Volgens Baldur’s Gate 3-stemacteurs garandeert een succesvolle game niet meer werk
PU.nl
Nieuws

Volgens Baldur’s Gate 3-stemacteurs garandeert een succesvolle game niet meer werk

‘Discrepantie tussen fans en acteurs’

Volgens de stemacteurs van drie Baldur’s Gate 3-personages, Samantha Béart (Karlach), Theo Solomon (Wyll) en Dave Jones (Halsin), leidt het succes van Larian Studios’ rpg niet direct naar meer werk.

Het trio vertelde daarover op Heroes Dutch Comic Con, in een interview voor de All in the Game-podcast - dat hier te beluisteren is. Tijdens het gesprek werd gevraagd of het succes van Baldur’s Gate 3 hun carrière heeft beïnvloed, vertelden zij dat de hoeveelheid werk die ze krijgen vrijwel hetzelfde is gebleven. Samantha Béart zei daarover het volgende:

“Er is een veronderstelling dat we allemaal ontzettend druk zijn, alles op een rijtje hebben en ook rijk zijn, en dat is allemaal niet waar. In het Verenigd Koninkrijk is het een interessante kwestie. We werken vaak middels derde partijen die vaak niet echt betrokken zijn bij deze cultuur. Vaak moet je de nominaties voor prijzen op tafel leggen en dan zeggen ze ‘oh, ik weet wat dat is, dus je krijgt een kans.” 

Béart beschrijft daarbij dat er een discrepantie bestaat tussen fans en ontwikkelaars, en de mensen die daar tussenin zitten. Daarmee wordt gerefereerd naar de mensen die opnames doen, en niet helemaal weten hoe populair het allemaal is. “Maar de fans en ontwikkelaars willen ons graag in hun werk, denk ik, maar er zijn heel veel NDA’s in deze industrie. Dus het is heel moeilijk om de transparantie te krijgen die je in film en televisie ziet. En je ziet onze gezichten vaak niet.”

Solomon beaamt dit, en vertelt dat ondanks dat veel mensen denken dat je het ‘gemaakt hebt’ door in een project als Baldur’s Gate 3 te spelen, de grote klussen niet aan komen waaien. “Het is nog steeds het leven van een acteur, je doet hier en daar wat werk en bouwt het op. Dus ja, voor al onze profielen is dit geweldig geweest, maar weet je, als acteurs zitten we steeds met en zonder werk. Dat is wat voor carrière dit is.”

Zelfs als je een rol hebt die je prijzen oplevert kun je nog zonder werk zitten, zo zegt Dave Jones. Je succes in het verleden doet er volgens hem niet echt toe, gezien de auditie het belangrijkste is. “Gezien dat ‘blinde’ audities zijn, ligt het geheel aan hoe je de rol speelt. Zoals het zou moeten.” Hij vervolgt later: “Het kan best een verrassing zijn voor veel mensen, maar als acteurs zijn we gewend aan de afwijzing en periodes waarin we simpelweg niet werken.” 

Voor dit onderwerp uitte het trio overigens ook dat het grote succes van Baldur’s Gate 3 hen verraste. “Het is twee jaar geleden [sinds de release van het spel], en de rijen op conventies worden niet korter, wat doodeng is. Want toen de game uitkwam dachten we ‘oké, de game is goed, die gaat het vast goed doen’, niet ‘het gaat het fantastisch doen’,” aldus Béart.

Baldur’s Gate 3 is de voortzetting van een iconische rpg-reeks, die in plaats van door BioWare ontwikkeld is door het Belgische Larian Studios. De game is gebaseerd op de regels van het populaire Dungeons and Dragons-bordspel, en vertelt een verhaal in de fantasiewereld Faerûn. Eerder dit jaar stopte Larian met het uibrengen van contentupdates voor het spel, en namen wij de volledige ontwikkeling van het spel onder de loep in dit achtergrondartikel.

Daarbij kreeg de game van Bastiaan Vroegop een 9,5 in zijn review

Baldur's Gate 3 is de beste rpg in jaren. Het spel is niet voor iedereen gemaakt en bevat vooral voor niet-D&D'ers een steile leercurve. Maar wie bereid is er in te duiken, vindt een game die je meer keuzevrijheid biedt dan we ooit in genregenoten zagen.” 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou