Controversiële graffiti is uit Stellar Blade gepatcht
PU.nl
Nieuws

Controversiële graffiti is uit Stellar Blade gepatcht

Sony laat weten dat de 'onbedoelde, verwerpelijke uitdrukking' niet bewust in de game zat

Sony en ontwikkelaar Shift Up hebben controversiële graffiti dat per ongeluk in Stellar Blade te vinden was uit de game gepatcht.

In het spel is is een zogeheten 'R Shop' te vinden. Daarnaast was met graffiti het woord 'hard' geplaatst. Daardoor stond er 'Hard R', een term die vooral in de Verenigde Staten wordt gebruikt om naar een racistisch woord voor Afro-Amerikanen te refereren.

In een statement aan IGN heeft Sony laten weten dat de plaatsing van de graffiti voor een "onbedoelde, verwerpelijke uitdrukking" heeft gezorgd. "Shift Up had geen intentie om beledigende artwork te creëren en zal de graffiti met de day one-patch vervangen." Dat is inmiddels gebeurd, zoals in onderstaande tweet te zien is.

Stellar Blade is vanaf morgen verkrijgbaar op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf een 7 aan het spel: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

34 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Larafin
26 april 2024 - 05:47

Niet zo bijzonder dat niemand in een Zuid-Koreaans team dit opmerkt… om verkeerde redenen dan.

Overigens wel grappig om generatie en/of regiokloven te lezen in de comments. Aangezien dit principe van een Hard R of niet ook onder Nederlandse jongeren een punt is.

Mister Frowdo
25 april 2024 - 16:46

Ik denk dat het weer een storm in een glas water is. Zelf cringe ik enorm wanneer een select groepje mensen zich uitspreken voor een hele massa. Het geeft bepaalde minderheidsgroepen een slechte naam. Als je de foto bekijkt is dit duidelijk een ongelukkig toeval en werd het verder ook meteen aangepakt door de developers met een patch.

Die klederdracht van het personage blijft me echter verwonderen. Eerder bodypaint dan een broek. Maar hé, whatever peals your banana, toch?

FIFA (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 14:40

Deze gebruiker is verwijderd

gamerlezer
25 april 2024 - 13:47

Lekker dikke onzin natuurlijk! even los van of je de term kent of niet en of hij beledigend is. Als je kijkt naar waar het werkelijk om gaat (dus zoek even de afbeelding) Dan is dat rete ver gezocht. De graffiti is ‘Hard’, niet ‘Hard R’, het losse R neon bord ernaast staat daar los van. Als je daar moeilijk over gaat doen heb je echt niets beters te doen dan spijkers op laag water zoeken. (excuses aan de spijkers bij deze)

MooiMan
25 april 2024 - 13:28

Wat een (typisch Amerikaans) gezeik weer zeg…

ali3n8tor
25 april 2024 - 12:34

ik heb in de jaren van mijn bestaan heel wat synoniemen van het N woord voorbij zien komen, maar letterlijk nog nooit van deze Hard-R gehoord. Maar goed, zwaar racist natuurlijk.. youtu.be/lXgR33Gi9SE?si=1FFWNSY1bYHiojbc …u cant spell IGNorant without IGN

watashi wa maurice desu.
25 april 2024 - 12:16

ik heb nog nooit van die term Hard R gehoord.
Ik snap overigens wel als je daadwerkelijk daarmee te maken hebt in je leven en je een game speelt en dit vervolgens tegenkomt dat het niet leuk is.

Dus ik vind dit persoonlijk van een iets andere aard dan bijvoorbeeld het moeten censureren van een stereotype.
stereotype word overdreven moeilijk over gedaan tegenwoordig.

Maar als dit daadwerkelijk een term is die ook in het echt wordt gebruikt en mensen daar ook echt last van hebben is dit gewoon netjes opgelost.

ali3n8tor
25 april 2024 - 12:36

The term “Hard R” typically refers to a film rating in the United States. In the context of movie ratings by the Motion Picture Association (MPA), an “R” rating indicates that the content of the film may be inappropriate for children under 17 without parental guidance. Nou, ook maar cancellen dan.

Mister Frowdo
25 april 2024 - 16:42

Ik dacht eerder aan het Hard Rock café. I’m on a haaaaaaiweeeeeej toeeee hell!!!

Heer Mida
25 april 2024 - 12:06

De dag dat gevoelige yankees beseffen dat de wereld niet om hun draait zal tot een internationale feestdag worden verklaard.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 12:12
Antwoord aan  Heer Mida

Precies dat. Fake en preuts en denken dat de rest van de wereld ook zo soft moet zijn. Geen wonder dat ze daar elkaar hersens in slaan. Ze zijn goed in het mensen in hokjes stoppen.

Lavandou
25 april 2024 - 11:50

Snap dat een Zuid-Koreaans iemand misschien nooit van deze term gehoord kan hebben. Het is aangepast en klaar controverse, prima opgelost.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 11:42

Next up, Eve moet worden aangepast omdat een bepaalde groep zich beledigd voelt.

Lavandou
25 april 2024 - 11:58

Deze aanpassing vergelijken met de huidige “controverse” rond Eve slaat echt nergens op. Dus eigenlijk zeg jij dat het aanpassen van de ongelukkige hard R gelijk is aan een game character die niet bij iedereen in goede smaak valt?..Of wat bedoel jij nou te bereiken met jouw comment?…. erg triest als jij dit daadwerkelijk meent.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 12:05
Antwoord aan  Lavandou

Ja ik meen het idd. En weet je waarom? Omdat we vandaag de dag om ieder ongelukkig gevallen woord of iedere scheet een complete outrage hebben. Dit “woord” is iets binnen Amerika en niet eruit buiten ontstaan. Amerikanen hebben echt een complex probleem als het gaat controverse en dikken alles heel erg aan.

Dus wat is er volgens jou triest? Ik vind het namelijk net zo triest dat er een hele controverse op een character waar in andere games niemand om schreeuwt, net als de Tomb Raider games bv. Ik vermoed dat velen dan ook issues gaan hebben met GTA6. En voordat je begint te gillen, ik heb zelf een kleurtje maar men kan ook overdrijven vandaag de dag. Met dit soort dingen wakker je juist die constante discussies aan en is er spraken van polarisatie.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 12:54
Antwoord aan  Lavandou

@Lavandou, lol mijn hele comment gaat niet eens OM JOU.

“”Met dit soort dingen wakker je juist die constante discussies aan en is er spraken van polarisatie.””

Ook dit gaat niet om jou. Ik gebruik het woordje “JE” in het algemeenheid.

Dus dim jij je een beetje. Wat ik belachelijk vind is idd dat we games maar moeten beoordelen op een te grote kont of iets grotere borsten.

Lavandou
25 april 2024 - 13:10
Antwoord aan  Lavandou

@Eeeries Leuk dat jij het omdraait zodat het lijkt dat ik denk dat het om mij gaat maar nee.. ik vind het raar hoe jij een domme controverse over een character in een game vergelijkt met het weghalen van een daadwerkelijk woord dat mensen pijn kan doen. Tevens ben jij diegene die een beetje moet dimmen op deze site en niet ik, dus doe maar niet alsof jij heilig bent hier.

“Dat jij het triest vind dat ik het triest vind dat de gaming media de volle politieke spelletje er zo bij haalt voor dit spel, zegt dan meer over jou dan over mij.”

Dat ik het triest vind dat jij teveel bezig bent met een erg domme controverse is zo en ik vind jou daarom ook erg triest. Doen alsof het meer over mij zegt slaat echt nergens op, ik lees jouw comments en reageer er direct op.. doe hier totaal 0 moeite voor en het houdt mij totaal niet bezig. Door te doen alsof ik het erg persoonlijk opvat is een misstap in jouw gedachtengang en getuigt van een te hoge ego dat iets wegheeft van egoisme en grootheidswaanzin.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 13:26
Antwoord aan  Lavandou

Dat jij dat triest vindt is niet mijn probleem toch? Jij maakt je druk over mijn comment hier helemaal boven.

Je kan het triest vinden dat ik het triest vind, maar doet dat jou persoonlijk pijn ofzo? Je beticht mij dat ik mij druk maak over de controverse over de characters. Nou ik maak me niet druk, ik vind het meer een belachelijk gedoe vandaag de dag. Maar ondertussen maak JIJ je wel degelijk druk om wat een ander hier zegt.

Zie je het verschil? Ik zeg namelijk nergens dar jij gelijk of ongelijk hebt. Notabene zijn hier onder ook mensen die dat softe gedoe beu, maar daar hoor ik je niet over.

Lavandou
25 april 2024 - 12:19

Jij begint met een domme reactie over iets wat al maanden aan de gang is op een artikel over de hard R. En dan beticht jij mij van: “Met dit soort dingen wakker je juist die constante discussies aan en is er spraken van polarisatie.”. Wat een hoop bullshit, mijn god.

Voorafgaande in jouw reactie ga jij ook het nog goedpraten om dit te laten staan omdat de term vanuit Amerika komt? Wtf? Dus als het uit England, Spanje of Noorwegen kwam dan moest het wel aangepast worden?

Wat vind ik triest aan jouw comment??

1. Jij maakt jou al dagen druk in de reacties over deze game, waaronder over dit punt, doe niet alsof jij hier niet aan deze controverse meedoet. Boeit niet aan welke kant jij staat, je doet eraan mee.

2. De character controverse constant naar voren halen bij elk artikel over Stellar Blade is triest, vooral als je dit doet na een begrijpelijke aanpassing in de game.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 13:00
Antwoord aan  Lavandou

Vind je zelf niet dat je een beetje overdrijft om net te doen alsof iemand je persoonlijk aanvalt? Dat jij het triest vind dat ik het triest vind dat de gaming media de volle politieke spelletje er zo bij haalt voor dit spel, zegt dan meer over jou dan over mij.

Ik hoef niet aan een kant te staan. Dit is mijn mening namelijk daarover en als je dat niet bevalt dan zoek je het toch zelf uit? Jij maakt je namelijk druk om mijn comment en niet andersom?

watashi wa maurice desu.
25 april 2024 - 12:33

ik deel heel je mening over het moeilijk doen tegenwoordig.
Dat wil ik allereerst zeggen. Maar dit heeft niks te maken met beledigd zijn.

ja Eve kan best zijn dat daar een groep door beledigd is. Maar als je psychisch kijkt ook niet meer dan beledigd.

Maar met zulke uitspraken als Hard R die daadwerkelijk racistisch zijn en ook daadwerkelijk Worden uitgevoerd dat anderen dat op hen misbruiken snap ik wel dat daar een heel andere lading op zit dan gewoon beledigd.
Dan gaat de psychische aanslag dieper dan beledigd zijn met een uiterlijk.

wat betreft die dame in de game mensen die daar moeilijk over doen doen echt te moeilijk want normaal zou daar geen levens mee kapot gemaakt worden en is het puur omdat ze een kleding en stijl belachelijk vinden. Dat is de moderne overdreven manier van klagen.

Maar in dit geval kan ik me wel indenken dat er echt mensen zijn die hier daadwerkelijk last van hebben in hun dagelijkse leven en is het dus geen moderne aanstellerij zoals de meeste andere dingen wel zijn. Dan kan het het plezier wel echt wegnemen zonder dat het om een overdreven reactie gaat.

KloptNietWatJeZegt
25 april 2024 - 13:37

Ik sluit me hier volledig bij aan, goed gezegd.

“Dat is de moderne overdreven manier van klagen.”
Dat vind ik dus een hele mooie, want meneer Eeeries heeft er ook een behoorlijk handje van om dingen helemaal uit zijn verband te rukken en steen en been te klagen over hele kleine dingen.
Hij zegt nu eigenlijk dat mensen die zich storen aan die racistische grafitti zeuren om niks.
Maar o wee als een website een 7 geeft voor deze game dan wordt er werkelijk vanalles bijgehaald en klopt het van geen kant.
Persoonlijk lijkt mij racisme in vergelijking met een reviewcijfer iets van geheel andere orde.
Kortom de moderne manier van klagen is meneer Eeeries ook niet vreemd.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 13:50

Begrijpend lezen is voor jou wel lastig he meneertje @Kloptnietwatjezegt? De website die hier een 7 geeft, genaamd IGN geeft dit puur vanwege de hele controverse en die waren al bevooroordeeld rondom deze narrative. Ze geven het geen 7 omdat het slecht of goed is, nee ze halen het hele politieke spelletje erbij.

En dat laatste politieke spelletje wil je niet nog eens in de gameindustrie krijgen en organisaties als “Sweet baby Inc” moeten ook compleet verbannen worden binnen deze media.

Maar jij hebt onderhand een blinde vlek op mij en ook met al je andere accounts met je zielig leventje. dus echt uitmaken wat ik zeg doet er niet toe. Dat is toch wat je hier doet? Puur op mij reageren en uitlokken iedere keer?

KloptNietWatJeZegt
25 april 2024 - 14:23

“Begrijpend lezen is voor jou wel lastig he meneertje @Kloptnietwatjezegt? De website die hier een 7 geeft, genaamd IGN geeft dit puur vanwege de hele controverse en die waren al bevooroordeeld rondom deze narrative. Ze geven het geen 7 omdat het slecht of goed is, nee ze halen het hele politieke spelletje erbij.”

Jij wilt het hebben over begrijpend lezen? Ok grappig.
Ik lees de review op IGN en er wordt werkelijk waar met GEEN ENKEL woord gesproken over iets wat maar in de buurt komt van wat jij hier allemaal loopt te verkondigen.
Dat waar jij het over hebt is een losstaand artikel en heeft niets met deze review te maken, dus zeggen dat ze het daarom een 7 hebben gegeven is totale onzin.
Dus qua begrijpend lezen val je daar al behoorlijk door de mand.

En als je die review daadwerkelijk gelezen had dan had je wellicht de echte argumenten voor die 7 gelezen:
“but dull characters, a lackluster story, and several frustrating elements of its RPG mechanics prevent it from soaring along with the best of the genre.”
https://www.ign.com/articles/stellar-blade-review

En als ik dan dus die hele review lees en die vergelijk met die van GamerNL dan komen die argumenten om het een 7 te geven behoorlijk overeen.
Maar jij hebt er een totaal andere reden bij verzonnen maar te kunnen roepen dat die 7 onterecht is.

“Maar jij hebt onderhand een blinde vlek op mij en ook met al je andere accounts met je zielig leventje. dus echt uitmaken wat ik zeg doet er niet toe. Dat is toch wat je hier doet? Puur op mij reageren en uitlokken iedere keer?”
Als je goed opgelet had reageer ik niet alleen op jou.
Verder kies ik ervoor niet mee te gaan in het niveau wat je hier weer eens laat zien, laat ik alleen zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat je zo overgevoelig reageert op een 7 voor een game.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 14:29

Ja het is duidelijk dat je reageert wanneer het je uitkomt, dat heb ik onderhand wel door. Voor jou info, IGN is al MAANDEN, bezig met een haat campagne richting deze game. Op social zijn ze daar niet vies over geweest namelijk. Hun hele review straalt dat al uit. En de links van gister heb je vast genegeerd. Maakt niet uit, maar doe niet alsof het er niet is.

KloptNietWatJeZegt
25 april 2024 - 14:49

“Hun hele review straalt dat al uit. ”
Dat klopt dus niet, want er staat helemaal niets over in de review. Dus als het volgens jou iets anders uitstraalt dan speelt zich dat werkelijk alleen maar in je hoofd af.
Maar dan wel grappig dat je alle andere argumenten die wel daadwerkelijk genoemd worden in die review volledig negeert en je alleen focust op iets wat helemaal niet in de review staat. Dat komt op zijn minst enigszins bezopen over.
Misschien dat een cursus begrijpend lezen je zou kunnen helpen?

Je bedoelt die linkjes naar neogaf met meningen van random mensen op het internet wat gaat over een losstaand artikel, maar niet over de review van de game? Of bedoel je een ander? Over het originele artikel heb ik nog aangegeven dat ik het daar ook niet mee eens ben, maar daar ging de discussie niet over.

Lavandou
25 april 2024 - 13:34

@EEERIES “Hou je dan niet bezig met mij als je mijn mening niet kan handelen dus dan gewoon je bek houden.”

Jij vult dus nu in wat ik wel en niet kan handelen. Ik handle jouw mening prima, ik kan helaas niet hetzelfde over jou zeggen. Zo te zien val jij terug op “gewoon je bek houden”, hahahah ik laat jou wel met rust, wil jou niet laten huilen of laten koken van woede.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 13:38
Antwoord aan  Lavandou

Aah dus precies wat je bij mij doet. Voor mij invullen dat ik iets niet triest mag vinden. De gene die jankt en eigenlijk direct vel reageert ben jij? Of wil je zeggen dat je heel netjes en lief reageerde op mijn aller eerste comment.

Notabene zie je nergens dat ik het eens of oneens ben over je reactie hier. Nergens zeg ik dat er geen sprake is van rasicme, maar we kunnen onderhand wel erg overdrijven over alles en nogwat.

Dat jij zo’n softie bent zegt dan blijkbaar genoeg.

Lavandou
25 april 2024 - 13:42
Antwoord aan  Lavandou

@Eeeries Als jij een beetje gelezen hebt, dan had jij geweten wat het antwoord was op jouw comment. Zoals ik al aangaf: ik lees jouw comments en reageer er direct op.. doe hier totaal 0 moeite voor en het houdt mij totaal niet bezig.

Ik doe dit uit verveling, vind het prachtig hoe jij uit jouw plaat gaat nou goed. Ik respecteer jou mening prima, maar jou gedrag is diep triest.

En ja een enkele target is voldoende voor mij. Vermaak mij prima met jouw gespartel en getier in de reacties.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 13:52
Antwoord aan  Lavandou

@LAVANDOU gezien mijn eerste reactie veel oprakelt bij jou blijkbaar en daarna van alles op me afgooit met triest dit en dat?

Zullen we gewoon zeggen dat we beide een andere mening hebben? Maakt het allemaal een stuk makkelijk!

Is dat ook weer duidelijk.

Aah bij deze dan, idd je bent een zwakke zak nu blij? Maar je blijft wel doorgaan trouwens, hoe diep zit het je als je iemand anders zijn mening niet kan respecteren. Het feit dat 1 enkele regel van mijn eerste comment je laat ontploffen zegt genoeg. Ben je ook mans genoeg om anderen hier even aan te spreken, of is een enkele target genoeg?

””ik lees jouw comments en reageer er direct op.. doe hier totaal 0 moeite voor en het houdt mij totaal niet bezig.””

Wie probeer je nu voor de gek te houden?

””Ik doe dit uit verveling, vind het prachtig hoe jij uit jouw plaat gaat nou goed. Ik respecteer jou mening prima, maar jou gedrag is diep triest. ””

Waarom heb ik het gevoel dat je jezelf nu hieronderuit probeert te praten en doet alsof je neus bloed. Was mijn reactie meer in jouw straatje dan had je namelijk geen enkel probleem met mijn comment, dus je verlult je hier wel nu.

Lavandou
25 april 2024 - 14:19
Antwoord aan  Lavandou

@EEERIES Kijk en hier ging het dus meteen fout, jij leest niet wat er daadwerkelijk getypt is. Ik typte: “… erg triest als jij dit daadwerkelijk meent.”,

Ik zei hier toch niet dat jij triest bent of wel dan? Of voel jij je aangesproken tot het woord triest waardoor jij het direct te persoonlijk neemt?

(Kan GAMER overigens een keer wat doen aan het rommelige reageer/edit systeem, heb perongeluk dus nu net mijn vorige comment weggedit.)

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
25 april 2024 - 14:32
Antwoord aan  Lavandou

Moet ik je even helpen?

“”Deze aanpassing vergelijken met de huidige “controverse” rond Eve slaat echt nergens op. Dus eigenlijk zeg jij dat het aanpassen van de ongelukkige hard R gelijk is aan een game character die niet bij iedereen in goede smaak valt?..Of wat bedoel jij nou te bereiken met jouw comment?…. erg triest als jij dit daadwerkelijk meent.””

Door meteen iemand triest te noemen, maak je geen goede start voor een discussie. Dus gezien je snel naar persoonlijke aanvallen overging (wat al meteen in je eerste comment zo was), was je doel nooit om een discussie te starten.

Dus nogmaals, doe nu niet opeens super interessant, want je probeert nu overduidelijk slachtoffertje te spelen en er onderuit te kruipen.

JaccoPeek
25 april 2024 - 15:07
Antwoord aan  Lavandou

Het is wel weer klaar met de felle discussies

Mister Frowdo
25 april 2024 - 16:41
Antwoord aan  Lavandou

@JACCO

“Een discussie winnen van een slim persoon is moeilijk. Een discussie winnen van een domme persoon is onmogelijk.”