. Als ik voor mezelf mag spreken? Ik heb naast mijn consoles een rtx 5060 met ryzen 7 5700 x en 32 ddr4 ram geheugen. En ik kan je vertellen dat ik vrijwel alles op very high tot epic kan spelen op 1440p rond de 90 tot 120 fps en voor gelockte games met 60fps of 30 fps die geen FSR/DLSS ondersteuning gebruik ik Lossles scaling.

Al en al geen paniek en geniet van de dingen die we al hebben, de huidige gen heeft net zijn oppervlakte laten zien.

Game-BOY
31 december 2025 - 13:38

“Hoe kun je iets uitstellen wat nog niet eens officieel is aangekondigd? Er is niet eens een mogelijk officieel releasewindow voor 2027 of 2028. Het enige wat we zeker weten, is dat er een nieuwe PlayStation 6 en een nieuwe Xbox zullen verschijnen. Wat deze consoles precies zullen zijn en wanneer ze uitkomen, is tot op heden nergens officieel bevestigd. Ongeveer 95% van wat we denken te weten over nieuwe consoles is afkomstig van insiders; de rest bestaat uit aannames en geruchten.”

Mr. Grand
31 december 2025 - 13:06

We gaan het meemaken. Wil wel graag weer een PS6 release in 27/28.

Antiremake
31 december 2025 - 01:36

Lekker voor ze. Laat ze nu eens optimaal gebruik maken van de kracht van de ps5. Laatst een filmpje gezien waarin word verteld dat de game ontwikkelaars niet eens 60 procent gebruiken van wat de ps5 aan kan. De meeste zijn nu al begonnen om te ontwikkelen voor de ps6 en zich volledig daar op te focussen.

SuperDre
30 december 2025 - 17:49

Dan hoop ik ook maar dat ze de extra tijd gebruiken om de CPU/GPU ook verder te upgraden dan dat nu de planning was. Dus niet dat ze nu een jaar of langer uitstellen maar de geplande CPU/GPU laten zoals die was, immers een jaar langer kan heel wat betekenen op CPU/GPU gebied.

Ramirez-1
30 december 2025 - 18:01
Antwoord aan  SuperDre

Zo werkt dat niet. De architectuur van een console ligt al jaren van te voren vast en de cpu en gpu zijn specifiek ontworpen voor een console. Je kunt niet zomaar even een andere erin bakken.

Dit is puur uitstel voor financieel gewin aan de kant van de console boeren. Erg begrijpelijk zakelijk gezien.

Overigens zou het ook niet erg zijn om een jaar of 3 langer door te gaan. De PS5 is qua games de slechtste Playstation ooit en dat komt door de lange ontwikkeling tijden van de games.

TheLastOttoman
30 december 2025 - 20:31
Antwoord aan  Ramirez-1

Daarom heb ik deze gen overgeslagen helaas maar niet getreurd Switch 2 onboard!!!!

ConkerTheKing
30 december 2025 - 21:13
Antwoord aan  Ramirez-1

Door het gebrek aan concurrentie van Sony en Microsoft zijn de voorzieningen van Nintendo op de Switch 2 tot nu toe ook belabberd. Geen 3d-mario bij release. Mario kart world is een saaie lege game en daardoor geen goede vervanger. Donkey kong bananza is niets meer dan alles kapotrammen, als kind vast erg leuk maar voor mij oersaai. Kirby airriders is wel grappig. Metroid Prime 4 is het enige waar de console momenteel op leeft (wachtend op een nieuwe 3dmario en duskbloods). Opzich prima, breath of the wild kwam ook op de wii u uit. Maar ik had ondertussen wel de 3dmario verwacht voor uiterst mei 2026.

Biertje-erbij
31 december 2025 - 10:03
Antwoord aan  Ramirez-1

Wat super kortzichtig als je MK World een saaie lege game noemt en Bananza alleen rammen. Dan heb je de kern van beide games gemist. Bananza is werkelijk geweldig en gaat veel dieper als je er een beetje in investeert. De diverse lagen, de Bananza-powers, de hele vibe. Sublieme game.

We willen allemaal een nieuwe Mario maar daarom is de Switch 2 release zeker niet mislukt. Met in zes maanden MK World, Bananza, Pokémon, Kirby Air Riders, Metroid en Hyrule heb je een waanzinnig dikke release. Los van de Switch 2 edities van bv Zelda of Kirby and the forgotten land.

NextGenDonkey
30 december 2025 - 16:53

Vind het geen probleem eigenlijk. De controller van de Ps5 is in mijn ogen niet te verbeteren en de snelheid en de graphics van het apparaat zijn anno nu nog goed genoeg.
Series X volstaat ook prima.

ConkerTheKing
30 december 2025 - 21:16
Antwoord aan  NextGenDonkey

Zeker waar. Jammer dat ik na zoveel jaar nog zit te wachten op één handvol exclusives van sony. Astrobot en ratchet&clank zijn top, maar verder kwam alles ook ergens anders op uit. Als day1-adopter voel ik me dan ook genaaid dat ze al een geupgrade console (de pro) durven uit te brengen voordat ze zelf met software komen. Geen ps6 voor mij, Sony zit al Ca. 8 jaar aan te kloten (ze moeten zich weer gaan bewijzen).

NextGenDonkey
31 december 2025 - 09:07
Antwoord aan  ConkerTheKing

@Conkertheking,

Enige wat ze hoeven te doen is de first party titels een jaar exclusief voor hun console te houden. Zo kun je consumenten toch overtuigen om een PlayStation console te kopen en kun je na dat jaar verder cashen door de games op de Switch 2, Pc en Xbox uit te brengen.

KLUUT
30 december 2025 - 16:05

Gisteren de LG Oled G5 in huis gehaald, dus ik heb mijn grafische upgrade al binnen 😜
Ongekend wat een verschil met een 7 jaar oude 4k LCD TV.

Heb momenteel enkel nog de Switch 2 nog, benieuwd wat de Steam Machine gaat doen.

NextGenDonkey
30 december 2025 - 16:51
Antwoord aan  KLUUT

@Kluut, prachtig is die hè 😃. Heb hem inmiddels ik denk een half jaartje staan.
Alles ziet er prachtig op uit. Zowel de Switch 2, Ps5 en Series X.
Had voorheen de OLED C9 staan maar zelfs tegenover die tv is het een flinke verbetering.

KLUUT
30 december 2025 - 17:05
Antwoord aan  NextGenDonkey

Top of the notch 👍

Sledge
30 december 2025 - 18:00
Antwoord aan  KLUUT

Ik ben dit jaar van een lcd naar de G4 77″ gegaan. Schitterend!

KLUUT
30 december 2025 - 19:30
Antwoord aan  Sledge

Das een flink formaat, ik zit bescheiden op de 65 😀

Sledge
30 december 2025 - 19:49
Antwoord aan  Sledge

Ja het is echt asociaal groot 😅

KLUUT
30 december 2025 - 20:15
Antwoord aan  Sledge

Mooi man

Sledge
30 december 2025 - 20:36
Antwoord aan  Sledge

Afgelopen week voor het eerst een Blu-ray gekeken ook, wat een beeld!

mhnl1979
30 december 2025 - 15:13

Ik ben blijkbaar de enige die wel zit te wachten op een nieuwe console.
Een xbox waarbij er meerdere game stores te vinden zijn, zit ik wel degelijk op te wachten. Bovendien weten we niet wat voor andere innovatieve zaken er wellicht zijn, die we nu nog niet weten. 4K 120 fps lijkt me ook wel prettig. Dat er geen aardverschuivingen gaan plaatsvinden op grafisch gebied is wel duidelijk, maar aleen al QuickResume vind ik een genot om mee te gamen.

themenace
30 december 2025 - 15:34
Antwoord aan  mhnl1979

Met hoe het nu gaat met xbox heb ik er echt nul vertrouwen meer in. Zolang ik nog vrij goedkoop gamepass kan krijgen blijf ik wel lid. Maar ik denk dat ik in de toekomst alleen nog maar gamesteaming gebruik via google tv streamer bijvoorbeeld. Ik vind het risico gewoon te groot om een hele dure nieuwe console te kopen als later blijkt dat het een flop is. Sowieso ga ik ff de kat uit de boom kijken bij xbox.

Frostinator
30 december 2025 - 16:19
Antwoord aan  themenace

@MHNL ik kijk ook zeker uit naar een nieuwe xbox maar met deze economie gaat de huidige generatie nog wel 5 of 7 jaartjes mee. Een nieuwe console in de markt gooien kan voorlopig niet goedkoper dan een pc met dezelfde specs

Govert
30 december 2025 - 15:10

Precies, qua graphics valt er niet veel meer te halen. In ieder geval niet meer zo als vroeger (2D -> 3D, PS1 -> PS2 etc.) Doe maar vooral veel single player knallers!

themenace
30 december 2025 - 14:12

Ik zou het niet erg vinden als het langer duurt, kan ik nog lange genieten van mijn ps5 pro. Ook zijn de consoles nu op een punt gekomen waarbij ik eigenlijk wel tevreden ben met de graphics enzo. Dus ik weet niet of ik de ps6 gelijk ga halen bij launch.

Mimou
30 december 2025 - 14:35
Antwoord aan  themenace

Dit ervaar ik zelf ook zo. Voor mij is het niet dat ik denk: goh, hadden we maar betere graphics.

Betere graphics betekent ook nóg grotere spellen terwijl die zijn voortaan al gauw zo’n 80Gb+ zijn, grafische kaarten die nog meer energie verbruiken en nog hogere productie kosten en prijzen.

Als ik zie wat kleinere studio’s en ontwikkelaars doen met vrij lage hardware vereisten, dan hoeft het voor mij niet nu al nog meer en ‘beter’. Ik mis het nog niet.

bkmeijer1
30 december 2025 - 13:14

Is wel makkelijk speculeren over uitstel als er geen eens een huidige release window is. Maar denk niet dat het uitmaakt, met alle AI en crypto fratsen van tegenwoordig blijft hardware duur.

TheRock
30 december 2025 - 13:03

Sowieso geloofd The Rock niet dat er een PS6 komt in 2027, dat is echt nog te vroeg. Mede doordat het 1,5/2 jaar duurde voor hij normaal te verkrijgen was destijds. Tel daarbij op het gebrek aan fatsoenlijke exclusives en je hebt de uitkomst dat het echt nog niet nodig is.
The Great One voorspelt bij deze dat de PS6 op zijn vroegst pas in 2028 gaat komen, en eventueel door dit soort externe problemen kan het later worden.
De tijden zijn echt veranderd dus het is haast niet reeël om verwachtingen op te hangen aan de levensduur in het verleden van de consoles.

Frostinator
30 december 2025 - 12:54

Zolang de Ram prijzen niet dalen hoeven we niet te rekenen op een nieuwe gen, gaat nog lang duren. Sony kan die periode makkelijk overbruggen soor dikke exclusives uit te brengen, anders komen ze mogelijk in de problemen door een dalende console verkoop.

Riyakuya
30 december 2025 - 12:45

Overige gerelateerde opmerking: het is denk ik niet heel slecht voor de games industrie. Het geeft ontwikkelaars meer tijd om het uiterste uit de huidige beschikbare hardware te halen en games beter te optimaliseren.

bkmeijer1
30 december 2025 - 13:15
Antwoord aan  Riyakuya

Goed punt. Ontwikkeling duurt ook steeds langer, dus kost ook weer tijd extra om het te optimaliseren voor een nieuwe (of tegen die tijd de huidige) generatie

Riyakuya
30 december 2025 - 12:43

Het zou me niet verbazen als dat het geval zou zijn. De prijzen nu zijn echt idioot hoog, en dat allemaal door de AI hype die ze je strot doorduwen maar waar weinig mensen een reet om geven. Het is een mooi voorbeeld van hoe partijen die TE groot zijn geworden, de hele industrie naar de klote kunnen werken omdat ze meer geld hebben en alles weg kunnen kopen. Dat kun je ze natuurlijk moeilijk kwalijk nemen. Wel kun je het de RAM leveranciers kwalijk nemen dat ze kiezen voor gretigheid in plaats van de consumenten die hun jarenlang trouw zijn gebleven.

Ericattack
30 december 2025 - 12:13

Natuurlijk wordt er intern gesproken over de situatie en wordt er overwogen om het uit te stellen. Alles wordt besproken en overwogen. Er wordt geen Bron vermeld geven jullie aan maar dat is dus ook echt niet nodig. Dit is een open deur intrappen.

TomKauw
30 december 2025 - 12:33
Antwoord aan  Ericattack

Ben misschien biased over de beste man, maar open deuren intrappen en geen bronnen noemen is imho wel de Tom Henderson special.

Ericattack
31 december 2025 - 10:27
Antwoord aan  TomKauw

Iedereen heeft zijn kwaliteiten 😆

Robert-Frans
30 december 2025 - 12:06

Je hebt ook helemaal niet elke 6 of 7 jaar een nieuwe console nodig. Elke 10 of 15 jaar een nieuwe console uitbrengen is eigenlijk al voldoende. Developers hebben dan de tijd om alles uit de oude consoles te persen en gamers zijn goedkoper uit omdat ze niet zo vaak een nieuwe console hoeven te kopen.

Beter maak je de nieuwe console daarbij weliswaar backward compatible, maar breng je wel meteen games uitsluitend voor de nieuwe console uit, die niet meer op de oude hoeven te draaien, zodat je meteen voluit kunt gaan.

Biertje-erbij
30 december 2025 - 12:43
Antwoord aan  Robert-Frans

Nou, vroeger was het wel hard nodig na een jaar of 7, maar toen had je gewoon enorme verbeteringen in beeld, geluid, snelheid en mogelijkheden. Kijk eens naar de stap van PS2 naar PS3 of Xbox naar 360. Maar tegenwoordig is alles al belachelijk compleet dat het niet nodig is nee. Vandaag de dag kun je inderdaad prima een kleine 10 jaar wachten.

TheRock
30 december 2025 - 13:04
Antwoord aan  Biertje-erbij

10 jaar is dikke prima is ook The Rock van gespierde mening.

bkmeijer1
30 december 2025 - 13:17
Antwoord aan  Robert-Frans

Inderdaad. De omtwikkelduur van grote games zit tegenwoordig al tegen die 7 jaar aan, dus beetje zonde om ook nog tijd te moeten besteden om het spel dan ook nog weer te optimaliseren voor de dan-huidige hardware

jason28
30 december 2025 - 12:01

Heb net een PS5 pro dus van mij hoeft het niet. Nog wel de vraag natuurlijk of RAM wel echt goedkoper gaat worden.

keenan
30 december 2025 - 11:44

Ze mogen eerst deze generatie tot het uiterste pushen

Biertje-erbij
30 december 2025 - 11:42

Ik kan alleen maar hopen dat we tot 2030 geen nieuwe generatie krijgen. Wat een flauwekul als we nu al de PS5 en Xbox Series X moeten vervangen. Ga eerst eens een hele lading topgames uitbrengen. Wat wil je dan zien in een nieuwe generatie? Nog sneller? Nog betere beelden? Het is nu al meer dan uitstekend, het enige dat mist is nog meer games. Nintendo had echt een nieuwe console nodig, die is er sinds dit jaar. De rest kan echt prima nog heel lang wachten.

TheRock
30 december 2025 - 13:05
Antwoord aan  Biertje-erbij

Precies dit Biertje, en niet anders 👊🏼

Patientzero
30 december 2025 - 14:09
Antwoord aan  Biertje-erbij

Preach!

Edmar
30 december 2025 - 11:41

Opzich zou ik dat helemaal niet zo erg vinden.

MooiMan
30 december 2025 - 11:37

Er is ook nog helemaal geen volgende generatie nodig. Dat ze eerst de huidige generatie maar eens fatsoenlijk gaan ondersteunen.

Kroepie
30 december 2025 - 11:43
Antwoord aan  MooiMan

Dit lijkt mij ook beter, niet alleen voor ons

MARQ242
30 december 2025 - 11:29

Schuif maar lekker een jaartje of 5 op de nieuwe consoles. Grote stappen zijn er nu toch nog niet gemaakt. En trouwens, ik sluit tegenwoordig liever af en toe mijn PS2, Gamecube of Xbox360 aan dan de nieuwere consoles.