De Grand Theft Auto-trilogie kan beter een goede herinnering blijven
Gamer.nl
Nieuws

De Grand Theft Auto-trilogie kan beter een goede herinnering blijven

Het lijkt erop dat er dit najaar remasters van drie Grand Theft Auto-games uit het PlayStation 2-tijdperk verschijnen. Haast uit reflex is iedereen op het internet razend enthousiast, maar juichen we eigenlijk niet te vroeg? Misschien kunnen sommige goede herinneringen dat ook beter blijven: goede herinneringen, niet besmeurd door de tegenvallende realiteit.

De geruchten liegen er niet om: er zouden remasters (of, volgens sommige websites, remakes) van Grand Theft Auto 3, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas in de maak zijn. De games zouden op Unreal Engine draaien en dit najaar op zo’n beetje elk modern platform verschijnen. Als iemand die enorm van de oorspronkelijke games heeft genoten, gaat mijn gamershart er automatisch sneller van kloppen, maar tegelijkertijd ben ik erg bang dat het alleen maar tegen gaat vallen.

Vrijheid, blijheid

De ‘Grand Theft Auto 3-trilogie’ op PlayStation 2 verscheen precies op het juiste moment. 3D-games waren net mainstream aan het worden en spelers begonnen langzaam maar zeker aan de ingewikkeldere besturing en uitgebreidere spelwerelden te wennen. Grand Theft Auto 3 kwam in 2001 uit en liet zien wat er precies allemaal mogelijk was dankzij die toegevoegde dimensie. Het was natuurlijk niet de eerste game met een open wereld, laat staan de eerste 3D-game, maar niet eerder werd een modern ogende spelomgeving zo realistisch en met zoveel vrijheid op een spelcomputer weergegeven.

©GMRimport

Ik kan mij nog goed die eerste stappen in GTA 3 herinneren. Ik was daarvoor eigenlijk vooral relatief lineaire 3D-ervaringen op spelcomputers gewend – zelfs de demo van Metal Gear Solid 2 die op menig op lancering aangeschafte PlayStation 2 stond te brommen, liet je een redelijk vooraf vastgelegd pad bewandelen. Maar toen was daar GTA 3. Ik liep de straat van Liberty City op… en toen? Wat moest ik in hemelsnaam doen, waar ging ik in vredesnaam naartoe? Die vrijheid was enorm verwarrend, maar tegelijkertijd extreem aanlokkelijk.

Bovengenoemde vrijheid werd snel genoeg de nieuwe standaard. Natuurlijk, GTA 3 heeft missies om te voltooien, maar de game draait eigenlijk om lekker rondcrossen door de stad, explosies veroorzaken, prostituees neerknuppelen, de politie van je afschudden en je raketwerper op onschuldige voorbijgangers afvuren. Ik schetste het beeld al in de vorige week verschenen column: met mijn toenmalige vriendin kon ik hele middagen achter de televisie zitten en GTA 3 spelen, waarbij we alleen de controller uit handen gaven wanneer één van ons werd opgepakt of het leven liet. In het spel, welteverstaan.

Zo heb ik tientallen, zo niet honderden uren in Liberty City vertoefd, en geen seconde daarvan voelde als verspilde tijd. Vervolgen Vice City en San Andreas telden daar nog ontelbare speeluren bij op. Hoewel ik het ‘kunstje’ tegen de tijd dat ik San Andreas voor het eerst opstartte inmiddels wel kende, werd daar de gameplay nauwelijks minder vermakelijk van – zeker de enorme expansie van de spelwereld had daar een groot aandeel in.

©GMRimport

De tand des tijd

Nostalgie is een sterke emotie en het is dan ook logisch dat het internet massaal staat te springen om de mogelijke remasters. Maar nostalgie is ook een wrede verleidster, een die het verleden mooier kan weergeven dan dat het werkelijk is. De oorspronkelijke GTA 3-trilogie ziet er naar hedendaagse maatstaven natuurlijk niet meer uit, maar dát is wel het minste wat Rockstar met remasters of remakes kan oplossen. Banger ben ik voor of de gameplay de tand des tijds heeft doorstaan.

Gamedesign heeft sinds de eerste jaren van het huidige millennium immers niet stilgestaan. Rockstar was na San Andreas zelf ook zoekende naar de toekomst van de franchise. GTA 4 voelde héél anders aan en met GTA 5 lijkt de ontwikkelaar de balans tussen het arcadeplezier van de klassieke delen en het realisme dat bij deze tijd hoort te hebben gevonden. Maar ook andere ontwikkelaars hebben met games hun plasje gedaan over het openwereldgenre, van soortgenoten als Watch Dogs, Saints Row en Sleeping Dogs tot fantasievolle sandboxgames als Assassin’s Creed en Zelda: Breath of the Wild. Er heerst zelfs een bepaalde ‘openwereldmoeheid’ onder veel spelers, zó populair en allesomvattend is het genre geworden.

Is het dan een goed idee om de drie games die dit genre groot hebben gemaakt opnieuw uit te brengen? Ik kan niet in de toekomst kijken en weet niet in hoeverre Rockstar het design van de games aanpast in de remasters, maar de gameplay is naar huidige maatstaven nogal ‘simpel’. Missies kunnen vrij eentonig zijn of soms ronduit irritant (hallo, vliegmissies in Vice City!) en het is allang niet meer uniek om zonder enige limiet door een stad te rijden en te doen waar je zin in hebt. Dat was het begin jaren 00 wel, en daarom hebben we die goede herinneringen aan de games. Hoe gaat Rockstar ervoor zorgen dat we met remasters ook nieuwe goede herinneringen kunnen maken?

©GMRimport

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de soundtrack, een van de belangrijkste aspecten van Vice City en San Andreas. In eerder verschenen heruitgaves misten al vele essentiële nummers op de radiostations. Betaalt Rockstar alle artiesten opnieuw om weer een complete soundtrack te kunnen aanbieden, of zijn we gedoemd om door Vice City te rijden zonder Michael Jacksons Billie Jean, of door San Andreas zonder dat 2Pac en Rage Against de Machine door de speakers schallen?

Favoriete games

Maar goed, misschien loop ik op de feiten vooruit. Eerst moeten die remasters maar eens officieel aangekondigd worden. Wie weet krijgen we dan ook meteen een beter beeld van hoe Rockstar deze klassiekers naar de moderne tijd brengt. Ik wil alleen maar zeggen dat ik de hype die nu al gecreëerd is door een stel geruchten goed begrijp, maar dat we vooral moeten oppassen dat we geen verwachtingen creëren die niet waargemaakt kunnen worden. GTA 3, Vice City en San Andreas behoren tot mijn favoriete games ooit en dat wil ik graag zo houden.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2
Gamer.nl
Nieuws

Galactic Emergency is begonnen in Helldivers 2

Inclusief nieuwe vijanden en de mogelijkheid om wapens te upgraden

Galactic Emergency is van start gegaan in Helldivers 2 - oftewel een nieuwe plotwending dat ook weer nieuwe gameplayopties met zich meebrengt.

Onlangs bleek al dat Meridia, een zwart gat dat hele planeten opslokte, al een bedreiging kon vormen. Inmiddels is een Illuminate-vloot uit het zwarte gat gekomen en wordt Super Earth zelf aangevallen.

Dat houdt in de praktijk in dat er nieuwe uitdagingen in Helldivers 2 te vinden zijn, waaronder nieuwe vijanden. Zo zijn er de Stingray die vanuit de lucht aanvallen en de Crescent Overseer die vanuit beschutting Helldivers het leven zuur maakt. Dan is er nog de Fleshmob, een soort monster dat bestaat uit meerdere Voteless-lichaamsdelen die aan elkaar zijn genaaid.

Super Earth heeft om de chaos een halt toe te roepen het Helldiver Weapon Customization Programme onthuld. Spelers kunnen nu wapens in levels omhoog laten gaan door ze te gebruiken en zo nieuwe attachments, verbeteringen in statistieken en cosmetische extra's ontgrendelen - vergelijkbaar met games als Call of Duty.

In de Superstore tot slot zullen spelers nu alle items die ze willen kunnen kopen en worden ze dus niet geroteerd. Meer info over de Helldivers 2-update valt op PlayStation Blog te lezen. Uitgebreidere patch notes zijn hier te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground
Gamer.nl
Nieuws

Bekijk 24 mei de nationale finale van Red Bull Home Ground

De winnaars gaan naar Amerika

Zaterdag 24 mei om 17:00 uur begint de finale van het Nationale Red Bull Home Ground-toernooi.

Tijdens de finale nemen de vier beste teams aan Valorant-spelers in Nederland het tegen elkaar op. Het winnende team mag namelijk helemaal naar de Verenigde Staten om in de Red Bull Home Ground World Final te spelen! No pressure dus, mensen.

De finale vindt dus plaats op 24 mei in het Rabo Esports Stadium te Purmerend, en die kun je gratis bijwonen. Tickets voor de dag claim je hier. Martin en Cody zijn die dag op locatie en leveren commentaar op de wedstrijd, samen met Pieter Boermans, Veronique Zonneveld en Celine Langeraert. Dat zie je dus op ons Twitch-kanaal, terwijl Morrog live verslag doet vanuit de zaal op zijn eigen kanaal, waar ook prijzen te winnen zijn tijdens een quiz! Een en al gekkigheid dus, daar wil je bij zijn en dat kun dus ook.

Het Valorant-toernooi wordt gespeeld met de ‘Home Ground’-regelset. Dit houdt in dat ieder team een favoriete map kiest om op te spelen - de home ground dus - en die moet verdedigen. Wie de thuisbasis succesvol veilig houdt krijgt een punt, maar als het gebied wordt ingenomen door de tegenstanders moet je naar hun territorium. Zo worden punten behaald gedurende het toernooi en komt er één onbetwiste winnaar uit!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!