Ubisoft blikt terug op Assassin's Creed Shadows-controverse
Het zou een van de redenen zijn geweest om de game uit te stellen
Ubisoft heeft teruggeblikt op de controverse rondom Assassin's Creed Shadows ten tijde van de aankondiging van het spel. Het is volgens de uitgever een van de redenen geweest om de game uit te stellen.
Volgens Game File deelde Ubisoft-baas Yves Guillemot eind oktober een video aan het aanwezige publiek tijdens de Paris Games Week waarin dit narratief werd geschetst. Assassin's Creed Shadows werd vorig jaar uitgesteld, waardoor de game uiteindelijk op 14 februari 2025 uitkwam.
"Wat gebeurt er wanneer een van de meest langverwachte ervaringen in een legendarische franchise wordt onthuld... om vervolgens in een game te veranderen die iedereen haat?", zo stelde de stem die te horen was tijdens de video. "Wanneer het gesprek van gameplay naar ideologie verandert? Wanneer alles wat je zegt alleen maar olie op het vuur is? En de stemmen die achter je stonden zich tegen je keren?"
Hoewel niet specifiek wordt gemeld waarmee hier precies op gedoeld wordt, was er inderdaad veel kritiek te horen toen Shadows vorig jaar werd onthuld. Dat had onder andere te maken met hoe het oude Japan in de game werd afgeschilderd, alsmede de toevoeging van een zwart hoofdpersonage. Daarnaast was er steeds meer kritiek te horen op de onafgewerkte staat waarin Ubisoft zijn games uitbracht, onder andere bij Star Wars Outlaws. Volgens Ubisoft moest het bedrijf vervolgens "stoppen met zich richten op degenen die ons haatten".
De stem in de video vervolgde: "We deden het laatste wat men van ons verwachtte: we stelden de game uit. Die extra tijd gaf de ontwikkelaars de mogelijkheid om de game te optimaliseren en de hoge verwachtingen die fans van een Assassin's Creed-game hebben te bereiken. Het gaf ons ook de tijd om de onderdelen waar de franchise bekend om staat centraal te stellen. Meer 'kap' (de kap die hoofdpersonages in Assassin's Creed-games op hebben, red.), meer stealth, meer 'leap of faith', meer 'lore'. We konden zo tonen dat de geest van Assassin's Creed aanwezig bleef in Shadows."
Volgens de stem in de video zorgde dit er uiteindelijk voor dat Ubisoft zijn fans weer voor zich won, het narratief op internet rondom de game verschoof, en dat het de ontwikkelaar het vertrouwen gaf om "rechtop te staan, risico's te nemen en van zich te laten horen, zelfs tegen de luidste haters".
Guillemot refereerde daarbij naar de "neppe ruzies" die ontstonden in discussies over de game in verband met de historische setting. "We waren in eerste instantie verrast door de omvang van de aanvallen. We realiseerden ons al snel dat het om een gevecht ging met onze fans, om aan te tonen dat we meer een videogame waren dan een statement. Doordat we onze fans de game konden laten zien, en dat alles waarom ze zo houden van Assassin's Creed ook hier aanwezig was, konden we deze agressie tegengaan."
Uiteindelijk werd Assassin's Creed Shadows op release eerder dit jaar gemiddeld genomen goed ontvangen, en werden de discussies over de controverse rondom de game steeds minder luid. Lars gaf in zijn review een score van 85 aan de game: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."
