Sony-vacature benadrukt dat PlayStation-games naar Xbox, Nintendo en pc komen
PU.nl
Nieuws

Sony-vacature benadrukt dat PlayStation-games naar Xbox, Nintendo en pc komen

Volgt Sony in Microsofts voetstappen?

Sony heeft een vacature gedeeld voor een nieuwe positie binnen de PlayStation-divisie die verantwoordelijk is voor de multiplatformstrategie van het bedrijf.

In de vacature voor 'senior director of multiplatform and account management' wordt beschreven dat de persoon in kwestie PlayStation helpt met het uitbreiden van PlayStations bereik "buiten PlayStation-hardware". Daarbij worden specifiek Steam, Epic Games Store, mobiel, Xbox en Nintendo aangehaald.

De werknemer zal direct aan Sony's vicepresident rapporteren en een "belangrijke rol spelen bij het creëren en uitvoeren van de wereldwijde commerciële strategie voor PlayStation Studios-software buiten PlayStation-hardware, waaronder Steam, Epic Games Store, Xbox, Nintendo en mobiel".

De vacature heeft veel losgemaakt bij fans, omdat het lijkt te suggereren dat Sony – net als Xbox – nog meer in gaat zetten op het brengen van voormalige PlayStation-exclusives naar andere platforms. Diverse first-party-games van Sony komen – vaak ruim na release – al naar pc, maar dit proces zou dus wel eens versneld kunnen worden. Daarbij brengt het bedrijf zijn games af en toe ook naar consoles van de concurrentie, zoals Lego Horizon Adventures voor Switch en Helldivers 2 voor Xbox Series X en S.

53 Reacties
Nieuwste
Oudste Meeste likes
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
EarlyGamer
30 juli 2025 - 16:01

Wees maar niet bang dat ze hun triple A first party titels op de Xbox gaan uitbrengen.

Mythanics
27 juli 2025 - 12:29

Sony en Microsoft moeten wel op andere platformen uitbrengen, want ze hebben geen systemsellers meer. Alleen Nintendo maakt nog systemsellers.

Matt Piscatella van Circana die alle verkoopcijfers van de US markt bijhouden(op digitale cijfers van Nintendo na) ziet namelijk in zijn analyses dat gamers op PlayStation wachten tot Xbox games op hun console komen en daarvoor nooit overwogen om een Xbox te kopen. Dit geldt ook voor de Sony games op PC. De PC gamers kopen geen PlayStation voor die games maar wachten tot het op PC komt.

De enige console die nog vooral verkocht wordt door exclusives is Nintendo, maar voor PlayStation en Xbox geldt dit niet meer, dus waarom niet de kosten en opbrengsten zoveel mogelijk spreiden. Alleen maar logisch en risicobesparend.

Edit: overigens concludeert Piscatella daaruit dat al heel lang of dat misschien nooit exclusives system sellers waren, maar dat het vooral draait om third-party en het totaal aanbod qua games, maar dat vind ik zelf misschien wat te boud gesteld. Overigens zegt hij er wel bij dat Nintendo daar vrijwel altijd een uitzondering in is geweest.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
27 juli 2025 - 13:32
Antwoord aan  Mythanics

Exclusives zijn al sinds het bestaan van de PS het boegbeeld geweest van het unieke van het platform. Daar hoeven we niet een hele vage analyse met cijfers over verkopen te zien. Het punt is alleen dat hier nogal wordt gedaan, alsof deze Job title iets beschrijft wat PS zogenaamd “nog niet zou doen”. Echter ze geven al heel lang op andere platformen games uit, maar blijven met bij hun core dat het belangrijk is dat hun eigen platform de focus krijgt.

https://pbs.twimg.com/media/GwwVpambgAcWF4W?format=jpg&name=900×900

Hun strategie is nergens veranderd. Het laatste stukje experimental is precies waar dit allemaal in valt. PlayStation heeft nog steeds baat met het verkopen van hun console. Kijk hoe actief ze opereren in Asian markets op het moment. Exclusives zullen in eerste instantie nog steeds focus hebben op PlayStation First en bepaalde genres, zoals live service of kleinere games zullen ook ergens anders verschijnen. Gezien Microsoft nog steeds met iets van een console gaat komen, gaat Sony echt niet zijn big budget games releasen voor Xbox. Dat is precies het weggooien van hun brand en het gene wat Microsoft met Xbox heeft gedaan.

Deze vacature is daarom helemaal niet gek of waarschijnlijk ook niet eens nieuw (gezien er geruchten gaan dat dit gewoon een opvolger is van iemand die is weggegaan). want dit is het eerste jaar dat PlayStation MLB 2025 ZELF uitgeeft en niet MLB en daarom ook niet op Gamepass staat, Helldivers 2 wordt ook ZELF door PS uitgegeven op Xbox, Marathon wordt nu ook ZELF voor PS uitgegeven en niet meer door Bungie. Nu Bungie direct on PS valt en niet meer onafhankelijk opereert, is PS de uitgever geworden van hun games.

””Bungie, de ontwikkelaar van games zoals Destiny, opent een internationale vestiging in Amsterdam. Deze vestiging, geopend in 2022, zal dienen als het nieuwe thuis voor de publicatie- en marketingafdelingen van Bungie. ””

Ook aankomende live service games als Fairgames en de game van voormalig CoD veteraan die een nieuwe interne studio bij PS heeft opgericht “Dark Outlaw Games”, zullen op meerdere platformen komen, in ieder geval PC en misschien later op Xbox of tegelijk.

Nu PS dus deze games zelf uitgeeft en bijvoorbeeld niet meer via 505 Games of MLB laat doen, dan heb je intern wel een team nodig om dat allemaal te overzien, omdat all deze verschillende platformen je stakeholders zijn. Het sluit dus in feiten precies aan op het geen wat nu speelt. Sony geeft de games nu zelf uit op andere platformen en niet meer onder licentie door een andere uitgever.

”’overigens concludeert Piscatella daaruit dat al heel lang of dat misschien nooit exclusives system sellers waren, maar dat het vooral draait om third-party en het totaal aanbod qua games, maar dat vind ik zelf misschien wat te boud gesteld. Overigens zegt hij er wel bij dat Nintendo daar vrijwel altijd een uitzondering in is geweest.””

Qua inkomsten zijn deze grote live service games wel het geen wat het meest binnen brengt, omdat ze continue doorgaan. Sinds Fortnite is er natuurlijk wel het e.e.a. daarin veranderd, maar kijken naar het merk PS, dan assioseert men het nog steeds met de grote IPs. Als PS dat nu net als Xbox zo even maar allemaal laat varen, maar gaat de waarde van het merk PS daarmee ontzettend achteruit.

TLDR: PS zit niet in hetzelfde schuitje als Xbox, waar ik het gevoel krijg bij sommigen, dat ze dat liever wel graag zouden willen. Deze vacature is niks nieuws en veranderd ook niks aan hun strategie die we al enkele jaren kennen.

Je kan het hier terug kijken van een maand geleden: https://www.irwebmeeting.com/sony/vod/20250613/x8R5srwN/bsm_02_en/1_GNS/movie/index.html

”’PlayStation will continue its current strategy of releasing Tentpole Single Player Narrative Driven Games on PlayStation Consoles first and then expanding to PC at least one year later.”’

”’Multiplayer Live Service Games will continue to release on both console and PC”’

Deze vacature bouwt voort op wat ze een maand geleden aan de aandeelhouders hebben verteld.

Daarom denk ik dat men dit weekend een beetje te ver zijn ingekakt in een vacature lol. Nintendo is een uitzondering, omdat Nintendo ZELF ook nooit actief is geweest om 3rd party binnen te slepen.

Mythanics
27 juli 2025 - 15:25

Misschien klopt jouw analyse van de vacature, het is ook niet dat ik per se graag zie dat Sony hun strategie veranderd, ze moeten doen wat zij het beste achten. Ik geef alleen dat het ooit logisch zou kunnen zijn om op andere platformen in de vorm van andere consoles uit te brengen. Is het niet Xbox dan wel Nintendo.

Met mijn bericht over Piscatella’s visie probeerde ik meer de discussie aan te zwengelen die hij met cijfers onderbouwd dat er op Nintendo na geen systemsellers meer zijn, dus exclusieve games die specifiek de doorslaggevende factor zijn om bepaalde consoles te kopen. De overgrote meerderheid koopt een bepaalde console niet per se voor de exclusives blijkt uit de cijfers.

Maar misschien is dat hier niet de discussie, maar liep ik daarop voor. Mogelijk plaatst PU/GNL later deze week dat bericht nog en kan ik beter daar de discussie starten.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
27 juli 2025 - 16:06

”’. Ik geef alleen dat het ooit logisch zou kunnen zijn om op andere platformen in de vorm van andere consoles uit te brengen. Is het niet Xbox dan wel Nintendo.”’

Dat is inderdaad wat ze al langere tijd doen en al een klein beetje naar andere consoles met Lego en Helldivers 2. Die strategie van 2 jaar terug is dus niks veranderd. Live service komen op andere consoles. Mensen die hier in de comment section bv serieus hieruit lezen dat ze een Intergalactic van ND op de Xbox kunnen verwachten, zullen met een koude kermis thuis komen. Daar is PS duidelijk in geweest over welke type genres ze uitbreiden. Anders heeft heel de PS brand nauwelijks een meerwaarde, hetzelfde als wat MS nu met Xbox heeft gedaan.

Ik moet eerlijk zeggen. Ik ben niet perse een fan van dat games overal beschikbaar moeten zijn. We hebben en zien hier genoeg releases op meerdere platformen waarbij er gewoon veel aan de hand is met de game omdat je meer resources moet steken in die platform. Gaming community begint onderhand ook saai te worden, als niemand hun best meer doet, om te laten zien wat je in huis hebt. Ik denk dat we meer kwantiteit gaan zien als je alles en overal op moet releasen, dan kwaliteit. Ook technologisch zal er minder op vooruit gaan namelijk.

”’Met mijn bericht over Piscatella’s visie probeerde ik meer de discussie aan te zwengelen die hij met cijfers onderbouwd dat er op Nintendo na geen systemsellers meer zijn, dus exclusieve games die specifiek de doorslaggevende factor zijn om bepaalde consoles te kopen.”’

Ja third party is altijd belangrijk geweest op bijna ieder platform wel, maar dat heeft niet gezocht voor de merkwaarde zelf. Dat zijn wel degelijk de exclusive IP’s die zorgen dat mensen bekend raken met je platform.

Ik durf te voorspellen dat veel mensen die serieus dachten dat PS hun complete singleplayer line-up zo “weg zou gooien”, op alle andere platformen, van de week weer heel stil zullen zijn.

comment image?ex=68876637&is=688614b7&hm=c29eff848fc80d58c80601cd66b3e74e90a2aaa31e71635eae733f34137cbcad&=&format=webp&quality=lossless

Mythanics
27 juli 2025 - 18:00

“Ja third party is altijd belangrijk geweest op bijna ieder platform wel, maar dat heeft niet gezocht voor de merkwaarde zelf. Dat zijn wel degelijk de exclusive IP’s die zorgen dat mensen bekend raken met je platform.”

Ja, alleen feitelijk zorgen die niet voor de harde verkopen van consoles, maar zijn ze belangrijker voor het imago van de console en het bedrijf, dus meer voor het indirecte aspect van de verkopen van consoles. Tenminste hoe ik Piscatella begrijp.

piposaurus
27 juli 2025 - 00:40

Als Xbox multiplatform gaat, iedereen is blij en gaat door het dak, nu gaat Sony het doen en iedereen wordt gek. Hoezo dubbele maten?

Baroness
27 juli 2025 - 12:44
Antwoord aan  piposaurus

Omdat er veel meer fans van Sony (ponys) dan Microsoft hier op de PU site omspoken.
1 + 1 = 2

Ericattack
27 juli 2025 - 00:23

1: Naar mijn mening kunnen ze dit beter niet doen, want het zijn deze games uit de PS4 gen waar het imago nog altijd enorm aan hangt.

2: De (niet first party) PS games die van PS naar Xbox kwamen zoals Death Stranding, Stray en Sifu werden daar geen succes (zelfs niet op gamepass) en kwamen niet boven het maaiveld uit.

Dus je verliest als Sony je imago en de Xbox gamers spelen je games niet. Zelfs niet op gamepass.

NextGenDonkey
27 juli 2025 - 11:34
Antwoord aan  Ericattack

Mooi verwoordt Eric, ik denk er precies hetzelfde over 👍🏻.

SuperDre
27 juli 2025 - 11:44
Antwoord aan  Ericattack

Tja, als je oogkleppen ophoudt en niet verder naar de toekomst kijkt, dan moet sony zeker doen wat jij zegt. Maar dedicated consoles gaan the way of the dodo, dus moet je zorgen dat je een grote gamepublisher wordt, want verkoop van games zal altijd wel blijven (alhoewel ik zelfs daarover twijfel vanwege AI).

GrandTheftComment
27 juli 2025 - 11:46
Antwoord aan  Ericattack

Bestaan “Xbox Gamers” in een ander vacuum, misschien wel in een andere dimensie joh.

Of zou het ook kunnen dat die ook meerdere console’s hebben of zelfs een pc waar bovengenoemde spellen op gespeeld kunnen worden.

Ik ben iig heel blij dat Sony, Xbox en Nintendo eigenlijk nooit luisteren naar die meningen want anders was het allemaal wel een hele droevige bende van exclusieve titels en niks digitaals… gaap.

Ericattack
27 juli 2025 - 12:00
Antwoord aan  Ericattack

Ik beweer geen marketing expert te zijn, maar dat zou op dit moment mijn advies zijn als ik hen mocht adviseren. Gezien ze de console leader zijn en overal nog steeds de 30% pakken gaat het nog steeds goed. Persoonlijk zou ik dan een weg kiezen om dit te behouden de volgende generatie. Hoe blijven we console 1 ondanks een beperkt aantal first party titels. GTA6 is dan bijvoorbeeld een kans om je merk een schop omhoog te geven. Investeer erin om deze titel aan jou te linken bij de massa, ondanks dat hij overal te spelen is. Dan doe je zaken.

Microsoft sinterklaast alles af en toch kiest de massa niet voor hun console. Schijnbaar is dat dus niet te methode om de massa aan je te binden.

Dit is geen kritiek en mijn persoonlijke mening laat ik buiten beschouwing. Ik bekijk het even puur zakelijk.

GrandTheftComment
27 juli 2025 - 13:35
Antwoord aan  Ericattack

Wat grappig want zakelijk gezien levert het geld op dat is een feit.

Baroness
26 juli 2025 - 20:49

Dit heeft Nintendo helemaal niet nodig maar goed voor uit dan maar.
Hoe meer games hoe meer vreugd?.

Nelsherk
26 juli 2025 - 15:34

Denk dat het allemaal wel mee valt. Het zullen vooral de Stellar Blades, Helldivers en Tokon zijn denk ik. De multiplayer games en wat games waar Sony alleen als publisher aan mee werkt.

Sanderken76
26 juli 2025 - 19:35
Antwoord aan  Nelsherk

….

Baroness
26 juli 2025 - 20:45
Antwoord aan  Sanderken76

Ik heb Nelsherk per ongeluk een duimpje gegeven maar vond het juist een kortzichtige opmerking :).

Nelsherk
27 juli 2025 - 11:02
Antwoord aan  Sanderken76

Toch bedankt voor het duimpje!

GrandTheftComment
26 juli 2025 - 14:40

Lastig nieuws voor als je heel je identiteit in een logo hebt gestopt.

Riyakuya
26 juli 2025 - 14:17

Leuk voor de liefhebbers. Persoonlijk heb ik niet (meer) veel met Sony ip’s. En uiteraard vallen fans hierover. Het was een van hun hoofd argumenten om een PS console te kopen.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
26 juli 2025 - 12:46

GAAS ja o.a. Helldivers 2 en Bungies Game worden ook door hun uitgegeven.

Singleplayer exclusives zullen belangrijk blijven om je platform te verkopen, een eigen smoel te geven, en alles eruit te halen. Dit is hetzelfde als bij Nintendo.

Xbox heeft al lang geen eigen identiteit meer sinds ze alles en over op releasen. Als ze serieus Xbox achterna willen ga, dan zijn ze echt niet goed bij hun hoofd. Denk dat mensen iets teveel van dit nieuws gaan verwachten zoals gewoonlijk. Ze publiceren al enkele jaren games voor de pc. Ik ga er eerder vanuit dat deze rol bedoeld is dat hier actief iemand op buigt, gezien er enkele GAAS games komen die sowieso multiplatform zullen zijn, waaronder Xbox zoals Helldivers 2 en Marathon.

Sanderken76
26 juli 2025 - 19:34

Niet mee eens Eeries, ik vind juist dat Xbox wel ballen toont door hun richting compleet om te gooien….ze zijn ook vaak grondlegger van vele systemen, Sony volgt best vaak daarin, al mogen ze Quick resume ook wel gaan proberen toe te passen,(meest underrated ‘gimmick’ van deze gen imo) had laatst een lange run van Pacific drive op mn PS5, ff uitgezet om een andere game te doen….bij terugkomst kon ik weer opnieuw beginnen😂(niet ge-saved)
Games als Death Stranding 2 en Final Fantasy 7 part 1-3 zullen allen ook wel naar Xbox komen trouwens, niet alleen Gaas games….

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
26 juli 2025 - 19:52
Antwoord aan  Sanderken76

@Sanderken76: Tja ik ben het er niet helemaal mee eens dat het tonen van “ballen” is. Dit is afkomstig van Microsoft. Xbox heeft deze beslissing niet gemaakt, wat wilt zeggen dat de leadership daar weinig heeft te zeggen. Ze moesten wel anders konden ze met zo goed de stekker eruit trekken (iets wat ze met de xbox hardware net zo goed kunnen doen met die lage sales”.

Voor de rest tja, de rest van je post vind ik niet zo interessant om op te reageren eerlijk gezegd? Heeft niet zoveel met dit te maken toch? En sinds wanneer is PS uitgever van Final Fantasy? FF16 heeft ook geen kloot verkocht op Xbox namelijk. Of dat nou day one was of een jaar later, dat zal nog amper uitmaken.

@Kroepie: Oke…en nu?

SuperDre
26 juli 2025 - 22:59
Antwoord aan  Sanderken76

Dat is geen ballen tonen, dat is realistisch zijn en fatsoenlijk naar de toekomst kijken. Dedicated consoles gaat the way of the dodo, generieke hardware als telefoons, tv’s, en mediaboxjes worden langzaamaan steeds krachtiger, en gamestreaming zal daar ook een groot onderdeel worden. Dan overleef je alleen nog als je een grote publisher bent. Kijk naar Sega, als zij indertijd niet overgeschakeld waren naar publisher, dan was het Sega merk zo goec als uitgestorven (niet dat het nu nog zo’n succes is).

Kroepie
26 juli 2025 - 19:37

Zo jij krijg echt veel plusjes

MooiMan
26 juli 2025 - 12:33

Als je dit niet aan zag komen dan zit je kop echt diep in het zand.

Michael Scott
26 juli 2025 - 12:25

Ik zal het hier nog een keertje zeggen: de tijd van exclusives is voorbij.

NextGenDonkey
26 juli 2025 - 13:17
Antwoord aan  Michael Scott

Ik zal het hier ook nog een keer zeggen: Exclusives zijn er nog steeds. Nintendo blijft voorlopig gewoon hun games exclusief voor hun console houden.

Sony heeft momenteel nog exclusives en zullen timed exclusive gaan doen lijkt me en Microsoft heeft zijn games ook bijna allemaal timed exclusive.

Michael Scott
26 juli 2025 - 13:20
Antwoord aan  NextGenDonkey

Genieten dit.

2024

Xbox gaat multiplat. Ngd: mooi, geen xbox meer nodig, stoppen met hardware, wie gaat de volgende nog kopen, gamepass is kut, alles op mijn mooie playstation.

2025

Playstation gaat multiplat.

Oh nee, wat jammer, mja, alles blijft timed exclusive, net als bij xbox, blijf asje-asjeblieft wel playstations maken oh machtige Sony want ik geniet zo van je hardware.

Waarom stel je niet dezelfde opmerkingen/vragen als toen xbox multiplat ging? Ik weet het antwoord wel hoor😂😂

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
26 juli 2025 - 13:30
Antwoord aan  NextGenDonkey

Competitie is ook compleet weg gezien Xbox de handdoek in de ring heeft gegooid. Het is niet alsof er betere games ervoor terug hebben gekregen. Exclusives zorgen dat bedrijven hun best doen om te laten zien wat ze in huis hebben. Technologisch gezien wordt alles releasen op elk platform, iet gezien als een vooruitgang. Je moet met alles rekening houden, dus je kan niet “all out gaan”. Brand value en competitie is belangrijk. Als Sony serieus hun merk waarde op die manier in de verkoop wilt zetten, dan moeten ze dat doen. Echter ik denk dat de fanbase ze dat niet in dank zullen afnemen. Waar de xbox community gewoon letterlijk alles herhaalt wat de leadership roept bij Xbox, is de PS en Nintendo community wel een stuk meer gepassioneerder. Die zullen niet zo snel lukraak meelullen wat ze roepen. Een jaar geleden was men hier nog san het juichen om ABK en dat Sony maar eigen shooter moest maken, en dat Xbox meer kon “competen”. Een jaar later door diezelfde mensen is “exclusives niet meer belangrijk…want dit en dat”.

Ik kan dat niet meer serieus nemen sorry.

NextGenDonkey
26 juli 2025 - 13:53
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Dominic,

Als je niet op een normale en niet zo kinderachtige manier een discussie kunt voeren dan houdt het voor mij helaas op.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
26 juli 2025 - 13:53
Antwoord aan  NextGenDonkey

@DS: Anders lees je dit even:

“””Correcting Misunderstandings On The Sony Interactive Entertainment Job Listing For Sr Director, Multiplatform & Account Management

Note that the first responsibility of the job listing is:

🗨️ “To Oversee the OUT-OF-YEAR (mid-range) commercial strategy for PlayStation Studios titles across all non-PlayStation platforms, driving long-term revenue growth and audience reach.”

This Means they are not going to bring their games to other storefronts/platforms until a minimum of 1-2 years later.

It All Depends On What Type of Game It Is”””

https://x.com/WilliamRAguilar/status/1948956547440431166

En er staat meer in de tweet.

Michael Scott
26 juli 2025 - 14:22
Antwoord aan  NextGenDonkey

@eeries als playstation fanboy begrijp ik dat je niets met ms serieus kan nemen.

Echter blijft het feit, ook nu weer, dat Ms daadwerkelijk juist wel innoveert en Sony pak hem beet 2 jaar later weer, met de nadruk op weer, achterna gaat en exact hetzelfde ding doet a la, achievements destijds, dedicated servers voor online destijds, games naar pc brengen, games naar switch brengen, etc.

Ook de playstation community zal dit slikken. De ouderwetse metrics van console sales boeit, ook sony, niet meer. Het gaat om mau’s dat heeft totoki je allang gezegd. Meer mau’s betekend meer toezeggingen van de investeerders, daar draait het allemaal om.

Michael Scott
26 juli 2025 - 14:22
Antwoord aan  NextGenDonkey

@ngd zegt het grootste, kleine knulletje op deze website.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
26 juli 2025 - 14:43
Antwoord aan  NextGenDonkey

”’@eeries als playstation fanboy begrijp ik dat je niets met ms serieus kan nemen.”’

En kan je me dat kwalijk nemen hahhaa? Niemand zou wat hun leadership roept vandaag de dag nog serieus moeten nemen als het gaat om hun “strategie”. Vooral veel “empty words” komt daar vandaan.

””’Echter blijft het feit, ook nu weer, dat Ms daadwerkelijk juist wel innoveert en Sony pak hem beet 2 jaar later weer, met de nadruk op weer, achterna gaat en exact hetzelfde ding doet a la, achievements destijds, dedicated servers voor online destijds, games naar pc brengen, games naar switch brengen, etc.””

“Microsoft juist wel innoveert”. Komt met iets van meer dan bijna 25 jaar aanzetten om een punt te maken. Dedicated servers is geen uitvinding van MS ofzo. Dat is gewoon een gevolg van evolutie naar een andere generatie en verbetering van het PSN. Ja Achievements waren er eerder, is dat gek of raar? Of dacht je dat deze bedrijven niet naar elkaar kijken? Waarom denk je dat Xbox uberhaupt de consolemarkt is opgestapt? Juist vanwege Sony en ze zijn er nog in gefaald ook. Games naar pc brengen? PS heeft jaren geleden al games naar de pc gebracht. Helldivers 1 (2015), Everybody’s Gone to the Rapture (2016) en zelfs enkele franchises naar de mobile phone tussen 2010 en 2020. Dus als jouw kijk op innovatie iets is om zo ver terug te moeten kijken (terwijl los van achievements), niks innovatie is wat jij daar schrijft, dan weet ik het niet.

”’Ook de playstation community zal dit slikken. De ouderwetse metrics van console sales boeit, ook sony, niet meer. Het gaat om mau’s dat heeft totoki je allang gezegd. Meer mau’s betekend meer toezeggingen van de investeerders, daar draait het allemaal om.”’

Ze vinden MUA’s belangrijk. Nergens hebben ze gezegd dat ze consoles verkopen niet meer belangrijk vinden XD. Maar tuurlijk zeg je dat gezien de Xbox sales zowat dood zijn, dus dat moet dan ook maar snel bij PlayStation gebeuren voor een betere nachtrust.

NextGenDonkey
26 juli 2025 - 15:11
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Dominic,

Wat een haat en fanboyisme zit er weer in je.
Ik hoop dat je de basisschool mentaliteit een keer los kunt laten maar ik zie het niet zo zitten. Het zit je zo diep.

Grootste kleine knulletje vind ik eigenlijk wel een compliment. Knulletjes houden van gamen en dat heb ik ook. Dat ik daarin de grootste ben doet me deugd 💪🏻😎!

Mister Frowdo
26 juli 2025 - 16:49
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Dominic Santiago

Microsoft innoveert? Waarmee dan? Gamepass? Exclusieve games meteen lanceren als third party titels omdat ze anders geen winst maken? Controllers met batterijen? Creativiteit opkopen, maar niet weten wat er mee aan te vangen? Dat wijst dan met de vinger naar de Sony boys, maar maakt duidelijk elke ochtend een boterhammetje in de Xbox toaster.

Ik ben zelf thuis verwend met een Series X en een PlayStation 5 Pro, maar ik zie momenteel met de huidige Microsoft toestand geen reden om een nieuwe Xbox aan te schaffen, tenzij het een Steam integrated toestel wordt, maar dat is speculaas. Daar gaat de innovatie dan!

Voor de rest blijven de games waar ze mee willen uitpakken in de krochten van de ontwikkelingshel, zoals the Elder Scrolls 6 en Fable. We moeten zelfs nog zien of deze exclusief gaan blijven wanneer deze eindelijk uitkomen en of ze voldoen aan de verwachtingen. Bethesda is niet meteen langer de marktleider als het gaat over “innoveren”.

Verder mag iedereen van mij spelen op wat hij/zij wilt. Jammer dat het blijkbaar nodig is om andermans plezier af te breken uit eigen voorkeur voor een console. Triestig.

@Nextgendonkey

Iemand “knulletje” noemen toont ook nog eens wat een kinderlijk niveau het wordt als je je gelijk niet kan halen. Steek je energie er niet in en geniet van je weekend!

NextGenDonkey
26 juli 2025 - 17:25
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Mister Frowdo,

Eens met je Microsoft innoveert verhaal.
Wat betreft het knulletje verhaal, genieten van het weekend komt goed 👍🏻. Vind het gewoon apart dat er nu nog steeds mensen zijn die fanboy gedrag uitlokken door te provoceren. Heel kinderlijk inderdaad.

Esthar
26 juli 2025 - 23:27
Antwoord aan  NextGenDonkey

Jezus, MrFrowdo, ben jij als kind in een ketel met feiten en realisme gevallen ofzo? Al die genuanceerde, objectieve takes, dit is het internet – weet je zeker dat je op de goede plek bent?

Mister Frowdo
27 juli 2025 - 00:19
Antwoord aan  NextGenDonkey

@Esthar

Ik vrees dat ik eerder in de ketel daarnaast ben terecht gekomen, een gigantisch vat azijn. Ik zou alles doen voor een slokje naïviteit, helaas ben ik daar een beetje te oud voor geworden. Alleen een goede game of film trekt me vaak terug naar de rooskleurige gedachten der kindertijd!

Daarmee, laat iedereen gewoon genieten. PlayStation, Xbox, Nintendo, PC. Allemaal leuk. Allemaal voordelen, nadelen en verbonden aan een fysiek (en mentaal) prijskaartje. Het zijn mensen als Nextgendonkey die dit platform nog een beetje kleuren met positivisme en dat mag ook wel eens gezegd worden!

Riyakuya
27 juli 2025 - 09:07
Antwoord aan  NextGenDonkey

@EEERIES ik dacht ook ergens in een documentaire te hebben gezien dat Microsoft ook de consolemarkt instapte omdat Sony de PS2 destijds adverteerde als alles in 1 console die je ook als pc (Linux) kon gebruiken. Daar is nooit echt iets van gekomen en Sony had other OS zelfs (op een shitty..) manier uit de PS3 gesloopt, maar vond het wel grappig om te zien hoe dat Microsoft triggerde.

Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
27 juli 2025 - 09:40
Antwoord aan  NextGenDonkey

Daar had other OS niks mee te maken, en dus niet de reden geweest. Ze waren bang dat Sony de gaming space zou overnemen. Dus MS moest toen met een antwoord komen op iets op de markt te zetten. Other OS was eruit gesloopt vanwege security redenen.

Riyakuya
27 juli 2025 - 11:28
Antwoord aan  NextGenDonkey
Eeeries (gebruiker is geblokkeerd)
27 juli 2025 - 12:35
Antwoord aan  NextGenDonkey

Klopt, maar OtherOS, was pas een PS3 dingetje en niet PS2. Toen was Xbox al lang op de markt en ook al met een 2e console. In die documentaire noemen ze het “computer”, wat consoles in feiten ook zijn natuurlijk. Microsoft wilde met een antwoord komen op hun succes.

Riyakuya
27 juli 2025 - 14:05
Antwoord aan  NextGenDonkey

De naam OtherOS wel inderdaad, maar de PS2 had ook de mogelijkheid om Linux te installeren:

https://en.wikipedia.org/wiki/Linux_for_PlayStation_2

NextGenDonkey
26 juli 2025 - 11:58

Vind dat eigenlijk wel jammer.
Als ze maar wel nog hardware blijven maken en controllers blijven evolueren want vind de Ps5 echt een heel fijn apparaat met bijbehorende controller.

Biertje-erbij
26 juli 2025 - 12:13
Antwoord aan  NextGenDonkey

Ik zou liever zien dat Xbox en Playstation 1 console maken, is voor de gamer beter en voor de bedrijven financieel ook. Maar goed, gaat niet gebeuren natuurlijk.

Mephistopheles
26 juli 2025 - 16:09
Antwoord aan  Biertje-erbij

Wat een goed idee! Een PlayStation met het Xbox OS, de controller als een hybride tussen de Dualsense en de Elite Series 2, MET disc drive en ondersteuning voor zowel de complete PlayStation (dus ook 1-2-3) als Xbox catalogus… Ik ben voor!

Riyakuya
28 juli 2025 - 08:02
Antwoord aan  Biertje-erbij

Uiteindelijk ala beiden fabrikanten consoles maken die ook PC games draaien heb je dat in principe ook. Dan kun je iedere game spelen en iedere controller gebruiken die je wenst. Dat kan nu tevens ook al op wat PS exclusive games na.

Ghost-1
26 juli 2025 - 11:48

In ander nieuws: geen sprake van romance tussen Mario en Princess Peach ☹️

bron: https://www.nu.nl/opmerkelijk/6363752/nintendo-verduidelijkt-geen-sprake-van-romance-tussen-mario-en-princess-peach.html

Zwelgje
26 juli 2025 - 11:53
Antwoord aan  Ghost-1

Maar dankzij de multiplatformstrategie van Sony wellicht wel tussen Aloy en Princess Peach. Of Mario en Kratos.

Biertje-erbij
26 juli 2025 - 11:03

Blij dat de tijden eindelijk aanbreken dat de exclusives niet langer exclusive zijn, behalve dan bij Nintendo maar die staan zo sterk omdat iedereen hun consoles koopt omdat het de enige manier is Mario en Zelda te spelen. Maar je kan prima God of War, Uncharted, Gran Turismo, Gears of War, Halo en Fable op elkaars console spelen. Het zal ook moeten, want die games kosten zoveel geld dat het nauwelijks nog te doen is zonder beide afzetmarkten.