Sony is nu grootste aandeelhouder van FromSoftware-moederbedrijf
PU.nl
Nieuws

Sony is nu grootste aandeelhouder van FromSoftware-moederbedrijf

De verwachte overname is voor nu dan ook van de baan

Sony heeft de hoeveelheid aandelen die het heeft in Kadokawa Corporation, het moederbedrijf van Elden Ring-ontwikkelaar FromSoftware, verhoogd. Daardoor is Sony nu de grootste aandeelhouder in het bedrijf.

De afgelopen maanden bleek dat Sony interesse toonde in de overname van Kadokawa, maar dat is – in ieder geval op dit moment – dus niet aan de orde. In plaats daarvan heeft Sony nu ongeveer tien procent van alle aandelen van het bedrijf in handen, waardoor het de grootste aandeelhouder is geworden. Sony heeft ongeveer 50 miljard yen – oftewel meer dan 306 miljoen euro – betaald voor 12.054.100 nieuwe aandelen.

De bedrijven noemen dit een strategische samenwerking die er voor zorgt dat diverse IP van Kadokawa worden omgezet naar liveactionseries en -films. Ook zullen de bedrijven samen anime produceren, de anime van Kadokawa wereldwijd distribueren en de uitgave van games uitbreiden.

De bekendste gameontwikkelaar van Kadokawa is FromSoftware, bekend van games als Elden Ring, Bloodborne, Dark Souls en Sekiro: Shadows Die Twice. Naast FromSoftware maken ook bedrijven als Acquire (Tenchu, Mario and Luigi Brothership), Spike Chunsoft (Dragon Ball: Sparking! Zero, Jump Force) en Vic Game Studios (Breakers: Unlock the World) onderdeel uit van de portfolio. Daarnaast is Kadokawa een van de grootste mediaconglomeraten in Japan. Het bedrijf heeft veel populaire anime en streamingdiensten voor anime in het bezit.

Hoewel Sony Kadokawa op dit moment dus niet overneemt, zijn de banden tussen de twee bedrijven hiermee wel nauwer geworden. In een persbericht laat Sony dan ook weten dat dit de samenwerking zal versterken zodat de IP's van beide bedrijven nog breder kunnen worden ingezet. Sony laat weten op dit moment geen plannen heeft om nog meer aandelen van Kadokawa op te kopen.

24 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Kroepie
19 december 2024 - 11:18

“waardoor het de grootste aandeelhouder is geworden”
Dus hiermee hebben ze nog geen meerderheidsbelang in Kadokawa, ze hebben de grootste stem tijdens vergaderingen maar geen beslissende macht.

Mochten ze echt overgaan tot een overname van het bedrijf, dan zou het echt een geniale zet zijn van Sony, ben ik benieuwd wat de verschillende commissies daarvan gaan vinden.
Die zullen dan denk eerder ontstaan buiten gaming. Op de anime markt heeft Sony al crunchyroll en Funimation en Kadokawa is een van de grootste spelers in die markt.
Ook in de Japanse markt zou dit misschien problemen op kunnen leveren. Het zijn beide grote bedrijven die veel verschillende dingen doen.

Ik ben dan wel benieuwd wat dan nu de reden is dat er geen volledige overnamen plaatsvindt

MooiMan
19 december 2024 - 11:54
Antwoord aan  Kroepie

Inderdaad. PS fans waren al aan het roepen over dat Sony de Elden Ring IP in bezit zou krijgen, etc. en dat het een overname zou zijn zoals die van Microsoft & ActiBliz. Maar… Dit is het dus?

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
19 december 2024 - 10:41

Is eerder een kwestie van tijd.

MooiMan
19 december 2024 - 11:53

Nee. Ze hebben aangegeven dat het bij dit blijft.

hulstpower
19 december 2024 - 12:17
Antwoord aan  MooiMan

Men zegt wel vaker wat, binnen x aantal jaar zal dit bij Sony horen. Kijk naar bedrijven hoe vaak ze op dingen terug komen Phil over bethasda games ex voor xbox of dana White dat er nooit vrouwen in ufc vechten of politiek met hun beloftes.

Kroepie
19 december 2024 - 12:18
Antwoord aan  MooiMan

Waar lees je dat, ik zie dat niet in het persbericht staan?

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
19 december 2024 - 12:31
Antwoord aan  MooiMan

Dat staat nergens in het persbericht.

@Hulst: wtf kraam je allemaal uit?

MooiMan
19 december 2024 - 12:25
Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
19 december 2024 - 12:37
Antwoord aan  MooiMan

Hij refereert naar hetzelfde document. Komt met quotes die er niet in voorkomt, en zegt in de tweet “at this time”.

Dus nee het staat nergens in het persbericht.

Kroepie
19 december 2024 - 12:47
Antwoord aan  MooiMan

Het staat nergens in het persbericht volgens mij. Het staat wel op Gematsu, mara waar ze die conclusie vandaan halen is mij onduidelijk, ik kan het niet terugvinden.
“Sony Group Corporation currently does not plan to acquire additional Kadokawa Corporation shares after the execution of the acquisition. ”

Het sleutelwoord is “currently”, volgende week kan dat zomaar weer anders zijn.

MooiMan
19 december 2024 - 12:53
Antwoord aan  MooiMan

Het komt er wel in voor:
https://x.com/Septic_Sauce/status/1869690556785578403

Verder is het voor nu vanuit jullie kant meer wishful thinking dan iets anders.

Kroepie
19 december 2024 - 13:28
Antwoord aan  MooiMan

@MooiMan
Ah kijk, het staat in de pdf waarnaar gelinkt wordt, je hebt gelijk.
Ik heb moeite random tweets te vertrouwen, werkelijk iedereen kan alles op het internet op slingeren.
Ik geloof het pas als het officieel gemeld wordt door de partij in kwestie, dat is bij deze dus gedaan.
Had best in het artikel van GamerNL mogen staat wat mij betreft.

Maar wishful thinking is het niet hoor. Het maakt mij niet uit dat Sony deze partij volledig overneemt, zolang het geen marktverstorend effect heeft. Dus dat moet goed onderzocht worden zoals de ABK overname van MS.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
19 december 2024 - 14:21
Antwoord aan  MooiMan

Het heeft weinig met “wishful” thinking te maken, tenzij jij daar blij van wordt. Je kan niet zeggen dat iets ergens in staat, terwijl je zelf refereert naar een heel ander document dan het persbericht, dat maakt het ook lekker duidelijk…

Verder is er weinig marktverstorend als er in het westen geen concurrenten zijn in anime. In Japan gaan overnames ook anders.

MooiMan
19 december 2024 - 14:46
Antwoord aan  MooiMan

@EEERIES

Nadat jij om bewijs vroeg, leverde ik een tweet aan waarin letterlijk een link staat waar via dit alles te lezen valt (en waarin de gequote tekst dus ook letterlijk voorkomt) en daarna zeg je alsnog dat het er niet in staat. Geef gewoon toe dat je fout zat man.

Kroepie
19 december 2024 - 14:56
Antwoord aan  MooiMan

@Eeeries
“Verder is er weinig marktverstorend als er in het westen geen concurrenten zijn in anime.”
Fijn dat we jouw oordeel alvast binnen hebben, maar ik laat het liever aan de experts over.
Daar kan Sony ook iets meer mee. 😉

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
19 december 2024 - 15:03
Antwoord aan  MooiMan

@Mooiman uuh nee vriend. Misschien snap jij het zelf niet helemaal. Maar jij zegt “het staat erin”. Je komt met een link waar Genki zelf 2 screenshots post, waarvan 1 refereert naar hetzelfde persbericht die we al hebben gelezen. Zijn link staat er dan nogal ongelukkig bij als je een compleet ander screenshot erbij zet.

Dus kom niet bijdehand doen met je “geef gewoon toe dat je fout zit”.

MooiMan
19 december 2024 - 15:23
Antwoord aan  MooiMan

@EEERIES

Nee, ik zei letterlijk: ‘Hier valt het te lezen: *link*. Ik heb nergens gezegd dat ‘het erbij staat’. Dat jij daarna niet goed kijkt en de link niet ziet/aanklikt en NOGMAALS zegt dat het ‘er niet in voorkomt’ (de quote in het document), terwijl dat wel zo is, daar kan ik niks aan doen. Ik heb feitelijk je ongelijk bewezen. Sommigen hier geven dat gewoon toe, maar anderen (zoals jij) doen dat niet. Ik had ook niet anders verwacht van je, daar niet van.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
19 december 2024 - 16:33
Antwoord aan  MooiMan

@Mooiman: Heey luister is met je grote bek. Als jij je bronnen zelf eens goed had gelezen dan had je meteen een juiste link gepost ipv tweets die refereren naar het persbericht waar het NIET in staat. Dat wordt hier 2x geroepen en ook door die andere knakker. Genki zijn tweet is zelf al verwarrend als hij een tweet post met quotes en dan een screenshot van het persbericht erbij zet. Niemand gaat dan op die link klikken natuurlijk.

Ik snap dat jij je win wilt halen. Maar het feit dat je met een opmerking komt “geef nou maar toe” kan je van mij al de tering krijgen.

Kroepie
19 december 2024 - 16:49
Antwoord aan  MooiMan

@Eeeries
“Heey luister is met je grote bek.”
Is dit echt nodig?

“Als jij je bronnen zelf eens goed had gelezen dan had je meteen een juiste link gepost ipv tweets die refereren naar het persbericht waar het NIET in staat. Dat wordt hier 2x geroepen en ook door die andere knakker. Genki zijn tweet is zelf al verwarrend als hij een tweet post met quotes en dan een screenshot van het persbericht erbij zet. Niemand gaat dan op die link klikken natuurlijk. ”

Uiteindelijk ging het toch om het feit of de genoemde tekst wel of niet officieel van Sony is?
Dat heeft MooiMan toch aangetoond, in die tweede tweet staat het heel duidelijk.

“Ik snap dat jij je win wilt halen. Maar het feit dat je met een opmerking komt “geef nou maar toe” kan je van mij al de tering krijgen.”
Maar hij heeft ook gelijk namelijk en jij blijft beweren dat het niet zo is.
Je kan het ook omdraaien, waarom vind jij het zo moeilijk dat om je ongelijk toe te geven terwijl de feiten heel duidelijk zijn. Je wilt mensen liever de mond snoeren en wenst ze ziektes toe dan jij zegt: “oh ja nu zie ik het ook, het staat er inderdaad”.
Ligt dat aan hem of aan jou?

MooiMan
20 december 2024 - 08:44
Antwoord aan  MooiMan

@EEERIES

‘Heey luister is met je grote bek.’
SOW! Waar komt dat in één keer vandaan zeg? Zelden iemand zo snel op zo’n hoge kast zien klimmen (en zitten).

‘Als jij je bronnen zelf eens goed had gelezen dan had je meteen een juiste link gepost ipv tweets die refereren naar het persbericht waar het NIET in staat. Dat wordt hier 2x geroepen en ook door die andere knakker. Genki zijn tweet is zelf al verwarrend als hij een tweet post met quotes en dan een screenshot van het persbericht erbij zet. Niemand gaat dan op die link klikken natuurlijk.’
Mijn eerste link was meteen correct, want in die tweet staat letterlijk een link naar het document, waarin het vermeld wordt. Dat JIJ niet goed lees/kijkt, daar kan ik niets aan doen.

‘Ik snap dat jij je win wilt halen. Maar het feit dat je met een opmerking komt “geef nou maar toe” kan je van mij al de tering krijgen.’
Schelden is een teken van zwakte en je ongelijk niet toe kunnen geven ook. Ik zeg het maar even. 🤗

MooiMan
20 december 2024 - 08:47
Antwoord aan  MooiMan

@Kroepie

Thanks voor je ondersteuning en uitleg! Wordt gewaardeerd!

hulstpower
19 december 2024 - 17:20

@eeeries ik praat niet eens tegen jou.
En lijkt me duidelijk mooiman zegt hier laten ze het bij zegt Sony, ik zeg men zegt wel vaker wat en geef paar voorbeelden waar men later op terug kwam zakelijk. Ik denk dat sony maar al te graag FromSoftware als first party dev er bij wilt hebben.

MooiMan
20 december 2024 - 08:37
Antwoord aan  hulstpower

Die man is nogal snel op z’n teentjes getrapt…

hulstpower
20 december 2024 - 16:00
Antwoord aan  hulstpower

@MOOIMAN ja weet ik en ik val een Sony niet eens aan, alleen dat wat een bedrijf zegt moet je niet serieus nemen ze kunnen er altijd op terug komen.