Sony kan backward compatibility PlayStation VR2 niet bevestigen
PU.nl
Nieuws

Sony kan backward compatibility PlayStation VR2 niet bevestigen

Sony kan nog niet bevestigen of de PlayStation VR2 backward compatible is met games die op de eerste PSVR zijn verschenen.

Het bedrijf kondigde eerder deze week de eerste details van het apparaat aan, waaronder de specs en de officiële naam. Ook onthulde Sony een vr-game gebaseerd op de Horizon-franchise.

Axios-journalist Stephen Totilo laat weten dat hij aan Sony vroeg of de PSVR2 dit jaar gaat lanceren. Ook vroeg hij of de vr-helm backward compatible wordt met games die op de eerste PlayStation VR zijn verschenen. Het bedrijf kon op beide vragen geen antwoord geven.

Het feit dat Sony nog geen antwoorden paraat heeft op bovenstaande vragen, betekent overigens niet dat de antwoorden negatief zijn. Het is alsnog mogelijk dat de PSVR2 dit jaar uitkomt en dat hij backward compatible wordt met PSVR1-games. Wanneer Sony meer bekendmaakt over de nieuwe vr-helm, is nog niet bekend.

20 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SAN5324 (gebruiker is geblokkeerd)
07 januari 2022 - 15:08

Deze gebruiker is verwijderd

PietS.
10 januari 2022 - 11:15

@san5324

Ik zou even alle berichten in alle topics gaan tellen. Dan kom ik nog niet bijna in de buurt van Meta. 😉

Triico
07 januari 2022 - 12:35

Ik zou het wel echt gaaf vinden als de PlayStation VR2 ook kunt gebruiken voor de PC. Hierdoor heb je dan de PS5 en de PC tot je beschikking. Het zal wel een slimme move zijn voor Sony

lightyears-1
07 januari 2022 - 12:42
Antwoord aan  Triico

@Triico lijkt me sterk dat dat gaat gebeuren. Dan zal bovendien microsoft windows en steamvr dat ook nog moeten ondersteunen. Sony wil inmiddels ook pc markt bedienen en brengt inmiddels ook sommige playstation exclusive games uit voor de pc. Zoals Horizon zero. Maar dat doen ze dan pas jaren later als die games al enigszins verouderd zijn. Op die manier hoeft het voor mij niet. Die koop ik dan ook niet.

Triico
07 januari 2022 - 14:32
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears a ik snap je wel. Zo wordt het wel lastig maar ja we zien het nog wel wie weet…

SuperDre
07 januari 2022 - 17:32
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears ding zal gewoon OpenXR ondersteunen op de PS5 en daarmee dus ook simpel te gebeuiken op de PC, ontwikkeling gebeurd sowieso al veel op de PC.

clandestine666
07 januari 2022 - 11:31

Ik heb voorlopig m’n PS4 Pro nog naast de PS5 staan voor alle PSVR-content, aangezien ik nog V1 van de headset heb en die bijbehorende breakout box geeft geen hdr aan m’n tv door. Verschil is er op een paar spellen na nauwelijks, alleen wat snellere laadtijden. BC maakt me dus niet uit, ik slinger de PS4 Pro wel aan. Ik heb de adapter voor de PS5 wel maar heb dus besloten ‘m niet te gebruiken..

lightyears-1
07 januari 2022 - 10:57

Tsja ik blijf toch enige twijfels houden of Sony nu echt vol voor VR wil gaan. Voorlopig hebben ze alleen Horizon aangekondigd als nieuwe VR game voor PSVR2. Ik ben benieuwd hoeveel meer VR games er nog worden aangekondigd. Want er zijn natuurlijk wel meer spellen nodig om de aankoop van een PSVR2 te rechtvaardigen.

Bteqq
07 januari 2022 - 11:18
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears

Ik denk dat dat wel gaat komen hoor. Uiteraard ook even wachten wat andere ontwikkelaars doen en wat ze voor vr 2 willen uitbrengen, maar als je bekijkt hoeveel content er is voor PSVR1, zal dat wel goedkomen.

ebiker
07 januari 2022 - 12:07
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears inderdaad. Ik heb een gen 1 PSVR maar de laag stof erop is zo dik… dr zijn gewoon geen mooie AAA games voor (naast misschien Skyrim en Astrobot). Zwaar teleurgesteld in de PSVR ondersteuning, ik had gehoopt far cry, fallout, witcher etc in VR te kunnen spelen maar het zijn vooral veredelde techdemos.

SuperDre
07 januari 2022 - 17:30
Antwoord aan  lightyears-1

@lightyears nouja, voordeel met de kracht van de PS5 is dat reeds bestaande (pc)VR games makkelijker te porten zijn, dus kans op meer games is dan groter. Alyx schijnt ook al te komen.

Ziminar-1
07 januari 2022 - 10:11

Dat vind ik nou niet zo slim. Dat geeft consumenten niet veel incentive om de vr2 te kopen als je weet dat je oudere vr games daar niet op zouden gaan werken als het inderdaad zo is.
Heeft Sony dan niet door dat dit een heet hangijzer is voor consumenten? Als ik Sony was had ik hierop ingezet en het antwoord paraat hebben gehad.
Maar goed het past dan ook wel weer in de strategie van generaties van Sony

SuperDre
07 januari 2022 - 10:51
Antwoord aan  Ziminar-1

@Ziminar Nouja, Sony negeert sowieso BC want anders zouden ze ook wel zorgen dat je oude PS1 en PS2 games kunt spelen op de PS4/PS5 zonder dat je ze opnieuw hoeft te kopen als je de originele disc nog hebt. En op de PS5 zouden ze zelfs gewoon PS3 kunnen emuleren (met uitzondering van enkele games misschien).
Dus dat Sony BC achterwege laat voor PSVR1 zou me helemaal niets verbazen, maar zoals ik hierboven ook al aangaf, ze krijgen dan wel een dikke middelvinger van me, want zoveel moeite is het niet om te zorgen dat die PSVR1 games ook werken op de PSVR2, ja misschien iets, maar dat mogen ze wel voor over hebben voor al die trouwen mensen die via PSN hun PSVR games gekocht hebben, denkende dat ze die dan ook bij nieuwere hardware kunnen blijven gebruiken zoals ook al was tussen PS4 => PS5.

ali3n8tor
07 januari 2022 - 09:08

Lijkt me niet tenzij ze elke game gaan herschrijven voor de nieuwe controllers en foveat rendering /haptics etc.. en de camera setup die in de bril zit ipv de camera opstelling zoals bij psvr1. maar goed. zou leuk zijn, maar je kunt je psvr1 ook op je ps5 aansluiten.

gimbal2
07 januari 2022 - 09:40
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Er zit meer geld in die games opnieuw aan je verkopen dus ik denk ik het ook niet nee.

PietS.
07 januari 2022 - 10:49
Antwoord aan  gimbal2

@gimbal2

Inderdaad. Remakes van Remasters van originele games aankondigen en nu dit. Sony/PS doet hun slogan: ‘For the payers’, echt eer aan!

COOLA (gebruiker is geblokkeerd)
07 januari 2022 - 09:49
Antwoord aan  ali3n8tor

Deze gebruiker is verwijderd

SuperDre
07 januari 2022 - 10:48
Antwoord aan  ali3n8tor

@ali3n8tor Hoezo zouden ze alles moeten herschrijven? foveated rendering is niet perse nodig omdat de PSVR1 games sowieso niet zo grafisch zwaar zijn ivm de beperkte kracht van de PS4. En controllers support is meer een ding voor het OS. Als er wat aangepast moet worden kan dat denk ik rustig met een extra emulation layer waar nodig, zit in bv SteamVR ook. En de camera setup is alleen nodig voor tracking, en ook dat is meer onderdeel van het OS. Ik denk dat voor hooguit een enkele game er mogelijk een patch oid nodig is.
En opnieuw moeten kopen dan krijgt Sony echt een dikke middelvinger van me, was al te gek voor woorden met die PS1 games.

Ziminar-1
07 januari 2022 - 12:09
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre Als ze dat volledig zouden moeten herschrijven zijn het gigantische prutsers.
Sony weet dondersgoed dat er een tweede versie gaat komen en wat daaraan ongeveer anders gaat zijn. Als je dan alles moet herschrijven moet je al je ontwikkelaars ontslaan, want dat zijn dan een stel prutsers

ali3n8tor
07 januari 2022 - 12:37
Antwoord aan  SuperDre

@SuperDre ik zeg niet dat het onmogelijk is maar elke game moet gepatched worden, als je alleen al weet hoeveel vr games ingame een move-controller tonen in je handen terwijl je dan straks met de nieuwe haptic controllers in je handen staat, dat is al een ding en immersie verstorend (imho)

de camera doet inside-out tracking en de psvr2 terwijl alle psvr1 games gebruik maken van een externe camera en de move-controllers, zou vast wel vertaalbaar moeten zijn maar ook dat is werk voor developers.

daarbij zei ik al, al je ps4 psvr1 games werken gewoon nu al op de ps5. als je de psvr1 aansluit. dus voor mij weinig problemen, maar ik heb hem nog op mijn ps4pro aangesloten op dit moment.