Filmstudio’s tonen al interesse in Intergalactic: The Heretic Prophet
PU.nl
Nieuws

Filmstudio’s tonen al interesse in Intergalactic: The Heretic Prophet

'Ze hebben alleen maar de trailer gezien; ze weten niet veel over de game'

Filmproductiebedrijven zouden al interesse tonen in een mogelijke verfilming van Naughty Dogs aankomende game Intergalactic: The Heretic Prophet.

Dat meldde bedenker en Naughty Dog-baas Neil Druckmann in een interview met Variety. "Studio's contacteren ons al. Ze hebben alleen maar de trailer gezien; ze weten niet veel over de game." Hij gaf niet aan om welke filmstudio's het gaat.

Ondanks dat er maar één trailer van Heretic is uitgekomen, is het niet heel gek dat filmbedrijven nu al interesse tonen: de HBO-serie gebaseerd op Naughty Dog-franchise The Last of Us is immers een groot succes.

Druckmann gaf echter aan dat het nog te vroeg is om serieus na te denken over een verfilming. Hij wil er eerst voor zorgen dat Intergalactic "een fantastische videogame" wordt. Daarbij staat hij alleen open voor "de juiste samenwerking". In dat geval zou een verfilming echter "geweldig" zijn.

"Er zijn een hoop ideeën over wat we kunnen doen met Intergalactic, en het is in principe makkelijk om dat uit te breiden vanwege de manier waarop het verhaal in elkaar steekt in dat universum. Dus er worden interessante gesprekken gehouden over potentiële gesprekken die in de toekomst kunnen verschijnen, maar onze prioriteit op dit moment is om van Intergalactic de volgende grote, fantastische Naughty Dog-game te maken."

In hetzelfde interview gaf Druckmann ook aan dat de grootte van het spel niet te vergelijken valt met eerdere games van de studio: "Ik heb dit al eerder gezegd, maar dit meen ik echt: het is de meest ambitieuze game die we ooit hebben gemaakt. Het is de meest uitgestrekte game die we ooit hebben gemaakt, misschien ook wel de duurste, wanneer we hem af krijgen."

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game draait om Jordan, een gevaarlijke premiejager die tijdens haar jacht op een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. Daarbij zal een fictieve religie een belangrijke rol spelen binnen de game – mogelijk een heet hangijzer waar online gemengde reacties op zullen komen. Wanneer de game uitkomt is nog niet bekend, maar volgens berichten wordt dat waarschijnlijk op zijn vroegst pas in 2027.

32 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Don Carpaccio
14 september 2025 - 22:53

Het is te vroeg om te oordelen.

Ron_k
14 september 2025 - 22:19

Deze game gaat ook keihard floppen door alle politieke onzin die erin word gepushed, dit is niks anders dan proberen extra reclame voor deze game te genereren met misleiding dat dit fantastisch word, heel social media staat al vol met negativiteit over deze game..

Larafin
14 september 2025 - 23:35
Antwoord aan  Ron_k

“Alle politieke onzin die erin word gepushed”
Vertel mij, wat wordt* er zowel gepusht*?

Op basis van de trailer is het enige wat er wordt gepusht de merken als Sony (logisch) en Porsche (minder logisch).

Mister Frowdo
15 september 2025 - 01:06
Antwoord aan  Ron_k

Allee, kom, Ron. Zonder filter. Noem het dan woke, he. Omdat de dame kaal is en mannelijke trekken heeft. Omdat de andere personages sterke vrouwen lijken. Verder heb je wellicht niets dat je kan afkeuren, want er is voor de rest nog niets te zien in de trailer. Het is een doorn in het oog van vele internethelden met conservatief (of bekrompen) gedachtegoed en dat is wat je leest op sociale media.

Jammer voor jou dat je dit gevoel ervaart, maar dat zal in elk geval nog niet betekenen dat deze game daarom zal floppen. Je mening mag je uitspreken, maar onderbouw ze dan wel deftig. Of durf te spreken wat je werkelijk stoort.

TheMorry
15 september 2025 - 04:12
Antwoord aan  Ron_k

@Ron_k we hebben enkel en alleen edn trailer gezien. Hoezo gaat het floppen dan? Er is vrijwel nog niks bekend. Alleen de setting en de hoofd personage hebben een glimp van opgevangen…

NextGenDonkey
15 september 2025 - 04:46
Antwoord aan  Ron_k

Lijkt me echt sterk dat een Naughty Dog game gaat floppen…

Larafin
14 september 2025 - 13:53

Mensen focussen zich begrijpelijk veel op The Last of Us, maar vergeten dan te benoemen dat Uncharted een bioscoophit was van 150 à 200 miljoen dollar winst. Hiervan heeft Sony ironisch genoeg vast een deel van de royalty’s moeten afstaan aan de andere tak van het bedrijf.
Filmstudio’s willen nu eenmaal de kosten drukken van een project en een deal maken met een auteur voor het een succes is, want dat is simpelweg goedkoper om te doen.
Ze willen hiermee voorkomen dat auteurs (te) hoog in een boom kunnen zitten, persoonlijk denk ik dat Brandon Sanderson hiervan het meest bekende voorbeeld is binnen de industrie. Ook JK Rowling heeft door het directe succes van Harry Potter veel macht kunnen houden over adaptaties van haar werk.

Edit: Even ter extra info, Brandon Sanderson is min of meer vanuit het niets één van de meest succesvolle auteurs geworden. Hierdoor heeft hij nooit adaptatierechten hoeven te verkopen voor weinig geld en invloed, dus zit hij uitermate hoog in de boom. Er zijn pogingen gewaagd om bijvoorbeeld Mistborn te produceren, maar Sanderson houdt zijn poot stijf over zijn eisen. Hij hoeft zich immers niet druk te maken om geld… heeft een geschat vermogen van tientallen miljoenen en een marktaandeel van miljoenen mensen.
Iemand als George RR Martin heeft zijn adaptatierechten destijds wel verkocht voor weinig invloed, want de boeken waren in 2007 redelijk niche.
In 2007 was ASOIAF reeks enkele miljoenen keren verkocht (3~4 miljoen), maar Stormlight Archive van Sanderson is al 10+ miljoen keer verkocht. Het is een vergelijkbaar aantal boeken.

Roden603
14 september 2025 - 15:20
Antwoord aan  Larafin

Met nog een belangrijk verschil: Brandon Sanderson maakt zijn series wél af! (maar ik hou hoop voor ASOIAF)

Frostinator
14 september 2025 - 16:07
Antwoord aan  Roden603

Sanderson is echt mijn favo schrijver, heb bijna alles van hem gelezen (en dat is tering veel). Maar hij kan idd ook zeer koppig zijn over het vertalen van zijn boeken naar het scherm. Maar ja, dat is ook zijn goed recht. Eichiro Oda kreeg ook zijn zin bij de live action van One Piece, heeft de serie alleen maar goed gedaan.

Larafin
14 september 2025 - 21:55
Antwoord aan  Roden603

@Frostinator: Rondom adaptaties van manga gelden er sowieso andere regels en wetten, omdat een deel van de rechten soms ligt bij uitgevers. Dat Oda veel input krijgt, heeft meer te maken met de makers van de serie zelf die simpelweg fan zijn van het werk.

Larafin
14 september 2025 - 21:59
Antwoord aan  Roden603

Het zijn twee totaal verschillende type schrijvers, waardoor GRRM simpelweg veel moeite heeft met het afmaken van de boeken.
Ik geef nu slechts GRRM als voorbeeld van een inmiddels grote IP die voor relatief weinig invloed is verkocht.

Frostinator
15 september 2025 - 09:18
Antwoord aan  Roden603

GRRM die moeite heeft met afmaken van boeken is een understatement, ik geloof er niet meer in dat het volgende deel van Ice and Fire er ooit nog komt :’)

Larafin
15 september 2025 - 20:21
Antwoord aan  Roden603

Nou ja, het is een voordeel dat Eiichiro Oda zo jong startte met One Piece, maar hij geeft ook al 28 jaar aan dat One Piece over vijf jaar is afgelopen.
Al zou je verwachten dat nu One Piece ~35% in de Final Saga zit… dat het voor 2030 afgelopen is… toch?

Liefst hoop ik dat beide de reeks af kunnen maken trouwens, maar verwacht dat het slechts eentje gaat lukken…

Frostinator
14 september 2025 - 11:51

Leest als: filmstudio’s zijn wanhopig op zoek naar franchises om uit te melken en gaming is toevallig een hot topic.

Benjaminben87
14 september 2025 - 10:30

Noem me kortzichtig, maar ik ben altijd vrij gevoelig voor de feel en looks van een hoofdpersonage. Als deze niet met mij matchen, dan kan dit een dealbreaker zijn. Want ik moet wel willen spelen als die persoon, ik moet mij in kunnen leven.

En hoewel het universum en retro-stijltje uit de reveal-trailer mij best aanspreekt, staan daarentegen het design en de totale houding van het hoofdpersonage heel ver van mij af.

We gaan het meemaken.

Scythe
14 september 2025 - 14:06
Antwoord aan  Benjaminben87

Blij dat ik dat niet heb, want dan zou ik zoveel toppers gemist hebben. Geen mario games, geen Metroid, geen Ori, geen Tomb Raiders, geen Resident Evils, geen Worms, geen Star Fox, geen Ratchett n Clank, geen Crash Bandicoot, geen Dooms, geen Wolfensteins, geen enkele rpg… ehm eigenlijk elke game die ik ooit speel kan ik me identificeren met de main character..

Benjaminben87
14 september 2025 - 14:41
Antwoord aan  Scythe

Ik heb dit metname bij games met focus op verhalende gameplay. Games die vaak een serieuze setting neerzetten. Bij Mario-games oid merk ik dat de gameplay mijn focus heeft.

Heel stom, maar dat is hoe het werkt 😉 En bij deze eerste trailer kreeg ik gelijk weer het hele politieke diversiteits gevoel waar ik helemaal geen zin meer in heb. Maak gewoon toffe games die leuk zijn om te spelen, maar gebruik ze niet om een bepaalde agenda te verspreiden.

Scythe
14 september 2025 - 16:48
Antwoord aan  Scythe

Ja het grappige is dat ik dat totaal niet heb. Ik zie een toffe scifi setting. En dan lees ik in de comments altijd weer woke geroep dat ik niet eens doorhad. Verbaasd me elke keer weer.

prettigekerst
14 september 2025 - 17:05
Antwoord aan  Scythe

Is natuurlijk dikke onzin. Er zijn bijvoorbeeld ook talloze films op te noemen met vrouwen met kort haar. De reden is altijd dat het personage gewoon badass is, en nooit “politieke diversiteit”. Dat is hier ook zo.

Benjaminben87
14 september 2025 - 18:16
Antwoord aan  Scythe

Ja, en in de tijd van Ripley had mij dit ook totaal niet gestoord. Maar vandaag de dag lijkt iedere game een sterk ‘vrouwelijk’ personage te moeten hebben. Niet omdat dit het verhaal ten goede komt, maar om een boodschap over te brengen.

Ik ben gek op Jade van BG&E, Lara Croft, Samus, Celeste, de zus uit Plague, Alice uit American Mcgee. Want dat waren gewoon toffe hoofdpersonages, dat ze vrouw zijn is bijzaak.

Heretic heeft naar mijn idee gekozen voor een boss-girl character die haar hoofd kaal scheert en als man door het leven lijkt te gaan. Niks mis mee, maar dit is de laatste tijd zo gigantisch vaak aan de orde, ben er klaar mee.

Geen haat richting vrouwelijke personages, wel richtinf geforceerde troep.

prettigekerst
14 september 2025 - 22:51
Antwoord aan  Scythe

Hoe kom je ineens bij “als man door het leven gaan”? Dat verzin je nu gewoon. Je kiest er gewoon bewust voor om op een manier te bekijken zodat je boos kunt zijn. Ik snap dat echt niet. Ik zou zeggen; probeer dat eens los te laten en het gewoon vanuit een badass vrouwelijk character te bekijken. Dat is toch veel leuker?

Ericattack
14 september 2025 - 10:26

Je geeft aan dat HBO’s the last of us een groot succes is, maar in seizoen 2 (welke door het succes van s1 heel goed begon qua kijkers aantallen) kelderde het aantal kijkers naarmate de serie duurde.
De serie WAS een groot succes, maar is dat nu nog allerminst. Net zoals the Witcher een top serie WAS, maar niet meer is.

Ik vraag me af of ze seizoen 3 nog wel gemaakt zouden hebben als die contracten niet al waren getekend direct voor 2 seizoenen na s1.

Ze staan voor een enorme uitdaging en natuurlijk volgen ze de richtlijnen van de games en dat maakt het voor de serie natuurlijk niet makkelijk. Bovendien wordt Abby gespeeld door het liefste, kleine meisje van de klas die dadelijk geloofwaardig gasten van 100kg moet uitschakelen, dus dat wordt allemaal niet makkelijk.

Frostinator
14 september 2025 - 11:32
Antwoord aan  Ericattack

Dat dus. Was zelf ook groot fan van the witcher, maar ik hou geen enkele hoop voor seizoen 4. Daarvoor was seizoen 3 al te warrig en Liam Hemsworth vind ik maar een drol van een acteur.

The_Stifmeister
14 september 2025 - 16:56
Antwoord aan  Frostinator

HO JONGENS! Stop de persen! De broer en vrouw van Ericattack vonden seizoen 2 niks en zoals je weet is hun mening doorslaggevend en hebben de gemiddeld 37 MILJOEN mensen die naar een aflevering hebben zitten kijken dit met grote tegenzin gedaan.

Hou toch op man. Leer eens Engels of lees die paragraaf nog een keer door. Gemiddeld 36 miljoen mensen die naar een aflevering keken in seizoen 2 vergeleken met gemiddeld 32 miljoen mensen per aflevering in seizoen 1. Nee echt, seizoen 2 is een flop!!!!

Biertje-erbij
14 september 2025 - 18:02
Antwoord aan  Frostinator

Heb je Stifmeister weer hoor. Ga je tegen iedereen in die het waagt iets slechts over TLOU serie te posten?

De serie kreeg bij seizoen 2 zware kritieken en die waren nog terecht ook. Flink wat kijkers haakten af. En ik vermoed dat ze een derde seizoen nog minder gaan bekijken.

The_Stifmeister
14 september 2025 - 18:46
Antwoord aan  Frostinator

Voor de duidelijkheid; ik vond seizoen 2 ook een stuk minder dan seizoen 1.

Maar beweren dat seizoen 2 een flop was is gewoon niet waar. Het was en is een daverend succes. Als mensen iets anders beweren terwijl de cijfers duidelijk aantonen dat het niet zo is, dáár word ik schijtziek van.

Ericattack
15 september 2025 - 09:15
Antwoord aan  Frostinator

Ik denk dat je beter even leest wat de kijkers aantallen per aflevering deden op s2, voordat je jezelf nog verder profileert als TLOU serie bodyguard, stifmeister.

Je gooit er cijfers in zoals als een verkoper. Het gemiddelde op lange termijn zegt toch niets over de terugval? Je kunt beter zeggen dat de laatste aflevering van s2 ongeveer 30% minder kijkers had dan de eerste aflevering van s2. Niet vervolgde series zoals Star wars the acolyte kampte met een vergelijkbaar scenario van ongeveer 30% daling. Er werd gekozen te stoppen. Men gaat er dan vanuit dat een volgend seizoen bij de start heel veel afhakers heeft.

Ik zie dat het je persoonlijk raakt, maar ik kan er ook niks aan doen jongen. Ik had het graag anders gezien, want s1 vond ik geweldig. S2 is gewoon veel minder/slecht.

The_Stifmeister
14 september 2025 - 12:25
Antwoord aan  Ericattack

De kijkcijfers zijn helemaal niet gekelderd. Die waren inderdaad iets lager dan het begin maar nog steeds hoger dan die van seizoen 1.

“ While Season 2 saw viewership declines, it still reportedly outperformed Season 1 on a global scale after 90 days of viewing, averaging approximately 37 million viewers per episode compared to Season 1’s 32 million.”

Zoals ik ook in het andere topic al zei; het is een kleine vocale minderheid die maar niet kan hebben dat hun geliefde game niet 1-op-1 wordt overgenomen voor de televisie serie en om het hardst gillen dat seizoen een flop is. De normale kijker geniet nog steeds met volle teugen van de serie.

Ericattack
14 september 2025 - 13:16
Antwoord aan  The_Stifmeister

Nee, jij haalt het begin van s2 aan en zoals ik ook al zei was dat een succes. Iedereen zat klaar voor s2…. Op het einde was de helft over en de cijfers op IMDb gingen echt niet goed. Veel mensen kijken een seizoen toch af, zoals ik, maar beginnen dan niet meer aan s3 (nogmaals zoals ik). Een dergelijke daling wordt echt gezien als desastreus.

Mensen komen altijd weer aanzetten met dat het een kleine groep is die schreeuwt, maar dat is onzin. Mijn vrouw stopte mee te kijken na aflevering 3 van s2 waar ze s1 geweldig vond, zonder de game te kennen. Mijn broer moet ook nog steeds enkele afleveringen “doorheen” worstelen” van s2 zegt hij letterlijk. Denk dat hij ook beter kan zeggen ik stop. Ook hij vond s2 echt ruk. Dit komt overeen met wat ik globaal lees.

Het niveau is gewoon gekelderd. En dat is een zeer breed gedragen mening.

Mister Frowdo
14 september 2025 - 15:37
Antwoord aan  The_Stifmeister

Ik heb me eigenlijk zelfs door het eerste seizoen moeten worstelen. Aangezien ik het meesterwerk van de game gewend was, zat er weinig spanning in, want je wist de afloop van het verhaal al.

Ook vind ik dat wanneer een film of serie de gebeurtenissen van een game letterlijk kopieert, goedkoop. Fallout deed het zoveel beter omdat ze de vertrouwde gamewereld in de spotlight brachten onder een origineel en niet verteld verhaal. Ook een goede casting.

Ik mis originaliteit in deze moderne filmwereld. Quinten Tarantino heeft het onlangs gezegd, en ik kan hem geen ongelijk geven: “We zitten in de slechtste filmperiode sinds de jaren ’50”. De grote bedenkers zijn te oud om nog af te komen met hun meesterwerken van weleer en de nieuwe generatie filmmakers kunnen niet meer afkomen met iets origineels.

Misschien is het zoals met muziek. Autotune is tegenwoordig hip, maar ik vind er geen reet aan en het is geen muziek meer. Geef mij maar de classics, dat was tenminste nog iets dat werd gemaakt omwille van de liefde voor muziek en het talent van de artiesten. Tegenwoordig staan “artiesten” op een podium om live ondergekotst te worden (ik kijk naar jou, Lady Gaga) en het publiek vind het geweldig. Het is uiteraard ook niet moeilijk om te spouwen wanneer je moderne muzikanten hun muziek hoort. Er zouden instructieformulieren onder de bevolking moeten uitgedeeld worden om de oren en de goede smaak te beschermen van de potentiële luisteraar die hun “werk” per toeval op de radio hoort, zoals onder een tafel schuilen en je oren over je hoofd houden voor een volle 3 minuten tot het gevaar gepasseerd is.

Zelfde met films. Gisteren op Disney+ nog eens geprobeerd om Marvel’s Thunderbolts een kans te geven. Ik viel halverwege bijna in slaap. Afgezet. De charme van deze films is compleet weg. En dan hoor je een podcast hier even interessant willen doen met the Dark Knight overrated te willen noemen als superheldenfilm. Als je de bagger slikt die Hollywood momenteel produceert zoals de seizoenen van The Last of Us, Rings of Power en Marvel’s huidige filmen na Endgame, dan schrik er niet van dat sommigen een meesterwerk amper herkennen. Van mij mag je die dingen allemaal zien, maar je kan het geen echte films meer noemen. Het zijn goedkope verhalen, uitgemolken omdat een franchise ooit succesvol was en het de makkelijkste manier is om geld te verdienen. Een bekende naam of een merk verkoopt altijd.

Larafin
14 september 2025 - 23:56
Antwoord aan  The_Stifmeister

@Mister Frowdo
“De grote bedenkers zijn te oud om nog af te komen met hun meesterwerken van weleer en de nieuwe generatie filmmakers kunnen niet meer afkomen met iets origineels.”

Niet helemaal dat. Het probleem zit ‘em meer in het overlijden van de mid-budget films.
Er is zat opkomend talent en kan ze al opnoemen… Robert Eggers, Zach Cregger, Chloé Zhao, Damien Chazelle, Ryan Coogler, The Daniels… ik kan gerust doorgaan.
Allemaal inmiddels rond de leeftijd van 40, maar ze krijgen weinig mogelijkheden om mid-budget films te produceren van 50~100 miljoen. Hollywood ziet dit inmiddels als een te groot risico.

Maar je gaat mij nu niet vertellen dat je “The Lighthouse”, “Everything Everywhere All at Once”, of “Barbarian” kijkt en zegt dat het niet origineel is. Dat zou namelijk echt onnozel zijn, vind ik.
Alleen heb je dan regisseurs als Eggers en Chazelle die originele, mid-budget films regisseren… en vervolgens stellen ze financieel teleur.
The Northman en Babylon zijn beide originele films van ~70 miljoen in productiekosten, maar waren beide onsuccesvol.
Het feit dat Coogler een financieel succes bereikte met Sinners is eerder uitzondering dan regel tegenwoordig, en deste meer respect voor hem en zijn team.

En leuk dat je vervolgens klaagt over grote uitgaven als The Last of Us, Rings of Power en Marvel… maar dan ben jij net zo onderdeel van ‘het probleem’ te noemen.

Mister Frowdo
15 september 2025 - 01:21
Antwoord aan  The_Stifmeister

Waarom ben ik onderdeel van het probleem als ik aangeef dat het niveau van deze producties qua inhoud niet hetzelfde vind als de klassieke films en verhalen van vroeger? Wat is daar mis mee?

Ik mis het doel van je reactie en volgens mij begrijpen we elkaar niet.