Horizon-actrice bezorgd over toekomst van game-acteerwerk door AI-versie Aloy
PU.nl
Nieuws

Horizon-actrice bezorgd over toekomst van game-acteerwerk door AI-versie Aloy

'We zoeken bescherming'

Ashly Burch, de actrice die Aloy speelt in de Horizon-games, heeft gereageerd op een recent gelekte video van PlayStation waarin te zien is dat het bedrijf experimenteert met een versie van dat personage dat via AI op vragen van spelers reageert.

Onlangs lekte een inmiddels verwijderde video uit waarin te zien was hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen. Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. Het ging om een prototype die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

Aloy-actice Ashly Burch heeft nu op haar Tiktok gereageerd op bovenstaande beschreven video en aangegeven dat ze zich zorgen maakt over de toekomst van acteren in games als een kunstvorm. "Ik zag de video eerder deze week. Guerrilla Games heeft contact met mij opgenomen om te vertellen dat de video niet iets toont dat actief in ontwikkeling is. Ze hebben niet mijn optredens voor de demo gebruikt, noch mijn gezichts- of stemdata. Guerrilla is de eigenaar van Aloy als personage."

Burch vervolgde: "Ik ben bezorgd, niet voor Guerrilla of Horizon of mijn optredens of carrière specifiek, maar om deze kunstvorm, om het acteren in games. We zijn op dit moment aan het staken. SAG-AFTRA staakt binnen de game-industrie vanwege AI, omdat deze technologie bestaat en omdat we weten dat gamebedrijven het willen gebruiken. We zoeken bescherming."

Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van 2023, een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In het bijzonder zijn de vakbond en gamebedrijven zoals EA, Take-Two en Activision het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van dialogen en animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt. Onlangs bleek nog dat de vakbond er met gamebedrijven nog altijd niet uitkomt.

Burch: "Ik ben niet bezorgd omdat de technologie bestaat, en niet eens omdat gamebedrijven het willen gebruiken - want natuurlijk willen ze inspringen op technologische vooruitgang. Ik ben bang dat wanneer er een dergelijke video uitkomt en het wel iemands optreden gebruikt, wel iemands stem of gezicht of bewegingen heeft, en dat de persoon dat gevecht zou verliezen, dat deze persoon geen bescherming heeft, geen manier om terug te vechten."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!