Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar
PU.nl
Nieuws

Returnal is de belangrijkste PlayStation 5-game van het jaar

De recente grote Sony-exclusives beginnen mij steeds minder te boeien. Deze mening wordt niet altijd gewaardeerd, maar ik ben gewoon niet zo van die grote AAA-producties in open werelden – vaak het type game waarvan ik er in november weer vijfendertig door elkaar speel.

En ik ben niet de enige, want de discussie over Sony’s focus is in volle gang. De onvolprezen Amerikaanse journalist Jason Schreier schreef dat er intern gekibbeld wordt over de strategie van het bedrijf. Sony legt de nadruk op grote blockbustertitels, waardoor ambitieuze projecten weinig kans zouden maken. Dat stoot met name de ontwikkelaarskant van Sony tegen het zere been.

Een klein team dat een remake van The Last of Us op zich nam, werd langzaam de deur gewezen, om maanden later te horen door Naughty Dog te worden opgeslokt. Want ja, dat is toch net iets veiliger. Een pitch van Sony Bend voor een vervolg op Days Gone ging ook de prullenbak in. Het eerste deel duurde lang om gemaakt te worden en draaide blijkbaar te weinig omzet. Waarom de moeite nog doen?

Schreier schrijft dat sommige ontwikkelaars intern de nodige vraagtekens bij die houding plaatsen. In het investeringsspectrum is volgens hen juist speling nodig: ambitieuze, kleine projecten hebben de potentie om ‘groots’ te worden, en dat met relatief weinig investering. Maar dan moet je de gok wel nemen. Als Sony dat niet aandurft, blijf het bedrijf dan wel relevant?

Timing

Een voorspelbare uitgever is zelden een spraakmakende uitgever. Het kan in dat opzicht snel gaan. Ook Assassin’s Creed was ooit een innovatieve game. Oké, zo creatief verdwaald als Ubisoft is Sony niet, maar alles heeft een houdbaarheidsdatum. Hoe vaak kan een klauterende Nathan Drake nog van een brokkelend richeltje vallen voordat het collectieve enthousiasme voor een Uncharted-avontuur mee de afgrond inglijdt?

Het antwoord op die vraag: oneindig vaak, zolang er óók genoeg games als Returnal op de PlayStation 5 uitkomen.

Returnal is een game die je tegenwoordig nog zelden in het portfolio van grote uitgevers ziet. Moeilijk, oneerlijk, straffend: Returnal is niet voor iedereen. Maar net als Demon’s Souls is Returnal wél het type game waarmee Sony een bepaald type gamer voor zich wint. Returnal is een (zo goed als) AAA-titel die groot in de markt gezet wordt, maar tegelijkertijd laat zien dat het bedrijf durft te investeren in een game die een deel van de achterban uitsluit.

Toegankelijke games hebben de toekomst, maar Returnal is het type game dat ik persoonlijk mis. Ook omdat ik niets heb met soulslikes (ja, we bestaan). Moeilijke AAA-games zijn riskante projecten. Er zijn niet veel echt grote uitgevers meer die zijn publiek nog zo durft te vernauwen. Behalve Sony blijkbaar. Dat betekent niet dat alle (interne) kritiek weg te wuiven is, maar Returnal had voor Sony op geen beter moment kunnen verschijnen.

Nog meer timing

En dan is er nog de ontwikkelaar zelf. Housemarque is een publieksfavoriet, maar dat publiek is blijkbaar kleiner dan we denken. Na de vorige game van de studio, Nex Machina, gaf Housemarque aan te moeten stoppen met zijn kleine karakteristieke bullethell-achtige shooters. De afzet was te klein en arcadegames hebben geen toekomst. Het was tijd voor iets anders. En dus maakte Housemarque een… karakteristieke bullethell-achtige shooter, enkel duurder. Je verzint het niet.

Returnal hoefde helemaal niet gemaakt te worden. Denk er eens over na: welke grote uitgever zie jij tegenwoordig nog een console-exclusieve AAA-game als Returnal maken? En dat in een periode waarin gedurfde pitches bij Sony geen bestaansrecht zouden hebben. De timing van het verschijnen van Returnal is onvolprezen. En ook gamers baten bij Sony’s lef, want Returnal is een hele goede game.

Maar als je het mij vraagt, is Returnal vooral belangrijk omdat deze game een signaal afgeeft. Veel AAA-games zijn verworden tot games met open werelden gevuld met herkenbare personages en emoties. Returnal bewijst dat er commerciële ruimte is voor een veel minder toegankelijk type AAA-game. Ook als dat geen Dark Souls-kloon is. Want ja, natúúrlijk wordt Returnal een verkoopsucces. In dit door uitstel getergde gameklimaat komt Returnal ook in dat opzicht precies op het juiste moment.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

24 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Akira-1
03 mei 2021 - 10:08

Wat een reacties hieronder weer zeg! Wat is een groot deel van de community hier toch weer zuur. Het valt me de laatste tijd echt op dat de insteek bij reacties vooral is om negatief te zijn.

En dan het eeuwige verdedigen van “jouw platform” en het aanvallen van “de vijand”, als een stelletje kleuters. Erg jammer!

Ontopic:
Returnal is helaas geen spel voor mij. En dat vind ik wel jammer, want ik vond de beelden er echt gaaf uitzien.
Vind het wel goed dat Sony een beetje af is gestapt van het standaard “plaatje”. Toegangkelijkheid is goed, maar er zijn genoeg gamers die hier wel echt op zitten te wachten. Als het nou ook een beetje verkoopt, worden er misschien meer van dit soort titels gemaakt.

Aquemini
02 mei 2021 - 19:07

Wat een slecht 2021 heeft de PS5 dan zeg! Waardeloos

BertThaBest
02 mei 2021 - 19:02

Ik hoop het voor ze dat het een verkoopsucces wordt, ik ben benieuwd of het dat ook wordt. Ik heb geen PS5, maar stel dat was wel zo, dan zou ik er denk ik geen 70 euro voor willen neerleggen. Eerder de helft, maar goed, wellicht dat de meerderheid er wel de volle mep voor over heeft.

Omnikon
01 mei 2021 - 20:00

@RJNSN Demon’s Souls? Astro bot? Returnal? En over een paar weken Ratchet and Clank? En dan heb ik het niet over de ps4 exclusives met ps5 versies maar niet beschikbaar voor Xbox.

Dat Roy blij is met z’n ps5 is idd inmiddels wel bekend maar ik vind z’n Xbox argumenten wel hout snijden…en jij zet er helaas op wat frustratie na ook helemaal niks tegenover…

Ik hoop dat Microsoft later dit jaar met Halo en hopelijk Starfield wat tegengas gaat geven. Gamepass is fantastisch maar als de games minder zijn dan playstation zit het enige voordeel in de kosten. En dat weegt voor mij minder zwaar dan kwaliteit aangezien ik zelf eerder verlegen zit om tijd.

Roy36NL
01 mei 2021 - 21:20
Antwoord aan  Omnikon

@Omnikon ik heb zijn comment niet gelezen die is verwijderd, maar als ik de rest zo lees za het niet veel soeps zijn. Ik vind dat jij het mooi verwoord en daar sluit ik me bij aan

RJNSN
02 mei 2021 - 02:58
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL blijkbaar verwijderd ipv bewerkt.

Demon Souls vond ik niks, Astro bot trekt mij niet en Returnel moet zich gaan bewijzen het is een cool idee maar dat speel je een aantal keer en dan weet je het wel zo innovatief en uniek is het nu ook weer niet maar als mede PS5 eigenaar ben ik nog niet onder de indruk van het ding.

Toegegeven dat wat je aangeeft over dat MS Halo op een doos zet en het vervolgens uitstelt is idd belachelijk maar mede dankzij de community die overal wat over te zeiken heeft.

@Omnikon
Gamepass mindere games? De meeste zijn voor beide platformen alleen bij Xbox betaal je er niks voor die keuze was bij Outriders ook snel gemaakt en maar goed ook want die game is nu ook al dood.
Daarnaast boeit menig Xbox gamer die geweldige PS exclusives niet en die verschrikkelijk slome en buggy UI van de ps4 maken de ervaring al minder laten we hopen dat Sony dit keer eens fatsoenlijke updates uitbrengt in dat opzicht zowel Xbox One als Beide Series console hebben daar geen last van.

Sony zal altijd de betere exclusives hebben maar dat is voor de meeste een persoonlijke keuze ik vind Halo helemaal geweldig maar ook God of War Last of Us en Horizon Zero Dawn.
Voor nu is nog niks daarvan beschikbaar dus zo innovatief is Sony nog niet geweest met de nieuwe Hardware daarnaast mogen ze ook wel eens komen met een Gamepass concurrent en dan zitten ze goed voor de rest van current gen.

Michael-Raymond-Clayton
01 mei 2021 - 16:44

Hmm, beetje jammer en makkelijk om Ubisoft weer te bashen. Natuurlijk is Returnal gewaagd en is het tof dat ook mensen die van dat soort spellen houden, worden bediend, maar spellen van Ubisoft worden niet voor niets massaal gekocht. Veel mensen vermaken zich daar dus erg mee. Dan doet Ubisoft dus toch wel wat goed. Krijg een beetje de indruk dat sommige mensen net doen of échte gamers alleen voor experimentele meuk gaan, en dat je diep moet neerkijken op mainstreamspul van Ubi. Nergens voor nodig.

nicster
01 mei 2021 - 10:22

natuurlijk een succes? Ik denk dat het een grotere tegenvaller gaat worden dan days gone. Werkelijk niemand in mijn kring is geïnteresseerd in deze game… Jammer, want de eerste beelden waren tof, daarna werd duidelijk wat voor game het was toen men de gameplay liet zien en haakte we af.

Zut
01 mei 2021 - 10:54
Antwoord aan  nicster

@nicster Ah ja, niemand in mijn kring is geïnteresseerd in Xbox en Halo dus zal wel een dikke flop worden 😉

hulstpower
01 mei 2021 - 11:07
Antwoord aan  Zut

@Zut dat had ik kunnen zeggen over fortnite. Niemand die ik ken speelt het of was geïnteresseerd in het en kijk wat een succes het is.

RJNSN
01 mei 2021 - 19:03
Antwoord aan  Zut

@Zut Halo is 100x beter dan Returnel ooit zal zijn. In mijn omgeving is juist Niemand geïnteresseerd in een platform dat niks soortgelijks bied als Gamepass en kom nou niet aanzetten met PS now want dat is me toch een bagger service. Geef Returnel nou eerst maar eens de tijd en dan zullen we zien hoe groot de playerbase nog is .

Sony heeft de beste triple a titels dat is niet te betwisten maar laten we hopen dat de UI niet zo sloom en buggy word als op de Ps4 want daar kun je echt niks meer mee in 2021.
Daarbij zijn beide consoles zo goed als uitverkocht zodra ze beschikbaar komen waarbij Sony de voorsprong zal hebben puur omdat de meeste van de Ps4 zelf afkomen.

Smaken verschillen

Mr.Happy
02 mei 2021 - 20:59
Antwoord aan  Zut

@Zut het “mijn kring” argument heeft weinig kracht.

Wat helaas wel zo is, is dat returnal ondanks z’n kwaliteiten waarschijnlijk een niche-game zal blijken. Mogelijk worden de verkopen geholpen door de droogte aan nieuwe games, maar de kans is even groot dat het “faalt”.

Hopelijk voor de ontwikkelaar wordt het een succes.

Michael-Raymond-Clayton
01 mei 2021 - 16:47
Antwoord aan  nicster

@nicster exact. Dit wordt weer zo’n lievelingetje van de heren en dames recensenten. Niemand die erop durft af te geven uit angst dat ze worden versleten als slechte gamer of te weinig kenner etc. Maar de massa zit echt niet te wachten op spel als dit.

Roy36NL
01 mei 2021 - 08:42

Dit is ook weer typisch Sony ze brengen altijd wel weer wat unieks uit. Ze pushen studio’s creatief te zijn en nemen risico’s dit pakt soms niet goed uit maar gelukkig vaak wel want ik vind returnal nu al 1 van de grote verassingen van 2021.

Daarom ben ik blij dat ik ook een ps5 heb. Ondanks de gamepass zit ik meer op mijn ps5 omdat ik gewoon nieuwe ervaringen wil beleven 4K en 120fps allemaal leuk en aardig maar het verhaal is al gehoord en de geheimen zijn ontdekt. Plus wat Sony allemaal nog gaat uit gaat brengen dit jaar ; ik kan niet wachten. Met Ratchet and clank, Kena en horizon 2 en met spider-man darksouls en astro bot nog vers in het geheugen is dit toch weer een mooi jaar voor de ps fan.

Ik vind serieus dat Xbox hier nog te weinig tegenover brengt, maar ook dat zal ze een zorg zijn want het gaat zakenlijk goed de gamepass wordt goed verkocht, maar dat er nog geen 1 nieuwe aaa game gelanceerd is dit jaar voor de Xbox serie x terwijl hij wel vrolijk op de doos van de serie x pronkt baat mij weer zorgen.

hulstpower
01 mei 2021 - 09:12
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL ik snap wat je bedoelt maar daar in tegen brengt micro weer elke maand wel 2 dikke triple a games naar gamepass. Zo hebben ze zelf nog weinig tot niks uitgebracht maar ze brengen genoeg naar gamepass. Nba21, nhl21, MLB the show, medium, outriders, fifa 21, dirt 5 en zo is er nog genoeg. Ik snap dat misschien niet iedereen er blij van word. Maar ik zie dat micro zoveel mogelijk gamers wilt aanspreken. En met starfield misschien dit jaar halo zeker weten en volgens geruchten forza horizon 5 en age of empires hebben ze ook goeie lijn up. Ja Sony doet met eigen games iets beter maar de games spreken mij persoonlijk op spiderman na nog niet aan. Demon souls en retural zijn niet mij games. Maar ik kan niet wachten op ratched and clank.

Roy36NL
01 mei 2021 - 10:15
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower ik vind de medium geen triple a game sorry. Die sport games zijn inderdaad een leuke toevoeging, maar ik koop fifa altijd day 1 en ga niet wachten op de game pass, omdat we altijd bier avonden met fifa houden enz en je wilt toch oefenen :-). Ik zeg ook niet dat er niks op de gamen is, maar voor nieuwe innoverende games trekt Sony tot nog toe aan het langste eind.

rreloaderr
01 mei 2021 - 17:33
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower
En dat klopt helemaal, voor de oude generieke meuk heb je gamepass. Wil je het nieuwste en vetste, tja dan heb je PlayStation. Maar daar betaal je dan ook voor

Mr.Happy
02 mei 2021 - 20:50
Antwoord aan  Roy36NL

@Roy36NL Sony heeft vroeg geschoten met enkele degelijke releases, en heeft dit jaar zelf nog Returnal en Ratchet & Clank. Twee franchises die mij persoonlijk niks zeggen, maar ik spreek niet voor iedereen en ik begrijp dat mensen van die games houden.
Daarna is er volgens mij niks noemenswaardig groot meer van sony voor 2021.

Ja ze beloven Horizon, God of War en Gran Turismo, maar we hebben van geen enkele van die 3 al gamplay gezien, en het zou op zich al een unicum zijn voor sony dat ze een game releasen in hetzelfde jaar dat ze de eerste gameplay toonden van dat spel :-p
Dus geloof je zelf dat we die voor nieuwjaar 2022 zullen kunnen kopen? Release in 2023 zou me zelfs niet verbazen voor sommige van die spellen.
De vorige GoW kwam pas twee jaar na de aankondiging uit bvb, en bij die aankondiging hadden we tenminste al ingame beelden.

Ondertussen was het idd vrij karig qua exclusieve software bij MS met Gears Tactis en The Medium, kariger dan bij sony. Het mag wel duidelijk zijn dat hun planning achter ligt op die van Sony.
Anderzijds verwacht ik dit najaar dus WEL goeie AAA-xbox games en niks meer voor de PS5

Als je beide consoles hebt en je zit ondanks gamepass meer op je PS5 tegenwoordig, dan moet ‘k persoonlijk denken dat je algemeen gewoon niet veel aan het gamen geweest bent dit jaar. Returnal is namelijk zowat het eerste echt interessante exclusieve op een half jaar dat voor dat toestel uitkomt :-/

Ondertussen houdt gamepass me zonder echte big hitters wel bezig met goeie deals en games die ‘k anders nooit een kans zou gegeven hebben. Als gamer heb ik het me alleszins nog niet beklaagt dat ik eerst groen ging en pas later blauw.

RJNSN
02 mei 2021 - 21:24
Antwoord aan  Mr.Happy

@Mr.Happy Precies jij snapt het!

Roy36NL
02 mei 2021 - 22:35
Antwoord aan  Mr.Happy

@Mr.Happy ik heb afgelopen jaren heel veel gegamed daarom is het meer en deel wat er op de gamepass staat al door mij uitgespeeld of vroeger al bestempeld als niet interresant. Alle gears en halo’s ori 1 en 2. Heb ik uitgespeeld Crackdown 3 heb ik 20 min hard om gelachen en toen verwijderd. En Ik ga niet opnieuw een game starten omdat het in 4K is of op 120hz zoals ik al zei de verhalen zijn vertelt en de geheimen zijn ontrafeld. En de gamepass heeft inderdaad veel games die je anders nooit zal proberen en na 10 minuten spelen weet je vaak ook waarom

Dit jaar
Spider-Man Morales
Astro boy
Dark souls
Immortals fenyx rising
Ac Valhalla (al is daar niet doorheen te komen)
Fifa 21
The medium
The returnal

Plus nog wat andere probeersels. Vind ik al aardig wat games die ik in 2021 heb gespeeld

Volgens Sony komt dit jaar ook nog horizon 2 en God of war 2 uit (al lijkt mij die laatste wat te enthousiast)

hulstpower
01 mei 2021 - 08:40

Een klein team dat een remake van The Last of Us op zich wilde nemen, werd de deur gewezen. Dit stuk klopt niet het moet zijn ze wouden uncharted 1 remake maken en verhaal gaat ze moesten last of us 1 remake maken. Dit verhaal gaat overal rond.

Mcvroegrijk
01 mei 2021 - 08:44
Antwoord aan  hulstpower

@hulstpower Het klopt wel, maar wat jij zegt ook grotendeels. Ze dachten volgens die berichtgeving van Bloomberg eerst Uncharted maar zijn daar zelf van afgestapt omdat het te veel werk zou zijn, dus toen kwamen ze uit op The Last of Us, maar dat was dus wel degelijk hun eigen keuze.

hulstpower
01 mei 2021 - 09:04
Antwoord aan  Mcvroegrijk

wat ik las en hoorde overal was ze wouden uncharted doen maar moesten the last of us maken. Maar goed alleen de mensen bij Sony en de studio zullen het weten. Maar dit verhaal hoor ik nu voor het eerst op deze manier.

denver (gebruiker is geblokkeerd)
01 mei 2021 - 08:21

Deze gebruiker is verwijderd