PlayStation wil zich meer richten op uitbrengen van pc-versies van games
PU.nl
Nieuws

PlayStation wil zich meer richten op uitbrengen van pc-versies van games

'Daardoor kan een game groeien'

Sony PlayStation wil om de winst te verhogen meer inzetten op de pc-versies van zijn spellen.

Dat heeft PlayStation-voorzitter en Sony-directeur Hiroki Totoki laten weten aan investeerders na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd waarom de omzet is gestegen, maar de winst niet, en of er plannen zijn om dat te verbeteren.

Totoki antwoordde dat het samenhangt met hardware en software. Het zou heel moeilijk zijn om de kosten voor hardwareproductie omlaag te krijgen in vergelijking met vorige generaties, onder andere vanwege de gestegen prijzen van componenten in de console.

Vervolgens praatte Totoki over first-party-games van Sony zelf. "In het verleden wilden we consoles populair maken en dat was het hoofddoel van first-party-games. Hoewel dit nog klopt, is het ook een kwestie van synergie. Als je sterke first-party-content hebt - niet alleen op console, maar ook op andere platforms, zoals computers - kan een first-party-game groeien door multiplatform te zijn. Dit kan weer bijdragen aan een hogere operationele winst, dus daar wil ik proactief aan werken."

Sony brengt sinds enkele jaren diverse first-party-games naar pc, zoals games in de Horizon-, God of War- en The Last of Us-reeks. Vaak gaat het echter om spellen die al enkele jaren verkrijgbaar zijn op PlayStation-consoles. Onlangs verscheen echter Helldivers 2, een multiplayer-co-op-game die tegelijkertijd op PlayStation 5 en pc uitkwam. Hoewel niet bevestigd, zou Totoki's strategie wel eens kunnen betekenen dat sommige PlayStation-games sneller op pc beschikbaar komen.

De focus op games op meer systemen aanbieden is niet uniek voor Sony: Microsoft geeft zijn Xbox-games al geruime tijd tegelijk op Xbox-consoles en pc uit. Daarbij gaan er geruchten dat er diverse console-exclusives naar concurrerende platforms komen. Het bedrijf onthult vanavond om 21:00 uur meer details over deze multiplatformstrategie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!