Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar
Gamer.nl
Nieuws

Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar

De recente grote Sony-exclusives beginnen mij steeds minder te boeien. Deze mening wordt niet altijd gewaardeerd, maar ik ben gewoon niet zo van die grote AAA-producties in open werelden - vaak het type game waarvan ik er in november weer vijfendertig door elkaar speel.

En ik ben niet de enige, want de discussie over Sony’s focus is in volle gang. De onvolprezen Amerikaanse journalist Jason Schreier schreef dat er intern gekibbeld wordt over de strategie van het bedrijf. Sony legt de nadruk op grote blockbustertitels, waardoor ambitieuze projecten weinig kans zouden maken. Dat stoot met name de ontwikkelaarskant van Sony tegen het zere been.

Een klein team dat een remake van The Last of Us op zich nam, werd langzaam de deur gewezen, om maanden later te horen door Naughty Dog te worden opgeslokt. Want ja, dat is toch net iets veiliger. Een pitch van Sony Bend voor een vervolg op Days Gone ging ook de prullenbak in. Het eerste deel duurde lang om gemaakt te worden en draaide blijkbaar te weinig omzet. Waarom de moeite nog doen?

Schreier schrijft dat sommige ontwikkelaars intern de nodige vraagtekens bij die houding plaatsen. In het investeringsspectrum is volgens hen juist speling nodig: ambitieuze, kleine projecten hebben de potentie om ‘groots’ te worden, en dat met relatief weinig investering. Maar dan moet je de gok wel nemen. Als Sony dat niet aandurft, blijf het bedrijf dan wel relevant?

©GMRimport

Timing

Een voorspelbare uitgever is zelden een spraakmakende uitgever. Het kan in dat opzicht snel gaan. Ook Assassin’s Creed was ooit een innovatieve game. Oké, zo creatief verdwaald als Ubisoft is Sony niet, maar alles heeft een houdbaarheidsdatum. Hoe vaak kan een klauterende Nathan Drake nog van een brokkelend richeltje vallen voordat het collectieve enthousiasme voor een Uncharted-avontuur mee de afgrond inglijdt?

Het antwoord op die vraag: oneindig vaak, zolang er óók genoeg games als Returnal op de PlayStation 5 uitkomen.

©GMRimport

Returnal is een game die je tegenwoordig nog zelden in het portfolio van grote uitgevers ziet. Moeilijk, oneerlijk, straffend: Returnal is niet voor iedereen. Maar net als Demon’s Souls is Returnal wél het type game waarmee Sony een bepaald type gamer voor zich wint. Returnal is een (zo goed als) AAA-titel die groot in de markt gezet wordt, maar tegelijkertijd laat zien dat het bedrijf durft te investeren in een game die een deel van de achterban uitsluit.

Toegankelijke games hebben de toekomst, maar Returnal is het type game dat ik persoonlijk mis. Ook omdat ik niets heb met soulslikes (ja, we bestaan). Moeilijke AAA-games zijn riskante projecten. Er zijn niet veel echt grote uitgevers meer die zijn publiek nog zo durft te vernauwen. Behalve Sony blijkbaar. Dat betekent niet dat alle (interne) kritiek weg te wuiven is, maar Returnal had voor Sony op geen beter moment kunnen verschijnen.

Nog meer timing

En dan is er nog de ontwikkelaar zelf. Housemarque is een publieksfavoriet, maar dat publiek is blijkbaar kleiner dan we denken. Na de vorige game van de studio, Nex Machina, gaf Housemarque aan te moeten stoppen met zijn kleine karakteristieke bullethell-achtige shooters. De afzet was te klein en arcadegames hebben geen toekomst. Het was tijd voor iets anders. En dus maakte Housemarque een… karakteristieke bullethell-achtige shooter, enkel duurder. Je verzint het niet.

Returnal hoefde helemaal niet gemaakt te worden. Denk er eens over na: welke grote uitgever zie jij tegenwoordig nog een console-exclusieve AAA-game als Returnal maken? En dat in een periode waarin gedurfde pitches bij Sony geen bestaansrecht zouden hebben. De timing van het verschijnen van Returnal is onvolprezen. En ook gamers baten bij Sony’s lef, want Returnal is een hele goede game.

©GMRimport

Maar als je het mij vraagt, is Returnal vooral belangrijk omdat deze game een signaal afgeeft. Veel AAA-games zijn verworden tot games met open werelden gevuld met herkenbare personages en emoties. Returnal bewijst dat er commerciële ruimte is voor een veel minder toegankelijk type AAA-game. Ook als dat geen Dark Souls-kloon is. Want ja, natúúrlijk wordt Returnal een verkoopsucces. In dit door uitstel getergde gameklimaat komt Returnal ook in dat opzicht precies op het juiste moment.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2
Gamer.nl
Nieuws

Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2

Inclusief nieuwe vijanden en de mogelijkheid om wapens te upgraden

Galactic Emergency is van start gegaan in Helldivers 2 - oftewel een nieuwe plotwending dat ook weer nieuwe gameplayopties met zich meebrengt.

Onlangs bleek al dat Meridia, een zwart gat dat hele planeten opslokte, al een bedreiging kon vormen. Inmiddels is een Illuminate-vloot uit het zwarte gat gekomen en wordt Super Earth zelf aangevallen.

Dat houdt in de praktijk in dat er nieuwe uitdagingen in Helldivers 2 te vinden zijn, waaronder nieuwe vijanden. Zo zijn er de Stingray die vanuit de lucht aanvallen en de Crescent Overseer die vanuit beschutting Helldivers het leven zuur maakt. Dan is er nog de Fleshmob, een soort monster dat bestaat uit meerdere Voteless-lichaamsdelen die aan elkaar zijn genaaid.

Super Earth heeft om de chaos een halt toe te roepen het Helldiver Weapon Customization Programme onthuld. Spelers kunnen nu wapens in levels omhoog laten gaan door ze te gebruiken en zo nieuwe attachments, verbeteringen in statistieken en cosmetische extra's ontgrendelen - vergelijkbaar met games als Call of Duty.

In de Superstore tot slot zullen spelers nu alle items die ze willen kunnen kopen en worden ze dus niet geroteerd. Meer info over de Helldivers 2-update valt op PlayStation Blog te lezen. Uitgebreidere patch notes zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground
Gamer.nl
Nieuws

Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground

De winnaars gaan naar Amerika

Zaterdag 24 mei om 17:00 uur begint de finale van het Nationale Red Bull Home Ground-toernooi.

Tijdens de finale nemen de vier beste teams aan Valorant-spelers in Nederland het tegen elkaar op. Het winnende team mag namelijk helemaal naar de Verenigde Staten om in de Red Bull Home Ground World Final te spelen! No pressure dus, mensen.

De finale vindt dus plaats op 24 mei in het Rabo Esports Stadium te Purmerend, en die kun je gratis bijwonen. Tickets voor de dag claim je hier. Martin en Cody zijn die dag op locatie en leveren commentaar op de wedstrijd, samen met Pieter Boermans, Veronique Zonneveld en Celine Langeraert. Dat zie je dus op ons Twitch-kanaal, terwijl Morrog live verslag doet vanuit de zaal op zijn eigen kanaal, waar ook prijzen te winnen zijn tijdens een quiz! Een en al gekkigheid dus, daar wil je bij zijn en dat kun dus ook.

Het Valorant-toernooi wordt gespeeld met de ‘Home Ground’-regelset. Dit houdt in dat ieder team een favoriete map kiest om op te spelen - de home ground dus - en die moet verdedigen. Wie de thuisbasis succesvol veilig houdt krijgt een punt, maar als het gebied wordt ingenomen door de tegenstanders moet je naar hun territorium. Zo worden punten behaald gedurende het toernooi en komt er één onbetwiste winnaar uit!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!